[how to] Crumar Bit One reparatie/schoonmaak

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnDoe21

Gedeactiveerd account
Lid sinds
15 juni 2006
Berichten
5.920
Een tijd geleden heb ik mijn Crumar Bit One eens onder handen genomen. Hij speelde voor geen meter meer en dat irriteerde me. Dus dan gaat ie bij mij uitelkaar........vooral de toetsen schoonmaken was een aardige werkje waar ik een leuke how to do that van heb geschoten.

Okee daar gaan we:

Het keypad zit met 5 schroeven bevestigd aan de onderbak. Deze losdraaien en het keypad ligt dan al los in de bak. Voorzichtig de twee connectors loshalen van hun desbetrffende pcb. Wel onthouden hoe ze terug gaan.

Alle toetsen zijn aan de achterzijde bevestigd met veren. Deze kan je met een tangetje oplichten zodat de toets 'lam' komt te hangen.
Let er wel op dat de veren van de witte toetsen en de zwarte toetsen een verschillende lengte hebben dus bewaar ze apart van elkaar.

Nadat je dit hebt gedaan kan je op de foto's zien dat de toets aan de onderzijde dmv een veertje is verbonden aan het keypad. Dit veertje zit vast in een kleine plastic socket aan de onderzijde van de toets. Als je de toets nu van achter oplicht, onder een bepaalde hoek, dan schiet het veertje uit de plastic socket. Soms moet je het veertje een beetje helpen met eruit schieten. De toets is nu los en kan worden verwijderd.

Bij mijn Bit waren de contacten heel smerig. Het veertje moet dus contact maken met twee j-vormige staafjes die op de keypad pcb zitten vast gesoldeerd. 1 staafje boven en 1 staafje beneden. Als de toets in rust toestand is dan maakt hij contact met het staafje dat het dichst tegen de pcb aanzit. Druk je een toets in dan maakt hij contact met het bovenliggende staafje. Dit contact wordt dan gescand (geteld) door de keymatrix chip. Trouwens deze chip heb ik uit voorzorg tijdelijk even uit zijn socket gehaald en elders bewaard. Deze chips zijn hard to get en best wel prijzig als je hem sloopt. Zie vintageplanet voor prijzen. ;)
Ik heb dus beide staafjes losgesoldeerd. Ze zijn ook nog beide met drie zwarte blokjes vastgeschroefd aan de pcb. Verwijder ook deze schroeven nadat je hebt losgesoldeerd. Je kan nu beide staafjes voorzzichtig los trekken of opwippen van de pcb en daarna schoonmaken. Eerst heb ik het geprobeerd met alcohol maar de aanslag was te heftig. Ik heb alle staafjes geschuurd met een fijn schuurpapier. Hetzelfde geldt voor alle contactveertjes.....voorzichtig opschuren en daarna nog even reinigen met alcohol.
Heb je dit gedaan dan kunnen de staafjes weer door de blokjes heen en terug worden geplaatst en vast worden geschroefd. Later als alle staafjes en veertjes schoon zijn gemaakt kunnen ze weer vast worden gesoldeerd. Zo kan je dan in 1 keer alle octaven in 1 keer solderen.

Bij het terug plaatsen van de toetsen begin je eerst met alle zwarte toetsen daarna alle witte.
Vergeet niet de scan chip terug te zetten.
Bij dit geheel heb ik ook meteen de elcootjes vervangen op de pcb. Als ie dan toch open ligt.
 

Attachments

  • BitOne2009.JPG
    BitOne2009.JPG
    159,6 KB · Bekeken: 143
  • BitOne2009_1.JPG
    BitOne2009_1.JPG
    94,1 KB · Bekeken: 120
  • BitOne2009_2.JPG
    BitOne2009_2.JPG
    122,1 KB · Bekeken: 117
  • BitOne2009_3.JPG
    BitOne2009_3.JPG
    117,8 KB · Bekeken: 123
  • BitOne2009_4.JPG
    BitOne2009_4.JPG
    163,6 KB · Bekeken: 114
Wat ik verder nog heb gedaan is op alle pcb's de oude elco's vervangen voor nwe...hetzelfde geld voor alle tantalen (oja er zitten er 2 op de keypad pcb),
de jackaansluitingen van de upper en lower uitgang vervangen voor nwe, de rest doe ik misschien nog, deze twee had ik nog liggen ;)
 

