beperkingen van fruityloops

LastResort

dat was al zo........
Lid sinds
9 juni 2002
Berichten
274
Locatie
Groningen
ik hoor heel vaak mensen zeggen dat fruityloops voor beginners is enzo, maar wat voor beperkingen heeft het programma dan tegenover bv. cubase? klinken de vst plugins minder goed? zou het graag willen weten want ik zie tot nu toe nog geen reden om over te gaan naar cubase
 
nee, je kan er prima muziek mee maken hoor, maar je zit wel een beetje vast aan pattern based muziek maken (voor de meesten hier weinig probleem denk ik) en voor zover ik weet ik het ook niet zo makkelijk om bijv tussen een 16e noten ritmetje ff bijv een triooltje heen te kiepen en zoiets
[edit] als jij je trouwens niet beperkt voelt, waarom zou je dan zelfs maar overwegen over te stappen [/edit]
 
mischien zou cubase mogelijkheden hebben waar ik nog nix van af wist(maar wel geinteresseert in zou zijn). maar dat valt dus mee. en dan van die 16e noten kan wel met de piano roll maar het enige nadeel vind ik dat daarbij geen shuffle kan worden toegepast, voor zover ik weet dan
 
Triooltjes kun idd met midi maken, maar het kan ook met een sampler channel - als je het channel selecteert en vervolgens op de 'g' toets drukt krijg je een hele hoop opties waaronder 'shift'.

FLoops heeft m.i. niet zoveel beperkingen hoor. Het hangt er inderdaad wel vanaf wat voor soort muziek je maakt. Je kunt er perfect drums mee maken en synths programeren gaat ook prima. Voor een live gitaarloopje heb je echter wel weer iets anders nodig.

-- HanzZ
 
FL heeft genoeg functies idd. Als ik een pattern maak grijp ik ook terug naar FL, maar dan wel in Cubase:)
 
helemaal eens met Pjotr G, en de rest b.t.w. ook !
Fruityloops is erg lekker voor beats maken en ook best voor synthlijnen.
Als je alleen erg lange live midi stukken wilt opnemen zoals een drummer ofzo die niet steeds t zelfde doet is t volgens mij iets moeilijker, dan is cubase handiger te gebruiken (voor mij!)

Sowieso ga ik voor echte midi dingen meer naar cubase toe, i.v.m. de mixermaps en dat soort onzin, maar in principe kunnen de meeste dingen ook wel in fruityloops. de Sync. In fruityloops ben ik nog niet zo denderend tevreden mee, daar mis ik nog wat synchronisatie functies voor in de studio die cubase wel in huis heeft. Verder snap ik de ballen niet van de automatisering van fruityloops en gaat het aanpassen hiervan me beter af in cubase (overzichtelijk&logisch!)

maar je kunt natuurlijk altijd fruityloops als VST instument in cubase VST e.d. plaatsen, dan reageerd ie gewoon als plugin voor cubase en kun je dus de beste dingen van beiden combineren (want lekker snel beats maken die grooven in cubase vind ik juist weer wat moeilijker)
 
oke bedankt voor de info, kan ik weer verder zonder dat ik denk dat ik mischien wel wat "mis" , maar weten jullie ook of het mogelijk om shuffle/groove toe te passen als je bv. een bassline op de piano roll hebt gemaakt?? dat mis ik namelijk nog!
alvast bedankt

ohja en werken "slides" niet bij vst plugins>?
 
Origineel geplaatst door Mstudio1
helemaal eens met Pjotr G, en de rest b.t.w. ook !
Fruityloops is erg lekker voor beats maken en ook best voor synthlijnen.
Als je alleen erg lange live midi stukken wilt opnemen zoals een drummer ofzo die niet steeds t zelfde doet is t volgens mij iets moeilijker, dan is cubase handiger te gebruiken (voor mij!)

Sowieso ga ik voor echte midi dingen meer naar cubase toe, i.v.m. de mixermaps en dat soort onzin, maar in principe kunnen de meeste dingen ook wel in fruityloops. de Sync. In fruityloops ben ik nog niet zo denderend tevreden mee, daar mis ik nog wat synchronisatie functies voor in de studio die cubase wel in huis heeft. Verder snap ik de ballen niet van de automatisering van fruityloops en gaat het aanpassen hiervan me beter af in cubase (overzichtelijk&logisch!)

maar je kunt natuurlijk altijd fruityloops als VST instument in cubase VST e.d. plaatsen, dan reageerd ie gewoon als plugin voor cubase en kun je dus de beste dingen van beiden combineren (want lekker snel beats maken die grooven in cubase vind ik juist weer wat moeilijker)

Betreft die automatisering, hmm dat heb ik eigenlijk ook nog nooit begrepen tot dusver gebruikte ik alleen maar
het effect en als ik dan bijvoorbeeld een cut-off/resonatie toe wil passen record ik het wel live want voor die automatisering ben je verplicht enige kennis te hebben van wiskunde/algebra? :):):)

Maar vol lof ben ik te spreken over fruity het is een van mijn meest gebruikte programma's daar naast
gebruik ii ook cubase VST5.1 R6 full uiteraard en Steinberg Wavelab 4.x
Fruityloops is inderdaad pattern based maar met de sampler/layers/pianoroll kom je toch wel een heel end
in de fruity engine.

