"Grote" mixer i.c.m. Cubase voor dance-producties

Ja, ik denk dat je een stel heel andere problemen te voorschijn tovert, dus hier even wat feiten en grenzen, plus een ander systeem:
1.Als je uit bent op analoge klanken, zul je toch echt op 24/192KHz digitaal
of hoger moeten opnemen, want boven 24/96 gaan er eigenschappen van analoog
geluid pas goed gelden.
2.Dus als mijn overbuurman een liedje op zijn bruiloft wil horen, dan maak ik dat wel met 1 module of sampler en op 16/44 of mp3.
3. Mijn overige produkties duren heel wat langer en klinken dan ook heel wat beter dan dat bruiloftsliedje...
4.zonder zeer goede stereo AD en/of DA converter geen lol dus.(of een tweede kaart in je pc kan ook)
5. Maar wat prop je er eigenlijk in?
Een analoge tafel van pakweg 24/8/2 voor minder dan 5000 euro gaat het never winnen tegen bv een yamaha 02R digitale tafel. Dat valt volslagen uit de boot, dus voor die analoge sound, hoef je het niet te doen.
Ga dan denken over analoge tafels van 20.000 tot 50.000e ofzo, dat is betere partij. Maar dat is misschien wel klasse A en een stroomvreter. En een batterij aan analoge outputs uit je DAW of pckaart, onmogelijk duur.
Dan heb ik het over 02R van of 16 bit/48 K...............
Moet je nagaan als we het over 24/96 K gaan hebben.
Of over 24/192K.....al twee stappen hoger.
( audiofilisch gaat dit echt de enge kant op)
Dus aan direkt opnemen met een superdure of goedkope analoge tafel ...gaat niet lukken.
Een synth van 1000 euro in een analoge tafel van een ton prikken is ook zinloos.
Kwestie van onderdelen....en wat zou 1 kanaal kosten?
Waarom dan niet 1 mic/linebroodje van 2500 euro?
Sommige dingen hebben dus geen zin om met een goedkope tafel op te nemen of af te draaien of te eq-en zelfs etc.

Ik heb een batterij modules, synths en samplers etc en ben anders gaan denken:
Ik koop 6 Behringer 19 inch linemixertjes. a 149e ofzo.
Het interesseert me geen bal hoe het klinkt.
Dan heb ik voor 900e 5x16 kanalen. De 6e heeft de 5 als inputs.
( automatische gain zit toch ook al niet op goedkope digitale tafels , dus...wtf)
Ik laat ze in 1 stand staan en de groeten.
Verder een onwijze headphone versterker met een paar outs en schakelmogelijkheden op input en output..kan ook apart doosje zijn, als ik maar tijdens opnemen/overschrijven een lus voorlom, moet via patchbay of nog een behringer ook kunnen btw.
Mixen doe ik in de pc. Overschrijven op nul dB natuurlijk..
Wil ik aan eq-knoppen draaien? Dan BCR 2000 ofzo, of wat je ligt.
Groepen maken doe ik ook in de pc.
Verder heb ik een berg neutrik patchbays.
Aan een digitale tafel heb ik ook niks, want die heeft niet genoeg inputs!
En mijn samplerate niet.
Dus wat moet ik met geheugens en projekten snel oproepen?
Liever wegschrijven dan of 96 volumeknopjes snel instellen? ( ik ga helemaal niks instellen!) Dat doe ik al op een midi-spoor en bij overschrijven stel ik dat wel een keer af.
2 02R's in cascade vreten stroom en hebben niet genoeg inputs analoog..moeten er weer extra kaarten in.
En die eq's en effecten zijn het ook niet, dus daar heb ik allemaal niks aan.

Wat is nu het voordeel?
Ruimtebesparend.
Ik kan eindelijk alles tegelijk horen en klooien.
Ben vrij om geluiden uit van allerlei app te kiezen.
Dus ik kies geluiden die al meteen bij elkaar horen!
Betere mixen worden dat!
En als ik iets perse erin wil dan prik ik er iets tussen, compressor, tools, eq etc.
Dat schrijf ik dan in de pc. weg. En dan zet ik de module uit.
Wat ik niet nodig meer heb zet ik uit.
Monitor mix. kan ook in cubase toch?
Ik heb een te...hekel aan ompluggen namenlijk, helemaal aan de achterzijde.

Misschien ook een idee.
Lijkt me iets goedkoper dan een dure analoge of digitale tafel die partij kan bieden.
Nu nog een super lexicon, broodje, compressor evt, neve eq(ha)neumann.
En je maakt jezus-produkties.

