Cubase 5 64-bit

Shado_beatz

Stamgast
Lid sinds
24 december 2007
Berichten
220
Ik maak gebruik van 8GB ram geheugen, vandaar dat ik over gestapt ben naar Vista 64-bit.
Ik heb al heel wat reviews gelezen over de nieuwe Cubase 5.
Echter heb ik er nog wat vraagjes over.
Bijna alle VST's zijn nog 32 bit, als je cubase installeerd kan je naar mijn weten aanvinken of je de 32 of 64 bit versie wil installeren.
Is het zo als je de 64 bit versie installeerd, en je gebruikt 32-bit VST's, dat je maar tot 4 GB kan gebruiken?
Als ik de 32-bit versie installeer kan ik dan ook maar gebruik maken van 4 GB werkgeheugen?
Mijn specs:

8GB ram
Vista 64-bit

Hoe kan ik Cubase 5 optimaal benutten? op 32 of 64-bit? ( met een 64-bit OS )

Zit ik qua VST's aan beperkingen vast?

Of kan ik ook gewoon mijn oude Cubase SX3 draaien op mijn 64-bit OS zonder beperkingen en problemen te hebben met VST's?
De upgrade kost namelijk wel 200 euro..en ik wil weten of dat het wel waard is..

Heeft iemand hier ervaring mee? of heeft iemand advies?
 
De VSTi zelf kan niet meer dan 32bit geheugen adresseren voor zichzelf. Dat is alleen een probleem bij enorme sample libraries. Alle VSTi's hebben een eigen ruimte van maximaal 32 bit (even heel grof gezegd).
 
Hoi

ik werk met een xp 64 bit met 4gb ram.
Ten opzichte van de 32 bit xp install heb ik nu merkbaar meer vrij geheugen in cubase (versie 4, 32 bits, en ook versie 5, 32 bits). Daar waar ik onder 32 bit xp een plugin als Omnisphere niet kon gebruiken (had nog maar 1gb ram vrij na opstarten, bij inlezen van een tweede preset crashte de boel), kan ik (met dezelfde hardware setup) nu onder 64 bit xp meerdere instances van Omnisphere probleemloos gebruiken (bijna 2gb vrij na opstarten cubase).

Ik heb ook de 64 bit versie van Cubase 5 geprobeerd, maar deze liep vast op het moment dat ik een cubase 4 project wilde openen. Het ging mis met de vstbridgeapp.exe welke ervoor zorgt dat de 64 bits cubase kan communiceren met de 32 bits plugins. Voor iedere 32 bits plugin in je project, wordt zo'n vstbridgeapp.exe als proces gestart (of iets in die richting). Bij het inladen kwamen er een aantal van die processen tevoorschijn, en een daarvan nam extreem veel cpu en geheugen in beslag, waarna cubase ermee stopte.

Nu werk ik dus weer met de 32 bits versie van cubase 5, en het loopt fijn.
Ik denk dat je 8gb ook gewoon door cubase (64 bit) gebruikt zal worden, hoewel de plugins misschien max. 4 gb totaal allocaten, zal wel je hardware en windows gebruik maken van de resterende 4 gb. Pin me hier niet op vast, dit moeten de computerguru's maar bevestigen/ontkrachten.
 
'' Op een 64bit OS heb je geen noemenswaardige ram limiet (te hoog om zorgen over te maken althans).
Zet je op 64bit vista een 32bit DAW, dan heeft dat programma op zich een beperking van maximaal 4Gb, je zou in theorie op een PC met 8Gb ram dus twee keer dit programma kunnen runnen met maximaal geheugengebruik per programma, want enkel het programma kan niet meer dan 4Gb gebruiken, de rest nog wel perfect.
Zet je op 64bit Vista een 64Bit Daw, dan kan de daw zelf zonder limiet werken, maar indien plugins (en virt. instrumenten) 32bit zijn, kunnen deze per 32bit plugin maximaal...je raadt het...4Gb gebruiken.
Dus in het laatste scenario kan je met een PC van bv. 16Gb oftwel een theoretische plugin die 15+Gb verbruikt op draaien indien de plugin 64bit is, oftwel 4 32bit plugins die allevier tot 4Gb kunnen verbruiken.