Ik ben zo benieuwd naar Fruityloops Studio 4 jullie ook :)

gagroeten

Jeffrey
 
En Logic, zegt je dat iets...
Daar kun nog 10 keer meer mee dan met Cubase.
Ik gebruik zelf ook Cubase, maar ik begin daar toch ook al de beperkingen van te voelen. Helaas word er in de ontwikkeling van dergelijke pakketten tegenwoordig vooral aandacht gespendeerd aan audio-plugins en softsynths en zo..., maar de MIDI wordt vaak nogal verwaarloosd. Ik mis bijvoorbeeld de mogelijkheid om intelligente MIDI-filtering en processing te doen.
Logic kan op dat vlak toch al heel wat meer...
Fruityloops is qua MIDI echt wel te basic naar mijn goesting.
 
Origineel geplaatst door oli303
En Logic, zegt je dat iets...
Daar kun nog 10 keer meer mee dan met Cubase.


duh..wat een prietpraat.... :stupid
 
Origineel geplaatst door olafmol
duh..wat een prietpraat.... :stupid

De "Environment" in Logic om te beginnen...
In cubase VST kan je aan een instrument enkel een midi-kanaal en midi-poort toewijzen. In Logic kan je een hele modulaire MIDI-verwerking uitwerken per track... Als je bvb. een grave arpegiator wil laten moduleren met 1 of andere rare controller input, dan kan dit perfect.
 
Origineel geplaatst door oli303
De "Environment" in Logic om te beginnen...
In cubase VST kan je aan een instrument enkel een midi-kanaal en midi-poort toewijzen. In Logic kan je een hele modulaire MIDI-verwerking uitwerken per track... Als je bvb. een grave arpegiator wil laten moduleren met 1 of andere rare controller input, dan kan dit perfect.

Een voorbeeldje :

http://www.emagic.de/english/media/img/products/LAP/environment.jpg
 
Origineel geplaatst door oli303
Een voorbeeldje :

http://www.emagic.de/english/media/img/products/LAP/environment.jpg

blijf wel ontopic please we weiden nu naar een hele andere discussie ben ik bang.....
postief bedoeld hoor Oli303 :)

Cubase - Logic - Cakewalk Versus Fruitloops is geen vergelijk op geen enkele manier de programma's
verschillen te veel van elkaar om een goede discussie over te gaan voeren is meer iets voor een ander topic.

Fruityloops is voor de Amateur producer erg vriendelijk en misschien ook wel voor de Profi users er zijn tenslotte
ook platen mee uitgebracht kan alleen even niet zo 123 op namen komen maar ik weet dat het gebeurd/gelukt is.

maar ja back to topic maar weer :doei:
 
Origineel geplaatst door oli303
Een voorbeeldje :http://www.emagic.de/english/media/img/products/LAP/environment.jpg
idd, dat heb ik in cubase nog niet zo gezien, nou moet ik zeggen dat ik t ook nog niet zo gebruik dus nog niet mis!
maar handig om te weten, zo heeft elke sequencer program zijn plussen en minnen.

in iedergeval is 1 van de conclusies van deze tread volgens mij:
Als je met midi meer wilt doen, dan wat je (direct) in fruity kunt, moet je over naar een meer midi uitgewerkte sequencer als cubase, cakewalk of logic e.d.
 
Jongens, FRUITYLOOPS in vergelijking met andere sequencers. Geen discussie "dit is beter dan dat nietes dat is beter". Tenzij t fruityloops is natuurlijk :smeris:

(overigens verplaatst naar het "sequencing" forum in software)
 
Re: beperkingen van fruityloops

Origineel geplaatst door LastResort
ik hoor heel vaak mensen zeggen dat fruityloops voor beginners is enzo

nee, da's een beetje appelen met peren vergelijken
FLP is een serieus uit de hand gelopen drumcomputer & logic is een state of the art sequencer zonder beperkingen.
voor mij is flp een mooie tool om intuïtief ideeën een beeld te geven... & ideaal om ritmestudies mee te doen. Logic daarentegen dient om op hoge resolutie te multitracken, midi te sturen, arrangeren, te mixen, te miereneuken, koffie te zetten & de afwas te doen... je kan er alleen je haar niet mee kammen, maar daar heb ik dan ook een kam voor :erm:

Origineel geplaatst door LastResort
ik zie tot nu toe nog geen reden om over te gaan naar cubase/logic

FLP is vierkant, logic is rond
zolang je er geen behoefte aan hebt moet je je er niet mee bezighouden
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
nee, je kan er prima muziek mee maken hoor, maar je zit wel een beetje vast aan pattern based muziek maken (voor de meesten hier weinig probleem denk ik) en voor zover ik weet ik het ook niet zo makkelijk om bijv tussen een 16e noten ritmetje ff bijv een triooltje heen te kiepen en zoiets
[edit] als jij je trouwens niet beperkt voelt, waarom zou je dan zelfs maar overwegen over te stappen [/edit]

Daar heb ik geen last van, ik maak het meestal op het dubbele aantal bpm`s zo dat je er ook nog wat tussen kan gooien.
 
Re: beperkingen van fruityloops

Origineel geplaatst door LastResort
ik hoor heel vaak mensen zeggen dat fruityloops voor beginners is enzo, maar wat voor beperkingen heeft het programma dan tegenover bv. cubase? klinken de vst plugins minder goed? zou het graag willen weten want ik zie tot nu toe nog geen reden om over te gaan naar cubase

Tja ach Cubase kan meer, maar of je het ooit nodig hebt.

Laat je geen behoeftes aanpraten die je niet hebt, maar als je je ergens aan ergert in FL kijk dan rustig eens rond of een ander proggie het beter kan.
 
Laat je geen behoeftes aanpraten die je niet hebt, maar als je je ergens aan ergert in FL kijk dan rustig eens rond of een ander proggie het beter kan.


ja dat vink wel een goed argument, maarja geen een programma is natuuk perfect.
 
Back
Top