En dacht je dat dit langer duurde dan digitale tafels, waarin je alles kan opslaan en recallen?
Dat sloopt je creativiteit, want je bent alleen maar technisch bezig.
Wat goed is sla je in Cubase of nuendo op, so what recallen?
Moet je die digitale of analoge tafel ook weer apart gaan opslaan (sys exc.) als je mix perse wilt bewaren.
Dat zit dan al in Cubase...
We zijn niet van de werkverschaffing, maar van de muziekverschaffing!
Ik maak ook maar 1 keer goede snoeren en meer niet. Aan de achterkant gaan ze er niet meer uit!
Je gaat ook beter opnemen, met voorbedachte rade...
Analoge mixen kan je toch niet opslaan. Moet je een deken over je tafel binden met een rood kruis erop: afblijven...heb ik ook niks aan. En kan ik niet recallen
igv remixen over 3 maanden etc.
Maar evt wel een cubase mix opslaan onder andere naam.
Mixen wordt steeds leuker, want klinkt toch tien keer beter dan die behringers..
Dus, ik hang een excell lijst op voor midi en audio en verder gaat alles automatisch en vanuit de pc. (midi-patchbays)
Want nou is het over, ha!
 
Laatst gewijzigd:
En als je een nieuwe mixer wilt die groter is...
Drie goedkope 22 inch schermen naast elkaar en een kaart met een AGP slot van matrox ofzo.
Ziet er mooi uit hoor!
Let wel op resolutie kaart en scherm, moet exact getal, dus precies zijn voor mooiste beeld.
 
Laatst gewijzigd:
Stel ik heb een neve 88R tafel en heb een band opgenomen met analoge recorders.
daar moet een cd van gemaakt worden. Die is digitaal.
Dus we moeten naar 16/44.....
Waar is die warmte van dat analoog dan gebleven?
Het zit wel in de opname....en die converters van cd-spelers of dvd-spelers..
Moet je eens vergelijken met een echte converter 24/192 of 384.
Of een 16/48 DAT met een cd speler vergelijken...
Maar over 20 jaar kan je het nog wel uitbrengen....
Bedroevend allemaal ha =(
 
Laatst gewijzigd:
:dubbel:
Als je 60+ kanalen analoog wil summen, moet je ook 60+ audio-outs hebben in je geluidskaart... Daar wel eens aan gedacht?

goejuhhhh:dubbel:

tip koop een mackie das perfect voor clerane [moderne ] producers .. staat r eentje te koop voor 900 daseen koopje ... me iig wel wat v bussen willen mixen ,...........en dan en dan
zoon mixert lijktme wat 4ya!.
met extra 24 input mixer ernaast als sub setje erby
en dan een 2 x 24 input kaart ad / da conv ..nog kopen daar heb k geen verstand van
 
Kan mixmannetje het nu ook nog nuchter opschrijven, ik snap er niks van.
Bedoel je nouw dat je iin de box moet blijven met een goede ADDA convertor , multitracken a. en dat je al je (ik noem maar 50) synths in behringer rackimxeers hebt zitten (5 stuks) waarvan de stereo outs merged naar een 6e en dan maar een 8x IO op je PC hebt ofzo...en daarna gaan lullen over 384 bits opnamens ???? Terwijl alles 3x doorgestoken zit in Behringer rackmixers????? eeeeheh whatever

Geef mij nmaar gewoon 96 MOTU ios, werkt best en wtf, in de jaren 80/90 werd ook alles 33/44.1/48 en 12/16/20/24 bit gedaan. En die shit klinkt 100x beter dan die overgeklokte ProTools shiaaat hehe
 
ik heb laatst een leuk testje gedaan met analoog. Ik nam een shit opname uit 1978
van een bandje in oefenruimte. Dat stond op een bandrecordertape. Ik koppen en loopwerk schoonmaken etc.
Toen dat digitaal maken op 24/96. Via Akai Z8 AD
Die ouwe bandrecorder kan er wat van!
24/96 heeft die sfeer dus mooi niet! Er zit wel wat in, maar het is niet het hetzelfde.
 
Nee, Sceptic, als ik module ga overschrijven/opnemen naar de box, haal ik die behringer(s) uit dat desbetreffende spoor natuurlijk. Overschrijven kan digitaal via sampler bv of een goede AD. Ik ga dus niet met Behringers ertussen opnemen. En ook niet eindmixen via Behringers natuurlijk.
Ja voor mijn overbuurman's bruiloftslied hooguit, ha.
 
Laatst gewijzigd:
Opinions are like assholes, everyboy has got one... Hier is de mijne

Wat je wilt is i.i.g. geval op channel niveau ITB kunnen werken, dus tenzij je bereid bent om ELK kanaal via z'n SEND naar de input van een DAW te sturen (veel inputs nodig) heeft een analoge tafel geen enkel nut meer (ik zou niet meer willen werken met een analoge tafel en iedere keer voor ieder project opnieuw m'n mix inregelen.

Ben je lauw gemaakt voor analoge summing, koop dan gewoon een NEVE, of DRAWNER of TLAudio Analoge summer. Die zet je op de outputs van je sungroupen in Cubase en zijn output patch je weer door naar de mainmix van Cubase. Klaar....... Powercore en SSL erbij en niet meer zeuren.