Attachments

  • BitOne2009_5.JPG
    BitOne2009_5.JPG
    116,5 KB · Bekeken: 114
  • BitOne2009_6.JPG
    BitOne2009_6.JPG
    121,3 KB · Bekeken: 110
  • BitOne2009_7.JPG
    BitOne2009_7.JPG
    85,1 KB · Bekeken: 117
  • BitOne2009_8.JPG
    BitOne2009_8.JPG
    125 KB · Bekeken: 115
Verder nog wat foto's van de verschillende pcb's die er in een Bit One zitten.
Er is een voice pcb, filter pcb met op de mijne CEM 3328, voltage regulator bordje wat tegen de case aan geschroefd zit, een control pcb waar ik ook de detune en noise slider van heb vervangen (met dank aan PWM voor een extra control board wat hij nog had liggen thnx nogmaals) en de upper en lower van heb schoon gemaakt. Dan ook nog een een midi in/out en outputboard met de jack aansluitingen. En uiteindelijk ook alle factory presets weer ingeladen. Die zal ik dan ook maar even toevoegen. Gewoon via tape in werkt perfect.

Nog een toevoeging: er blijkt dat er extra midi opties op de Bit One zitten. Dit zijn adress #62 t/m 65. Waarvan adress #64 omni aan/uit is en #65 kan je je midi channel instellen van 1 t/m 16. Deze instellingen gaan verloren zodra je de Bit weer uitzet. Waar adress #62 en #63 voor dienen is niet helemaal duidelijk maar je hebt keuze tussen 0 of 1 dus het zet iets aan of uit maar wat....iemand enig idee?
 

Attachments

  • BitOne Voice.JPG
    BitOne Voice.JPG
    266,4 KB · Bekeken: 107
  • BitOne Oscillator en battery.JPG
    BitOne Oscillator en battery.JPG
    259,9 KB · Bekeken: 113
  • BitOne Filters pcb.JPG
    BitOne Filters pcb.JPG
    234,3 KB · Bekeken: 118
  • BitOne CEM 3328.JPG
    BitOne CEM 3328.JPG
    207,9 KB · Bekeken: 117
  • BitOne Control pcb.JPG
    BitOne Control pcb.JPG
    168,3 KB · Bekeken: 111
Crumar Bitone is een tyfus goeie bak. Kneiterharde attacky/dx achtige sounds and creamy analog bass. Af en toe wel rare pieken in de output, zeker indien in unison mode. "summing differences" zoals Sound on Sound zegt, geen idee wat het is maar inderdaad nogal merkwaardig. Geen stringbak trouwens.
 
Hij kan idd heelheel metalig klinken als je wilt......eerst had ik er per ongeluk de factory presets van de Bit 99 ingeladen.....het kan maar op sommige plekken staat dan niets. Maar dat zat op een gegeven moment een preset tussen, bedoeld of onbedoeld, die leek op een heel leger wat met sate stokjes op een metalenplaat stonden te beuken.

Trouwens ik vind de routings mogelijkheden ook wel geinig van de Bit. Vooral de gene die je kan toewijzen aan de aanslaggevoeligheid....hoe harder je speelt hoe vetter of ranziger ze worden....
Zitten trouwens ook mooie piano achtige sounds in de Bit.

Oja bijgevoegd de data wav van de factory presets.
 

Attachments

  • Bit One Original Patches.wav
    303,3 KB · Bekeken: 126
Ik ben ook best blij met deze bak.....hij is alleen wel groot en zwaar.....
en idd het laag vind ik ook mooi....eigenlijk gewoon een hele goeie synth qua klank........moet zeggen dat hij na zijn schoonmaak beurt en totale recapping ontzettend lekker klinkt en speelt. Bij de mijn doet de velocity instelknop het ook nog gewoon.....
Wat nog wel zo is is dat bij mijn Bit de hoofdtelefoonuitgang behoorlijk ruist maar dat zal wel aan de opamp liggen....zowel upper als lower volume klinken ruisvrij (tot zover dat kan met analoog).
 
