wat is stepsequencer?

FuzzyStone

Stamgast
Lid sinds
4 Maart 2003
Berichten
468
Locatie
Hoorn
Graag zou ik van U willen vernemen wat nu eigenlijk een stepsequencer is (in vergelijking met een "normale" sequencer).

P.S. Dit is geen grap; ik weet t ech nie.......:confused:
 
AFAIK gewoon een sequencer die maar op een 16e gequantiseerd kan worden, dus kleinere stapjes lukt dan niet. Voorbeelden: 303/909 etc etc etc
Het opnemen doe je dus ook in stapjes (16e bv)


heb ik het zo goed uitgelegd? :confused:


Arv
 
een stepsequencer is een sequencer die o.a. ook te vinden is op een Roland TR909.

bijv:

BD - - - BD - - - BD - - -

hier is "BD" een bassdrum en de "-" zijn lege stapjes.

jeweet wel... die "programmeer je sequence in met lampjes" dingen.
rete handig voor drums een beejte muf voor melodielijnen.
 
Origineel geplaatst door STicKX
rete handig voor drums een beejte muf voor melodielijnen.

mmm, weet niet of ik hier helemaal mee eens ben... Ieder z'n smaak zullen we maar zeggen dus *D . Ik vind het juist wel wat hebben, je krijgt soms heel 'onverwachte' resultaten, echt van die 'melodie'-lijnen waar je (... of althans, ik...;) ) anders nooit op zou komen, vooral omdat je echt *alleen* de noot van de huidige stap ziet (tenminste op mijn stepsequencer is dat zo) en dus puur op je gehoor moet werken. Met Cubase in de Keys-editor iets 'intekenen' met de muis is dan toch anders voor me, terwijl het in wezen erg vergelijkbaar is.

Ok, mijn 2 eurocent... :z
 
Origineel geplaatst door Arv
AFAIK gewoon een sequencer die maar op een 16e gequantiseerd kan worden, dus kleinere stapjes lukt dan niet. :

Arv

Korg ER-1 doet 't ook met 32-sten ;) De essentie zit 'm volgens mij in het feit dat je stap voor stap moet opnemen, vaak met een beperkt aantal stappen.
 
een stepsequencer is ook eigenlijk altijd pattern based (toch belangrijk). Dus een bepaald aantal steps herhaalt zich steeds, en deze steps programmeer je in.
 
Vaak kun je ook (veel) meer aansturen dan alleen noten. Dus bijvoorbeeld voor elke stap het filter of panning.

Da's leuk. :)
 
Back
Top