andere methode van akoestische meting

MarsMusica

Award Winning Composer
Lid sinds
1 mei 2007
Berichten
4.802
beste allemaal ,

ik wil toch wel eens een keer op een simpele manier de frequentie-respons van mijn studio-kamer meten.

dat gebeurd altijd met een zo recht mogelijke meetmicrofoon met omni-karakteristiek.

Dat die microfoon omni is, is logisch...dan meet je vanuit een punt. net zo als dat een microfoon uiteindelijk vanuit een punt geluid ontvangt. en je oren vanuit een punt naar monitoren luisteren.

wat ik nu denk:

stel dat je nu juist wel een richtingsgevoelige microfoon neemt voor de meting, dan kan je, door vanuit een punt te draaien, ook bepalen vanuit welke richting frequenties uitdoven of versterkt worden. en dus weet je ook meteen op welke plek je iets moet doen met basstraps, enz om de akoestiek te verbeteren.

dit lukt niet met een omni-microfoon.

is dit onzin, en zal dat nooit zo werken? ik heb het nooit ergens gelezen als optie.
of is dit een goede alternatieve methode..of zelfs revolutionair (oef...) ?

ben heel benieuwd naar goed commentaar en reacties!

-------echo echo echo cho cho cho hohohoho oooooo------


:eureka:
 
Op zich snap ik je beredenering wel, en in theorie is het ook een mooi idee.
Maar ik denk dat door de diffusie van je kamer, de richting van bepaalde frequenties nooit goed te lokaliseren is, vooral de lage frequenties niet. Heel misschien zou het een beetje kunnen werken met hogere frequenties, als je een shotgun mic gebruikt (= erg richtingsgevoelig).

Basstraps zijn in de hoeken sowieso het effectiefst (vooral de hoeken/muren achter je monitors). En als je de eerste reflecties met panel absorbers aanpakt ben je ook al een goed eind op weg. Dit kan je o.a. doen door op je afluisterpositie een spiegel tegen de zijwanden aan te zetten en dan verplaats je de spiegel totdat je de conussen van je speakers ziet als je met je hoofd naar de spiegel draait.
 
stel dat je nu juist wel een richtingsgevoelige microfoon neemt voor de meting, dan kan je, door vanuit een punt te draaien, ook bepalen vanuit welke richting frequenties uitdoven of versterkt worden. en dus weet je ook meteen op welke plek je iets moet doen met basstraps, enz om de akoestiek te verbeteren.

dit lukt niet met een omni-microfoon.
:

Richtingsgevoelig is iets anders dan de richting van een geluid kennen. Een richtingsgevoelige micro heeft ook een andere frequentiekarakteristiek tussen voor en achterkant van het kapsel.

Met een drukopnemer kun je meer dan jij denkt hoor.
 
bedankt voor de reacties.

ik had al zo'n vermoeden dat het niet werkt....

ik vind het alleen zo zonde van mijn geld om alleen voor een meting in mijn huisstudiootje een meetmicrofoon te moeten aanschaffen.

toch blijf ik het vreemd vinden:

je meet vanuit een punt, dan kan je dus wel analyseren welke frequenties er versterkt of uitgedoofd worden......maar je weet dus helemaal niet waar ze vandaan komen.
dan moet je wel heel veel experimenteren met akoestische schotten en basstraps voordat je de plek heb gevonden waar ze het beste kunnen hangen.

Ik hoop eigenlijk dat dat bij mij niet echt nodig is. spaart een hoop gedoe, als de akoestiek redelijk blijkt te zijn. vandaar dat ik eerst wou meten. al zal dat niet helemaal professioneel te doen zijn zonder meetmicrofoon.

ik snap dat verhaal over spiegels niet helemaal. spiegels op de zijwanden van de afluisterpositie zetten?
en als ik iets van begrijp, dan bepaal je duys darmee de plek waar je absorbers moet plaatsen?
Dan komen ze dus achter mijn rug, en niet achter de monitoren..als ik het goed begrijp (???)
 
Dat verhaal over die spiegels is gewoon een hulpmiddel. Je kan daarmee inderdaad op een makkelijke manier zien waar de panels moeten komen te hangen. Je kijkt als het ware via de spiegel naar je monitors. Dit is dezelfde baan die het directe geluid ook naar je oren toe zal afleggen. Dit kan dus inderdaad ook de muur achter je zijn.
Achter de monitoren, die vooral in een homestudio meestal vlak tegen een muur of in een hoek staan, is de effectiefste plek om basstraps te plaatsen. De bass wordt vooral op deze plaatsen snel opgebouwd. Je hoeft dit dus niet per sé na te meten, dit is gewoon een feit.

Meetmicrofoons kosten trouwens helemaal niet zoveel als je denkt hoor. Bij thomann hebben ze goedkope meetmicrofoons vanaf 38 euro ( + 8,- verzend)
 
En een meetmicrofoon zelf bouwen?

ik heb gelezen dat bepaalde Panasonic (of Monacor) electreet microfoon kapels erg goed zijn. de volgende stap is het in de top van een buisje te plaatsen..en klaar is de meetmicrofoon voor 2 euro!
 
Back
Top