Gelukkig zijn er bitter weinig plugins die meer dan 4Gb nodig hebben, dus in realiteit is de noodzaak van 64bit plugins nog vrij laag. Met een 64bit OS zit je dus al goed om tot 4Gb te werken, een 64bit DAW is pas nodig als je PC daadwerkelijk meer dan 4Gb ram heeft, en 64bit plugins zijn pas nodig wanneer de eigenlijke plugin op zich meer dan 4Gb nodig heeft, wat enkel in het geval van bv. romplers een issue zou kunnen zijn ''
 
Als je na opstarten van de 4GB in je systeem nog maar 1GB vrij hebt dan is er toch iets serieus niet in orde hoor.

Een OS zou echt niet meer dan ongeveer 1 GB memory load moeten hebben.
Onder OSX heb ik bijvoorbeeld na het opstarten van Logic 8 een memory load van 1.1GB (dus nog 2.9GB vrij). Lijkt me niet dat XP daar 3GB van maakt na het opstarten van Cubase oid.
 
Als je na opstarten van de 4GB in je systeem nog maar 1GB vrij hebt dan is er toch iets serieus niet in orde hoor.

Ik denk dat het eraan ligt dat ik 2 UAD1 kaarten in de pc heb zitten. Heb ergens gelezen dat deze kaarten ook geheugen innemen. Verder schijnt Kontakt ook beslag te leggen op het nodige RAM, vandaar dat ik, na opstarten van Omnispere, nog maar 1 Gb vrij had.

Misschien was de zin niet helemaal duidelijk omschreven in mijn vorige post, maar ik bedoelde dus na opstarten van Omnisphere in een Cubase project met UAD plugins en Kontakt 3 in een 32 bits XP (die maar 3,2 GB van de 4 gebruikt).
 
Hoi

ik werk met een xp 64 bit met 4gb ram.
Ten opzichte van de 32 bit xp install heb ik nu merkbaar meer vrij geheugen in cubase (versie 4, 32 bits, en ook versie 5, 32 bits).

ik werk op dit moment nog met XP Pro 32 bit maar denk er over na om over te stappen naar XP64 (omdat ik 4GB intern heb). kan ik dan wel gewoon al mijn plugins blijven gebruiken? zoals Kontakt, Sylenth en V-Station?
 
Hallo,


zou je Cubase 5 x64 Bit met Vista 64 Bit gebruiken met 32 Bit plugins, dan gaan de plugins via de Bitbridge. De Bitbridge is een container waar alle 32 Bit plugins in geladen worden. Dus je zit nog steeds aan een limiet vast.

Wil je 100% 64 Bit werken en gebruik maken van extra geheugen, dan moeten alle onderdelen (drivers/plugins) 64 Bit zijn.

Gr,

Chris
 
Hallo,


zou je Cubase 5 x64 Bit met Vista 64 Bit gebruiken met 32 Bit plugins, dan gaan de plugins via de Bitbridge. De Bitbridge is een container waar alle 32 Bit plugins in geladen worden. Dus je zit nog steeds aan een limiet vast.

Wil je 100% 64 Bit werken en gebruik maken van extra geheugen, dan moeten alle onderdelen (drivers/plugins) 64 Bit zijn.

Gr,

Chris

heeft het dan wel zin om in een PC met 4GB intern geheugen XP64 te installeren met 32bit Cubase 4? of heb je dan totaal geen snelheidswinst?
 
Hallo,


zou je Cubase 5 x64 Bit met Vista 64 Bit gebruiken met 32 Bit plugins, dan gaan de plugins via de Bitbridge. De Bitbridge is een container waar alle 32 Bit plugins in geladen worden. Dus je zit nog steeds aan een limiet vast.