Eerst heb ik het geprobeerd met alcohol maar de aanslag was te heftig. Ik heb alle staafjes geschuurd met een fijn schuurpapier.

De troep die daarop zit is inderdaad naar. Ik heb de ex-toetsen van een DK70 keyboard omgebouwd naar cv/gate en daar waren de bus-bar en de veren helemaal zwart.

Dat was een enkelvoudige bus-bar (geen velocity), maar verder precies hetzelfde.
 
De troep die daarop zit is inderdaad naar. Ik heb de ex-toetsen van een DK70 keyboard omgebouwd naar cv/gate en daar waren de bus-bar en de veren helemaal zwart.

Dat was een enkelvoudige bus-bar (geen velocity), maar verder precies hetzelfde.

Dat was dus bij deze niet anders.....bijna zwart uitgeslagen....vooral de contactveren schoonmaken was een ^*%*#^%#^% werk....maar hij slaat nu geen noot meer over.:W
 
Hey...een tijdje geleden heeft iemand de tip gegeven van zilver badje om contacten te reinigen.
Dit is die vloeistof waar je juwelen in legt om schoon te krijgen.
Soort van supercola dus ;)
Dit met een wattestaafje poetsen op een toetscontact.
Ik zie dat je dit al klaar hebt, maar dus weer een tip voor de volgende keer ;)

succes met het gepruts dennis ...........
 
Laatst gewijzigd:
Hey...een tijdje geleden heeft iemand de tip gegeven van zilver badje om contacten te reinigen.
Dit is die vloeistof waar je juwelen in legt om schoon te krijgen.
Soort van supercola dus ;)
Dit met een wattestaafje poetsen op een toetscontact.
Ik zie dat je dit al klaar hebt, maar dus weer een tip voor de volgende keer ;)

succes met het gepruts dennis ...........

Een zogenoemd trilbad.
Dit werkt idd met een chemische vloeistof wat onder stroom word gezet.
 
Netjes Denis!

Dat printje heb je eigenlijk via mij van Bur Buk Boom :)
Ziet er goed uit hoor.:okdan:

groetje,
Maarten

Nou dan bedank ik jou niet;)8) Thnx BurBukBooooommm:mega:

Hey...een tijdje geleden heeft iemand de tip gegeven van zilver badje om contacten te reinigen.
Dit is die vloeistof waar je juwelen in legt om schoon te krijgen.
Soort van supercola dus ;)
Dit met een wattestaafje poetsen op een toetscontact.
Ik zie dat je dit al klaar hebt, maar dus weer een tip voor de volgende keer ;)

succes met het gepruts ;)dennis ...........

Das een goeie tip eigenlijk.......cola gebruik ik ook vaak voor dit soort dingen....vooral roest......het is dat ik geen bad bezit anders was die hele case van de Bit in de cola gegaan.....


goed gedaan:okdan:

had je trouwens de schema's al?

groeten ,
jeroen

Thnx Jeroen....ja hij is behoorlijk opgeknapt.....nu de buitenkant nog....

Yep, die had je me toen al doorgestuurd......

PS er is ook een YahooGroup voor Crumar....bijna alle schema's, manuals kan je daar ook vinden.....incl. data wav's voor de verschillende Crumars....leuke community btw.:baco:
 
Een zogenoemd trilbad.
Dit werkt idd met een chemische vloeistof wat onder stroom word gezet.

Ja dat ken ik....hebben ze ook in tattooshops om hun naalden etc. steriel te maken.....maar dan zou ik alle contactveertjes moeten lossolderen....en ik ben geen gekke gerrit....:mexico:
 
ik zal binnenkort even een schemaatje voor je posten om er een externe vcf frequency en resonance regeling op te zetten.
groeten,
jeoren

Okee dat zou wel koel zijn....:halleluja
 
Pas op met het opschuren van contacten. Meestal gaat het om een metaalsoort die gemakkelijk corrodeert maar wordt voorzien van een hele dunne zilver of goudlaag.
Als je gaat schuren dan heb je grote kans dat je de zilver of goudlaag beschadigt met alle gevolgen van dien.
Je kunt gewoon een sponsje of wattenstaafje gebruiken. Alcohol is ok.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top