De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Zou nu niet onmiddellijk allerlei dingen gaan doen, wat @Nicolas 2000 ook al zei, hier en daar wat meten is geen gek idee.

Kun je vertellen hier precies op staat? Ik denk dat het misschien een spanningsregelaar is.

Image---.jpg
 
Misschien een beetje zeuren hoor, maar als je nou bij je avatar vermeld waar je woont, is er misschien een behulpzame SF’er die je even kan helpen….

Carry on….
 
Hi Grumble, nou het stond er altijd bij, Amsterdam. Maar ik wil het graag zelf leren. Ik maak ook aantekeningen
 
Het klinkt wat streng en belerend he, maar in dit geval is het 99% zeker dat er ergens in het begin van het voedingspad iets stuk is waar je 12V verdwijnt, dus dat punt moeten we gewoon eerst vinden. Op basis daarvan kijken we dan wel verder.

PS als het een beveiligingsdiode is, NIET vervangen door een glaszekering want die geeft niet dezelfde beveiliging (dan zou je nu meer kosten hebben...).
 
Ik denk dat de getoonde datasheet niet het ic is dat op de print aanwezig is.
Het ic op de print is een acht pins, dat in de datasheet 6 pin!
 
Ik denk dat de getoonde datasheet niet het ic is dat op de print aanwezig is.
Het ic op de print is een acht pins, dat in de datasheet 6 pin!

Vandaar ook dat ik schreef dat ik 'm niet in die uitvoering ben tegengekomen. Dat hoeft niet per se erop te duiden dat het iets anders is, maar het is natuurlijk wel een mogelijkheid.

Het is wel verwarrend, als het inderdaad een negatieve regulator is zoals die van Ricoh hierboven, het nummertje 117 heeft gekregen. Niet in lijn met de oude LM117 voor positieve en LM137 voor negatieve spanning.
 
ff meten zal wel helpen. gaat er wat de regulator in en komt er weer wat uit?
goed systematisch alles afgaan to je vind waar de boel stopt.

die diode haal je er zo af. op 300e ff links smelten, dan rechts en snel terug naar links en je haalt er zo ff.
dat heb ik net gedaan. zit 2 nlc modules te maken.
 
D5 is een protectie diode, die kan eruit. dit cirquit werkt prima zonder die diode ook, maar dan niet fout aansluiten he.
D5 kan je eventueel vervangen door een thru hole diode op te knutselen bv een 1n4001

D5 en C38 hebben beiden in kortsluiting gestaan met je AC adaptor, best beiden vervangen.

Alles na (onder) C5 is een dubbele switcher voeding zo te zien, dat maakt alle spanningen die nodig zijn voor je toestel en lampen. Dat is geen beginner stuff.
D5 en C38 vervangen is niet zo moeilijk

Kijk je 12vdc adaptor ook nog eens na, deze kan je ook verkracht hebben door in defect toestel te duwen.

Suc6 :okdan:
 
Ook ik denk dat na het verwijderen van C38 de boel weer zal werkten.
U113/114 zijn buck converter ic's en zorgen voor de 'hoge' anode spanning voor de buizen
door een negative spanning te creëren.
 
Bedankt allen! Eens kijken of ik het om kan zetten in daden.

Als iemand nog een goede tip heeft voor een modern soldeer station?

Graag zo stress loos mogelijk kan solderen (ps ik ben ooit fanatiek soldeerder geweest voor 1 project 20 jaar geleden en dat ging goed.
 
Dat is geen beginner stuff.
Kijk je 12vdc adaptor ook nog eens na, deze kan je ook verkracht hebben door in defect toestel te duwen.

@Vic en anderen wat vinden jullie van dit chineese product als je naar de bouw kijkt? Klank is echt hardstike ok, geblanceerd en past simple in mn chain.
Ook het open en uit elkaar halen is super strak en lijkt wel een 500 rack unit.

Ik had meteen een nieuwe besteld maar ga deze zeker proberen te redden.
 
@Vic en anderen wat vinden jullie van dit chineese product als je naar de bouw kijkt?
Ziet er prima uit, voor zover te zien een goede kwaliteit product 8/10
 
Ik had meteen een nieuwe besteld maar ga deze zeker proberen te redden.
Eerst even meten met je multimeter.

Weet zeker dat je adaptor nog goed is.

Zet op diodestand en meet over D5 diode. Mag niet kortgesloten zijn zwarte pen op streepje vindt je 0.6v ongeveer.
Stop de adaptor in toestel, plug deze in, meter op DCvolt en meet over de D5 diode, rode pen aan kant van het streepje. Hier moet je nu 12vdc vinden.
 
De AC/AC 12v adapter heb ik inmiddels uit elkaar gehaald en gebruikt om het mono kanaal output volume van mn drumcomputer wat meer karakter te geven.
Daar werkt ie prima voor :)

Advies voor een multimeter en/of soldeerstation zou ook erg welkom zijn. Want ik heb mn oude spul met de zolderopruiming allemaal weggegooid. Heb alleen nog een mooie hardsoldeer set staan uit jaren 70 vermoed ik.
 
Back
Top