Wil je 100% 64 Bit werken en gebruik maken van extra geheugen, dan moeten alle onderdelen (drivers/plugins) 64 Bit zijn.

Gr,

Chris

Hmmmm vreemd, waarom kiest steinberg ervoor alle plugins in 1 32bit omgeving te laden als de 64bit host het juist toelaat om via meerdere van deze "Bitbridge" instances wel meer geheugen te adresseren?
 
Hallo,

de plugin zelf is en blijft nog steeds 32 bit (geheugen adressering) via de VSTBridge.
Zou elke Plugin zijn "VSTBridge" hebben, dan gaat de performance van de DAW heel snel naar beneden. De VSTBridge is ook meer een tussenoplossing totdat de Plugins "native" 64 Bit zijn http://knowledgebase.steinberg.net/262_1.html

Gr,

Chris
 
Hallo,

de plugin zelf is en blijft nog steeds 32 bit (geheugen adressering) via de VSTBridge.
Zou elke Plugin zijn "VSTBridge" hebben, dan gaat de performance van de DAW heel snel naar beneden. De VSTBridge is ook meer een tussenoplossing totdat de Plugins "native" 64 Bit zijn http://knowledgebase.steinberg.net/262_1.html

Gr,

Chris

maar heeft het dan wel zin om in een PC met 4GB intern geheugen XP64 te installeren met 32bit Cubase 4? of heb je dan totaal geen snelheidswinst?
 
Hallo,

Windows XP64 wordt door ons niet ondersteund, dus als je problemen hebt, dan kunnen we je helaas niet helpen.

Snelheidswinst haal je niet door alleen maar extra RAM in de computer te plaatsen. Je moet eerst kijken met wat voor projecten je werkt. Aanhand daarvan moet je kijken welke onderdelen van de computer sneller/beter kunnen. Ben je bijvoorbeeld met alleen audio opnames onderweg (40 sporen) dan heb je echt geen RAID systeem, Quad Core en 4 Gb RAM nodig.

Gr,

Chris
 
Vraag voor Chris:
Heb ik goed begrepen dat binnen Cubase 5 64-bit alle VST's wel allen 64-bit zijn en dat deze niet 32-bits zijn met een vstbridge container?


Vraag voor allen:
Zover ik weet is alleen de LennarDigital Sylenth1 vst nog maar te krijgen in 64-bits vst. Zijn er andere vst's bij jullie bekend?
Dan hoor ik het graag.

Anders wordt het nog wel even wachten met overstappen voor mij. Echter biedt het nu wel de kans en de mogelijkheid aan de vst ontwikkelaars om nu echt aan de slag te gaan. Anders blijven we vast zitten aan het geheugen plafon van 32-bits.
 
Dit is de reden dat 64 bit nog steeds niet aanslaat. De ondersteuning vanuit de markt is en blijft ondermaats.
 
In de laatste Interface staat nog een artikel over installatie en gebruik van cubase in XP64
 
Aorta schreef:
Echter biedt het nu wel de kans en de mogelijkheid aan de vst ontwikkelaars om nu echt aan de slag te gaan. Anders blijven we vast zitten aan het geheugen plafon van 32-bits.

Idd! Laten wij het hopen. Veel te veel gemodder met die bridge en wat niet... zou mooi zijn als het eenmaal zo ver is, want man wat zou je dan heerlijk het maximale kunnen doen op je computer. :)

Ik geloof het wel voor nu, er zijn altijd al genoeg andere problemen. En ik heb ook niet de behoefte om de eerste te zijn die dit kan/doet.
 
@ Chris
Bedankt voor de links en die had ik ook inmiddels gelezen.

Op de site van NI gelezen dat ze druk bezig zijn met nieuwe versies van hun vst's waarmee ze dan ook 64-bit zullen ondersteunen. Even afwachten tot ze definitief worden gereleased. Kontakt3 64-bit vst zit momenteel in de public beta test.
Ergens in juni moet die worden gereleased.
Gaan we dan eens rustig kijken en overstappen ;-)
 
Back
Top