Ik heb afgelopen jaar ook gekeken waar ik m'n geld aan moest uitgegeven.
Ik heb gekozen voor MR816's en hoogwaardige plugins (SONOX, SSL)

aangaande de 96khz/192khz hype, geloof er maar niks van NIEMAND in de pro wereld werkt op deze samplerates. zelfs niet de grotere post producties voor DVD ewn Bluray athouring.

bitrate is veel belangrijker en je kan dus beter waar mogelijk op 32bits float werken. Lees de epistels van meneer Katz er maar eens op na.

kortom mijn strategie: hoogwaardige AD/DA alles 1:1 gemapped in DAW 44.1/32bits float, hoogwaardige plugins en Mackie Control Universal pro + extender voor touch en feel.

opmerking on the side, als je aan +50 instrument layers/tracks komt in je arrangementen dan lopen die sowieso behoorlijk vol, misschien ook eens kijken naar je workflow
 
Ja, ook een goed plan.
Ik zal Katz weer eens lezen.
Wil je in the box blijven, zonder ingewikkeld geklooi, zal je bv adat, tdif, AES/EBU, spdif etc
kunnen gebruiken. Maar op kleinere schaal, met subgroepen bv., zoals in vorige bericht. Hij doet dat met firewire, steinberg 816.
Daar kunnen via converter of whatever ook die behringers op. Dan kan je
toch je 90 kanalen uit modules lekker tegelijk horen tijdens componeren of geluiden zoeken, je kan je hele batterij aan cd-players ,dvd, audiotools, cassetterecorders erop zetten. Zelfs groeperen.
Als je perse aan analoge eq's wilt draaien, heb je er dus maar 1,2,4 of bv 8 eq's nodig in 19 inch rekje.
Een kwestie van verwijzen naar tracks of groepen.
Je hebt dus maar 1 stel analoge outs en ins nodig via firewire of adat etc.
Wegschrijven moet je toch....je kan niet je hele lied in 1 keer analoog eq-en.
Originele sporen zul je moeten behouden.
Of je moet later beetje fijntunen met plugin eq's in de laatste fase van je eindmix.
Heeft die externe analoge eq presets en kan je die saven met sys ex bijvoorbeeld? Je kan dan wel makkelijker een groep eq's terughalen met een preset. En bijschaven.
Hoe dan, ook, de prijs is tijd. Door wegschrijven tussendoor.
Maar ja, een goede mix maak je ook niet zo maar even.
En misschien klinkt spoor 17 wel beter met tube-eq ofzo...
Ik denk dat mensen vergeten dat een single opnemen en mixen in Wisseloord ook 14 dagen kostte in 1990 (dan wordt het wat) en er zijn producers die er nog veel meer tijd voor nemen.
Je hebt nl altijd voorbereidende fases die tijd vreten, voordat je een keer gaat
mixen.
Kane zit maanden te mixen, Toto en Donald Fagen een jaar....hoe gek wil je het maken...voor velen is het hobby en die spenderen hooguit een uur of wat
per dag.
En ik kan me ook niet voorstellen dat Tiesto binnen een week een lied klaar heeft...
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb een vraag: in hoeverre ondersteunen het gros van de plugins 32 bits floating 44.1?
Er zijn immers veel bijbehorende DSP kaarten te koop bij plugins (UA) enzo.
en in hoeverre verschilt 32 floating 96 van 44.1?
 
Even ervanuitgaande dat het je dus niet om een betere summing gaat (want dat doe je doorgaans met summing amplifiers en niet met ruizende en brommende budget- /middenklasse mentafels en dito bekabeling) lijkt mij persoonlijk het tegelijkertijd werken met zowel een hardware- als softwaremixer uitsluitend weggelegd voor de zéér gedisciplineerden onder ons. Immers: op beide plekken kán je het signaal aanpassen en dus zál dat in de praktijk ook gaan gebeuren. Gevolg: een werkelijk compleet onoverzichtelijk bende, geen total recall (ga je écht al die standen opschrijven?) en ook nog eens een onnodige verslechtering van geluidskwaliteit.
Als je de discipline kan opbrengen om je daw uitsluitend als "tapecorder" te gebruiken en alle hardware hebt om een goede mix te kunnen maken zou ik zeggen: doen! Anders: blijf lekker in the box en schaf eventueel aan (uitgebreide) controller aan.
 
Ja, met dat laatste van die uitgebreide controller ben ik het ook eens.
Dat draaien werkt een stuk leuker.
Ik heb jaren met 2 soundscape racks en o2R gewerkt, maar omdat in beide eq-mogelijkheden zaten etc. ging je het ook daadwerkelijk doen: met de muis en met de hand draaien.
Het enigste verschil is dat je beiden (DAW en de digitale mengtafel)ook kan opslaan en recallen.
Je kan het ook een aangename afwisseling noemen.
Maar wat technisch in een o2R kan, kan ook in je pc in principe.
Maar je moet wel wennen aan een digitale tafel met weinig knoppen.
Ik durf er nu zelfs live bands mee te mixen, maar dat duurt wel eventjes voor je zover bent. Je kan nl maar 1 kanaal selecteren...en draaien..en in het geval van tegelijk draaaien aan bassdrum en bas...kan niet...
Zijn er controllers met een berg draaiknoppen onder en naast elkaar? (paar kanalen)
Het moet nog wel ergens op lijken dan!
 
Laatst gewijzigd:
ik heb niet alles gelezen, niet eens de eerste post :D maar wat mixmannetje allemaal zegt over minimaal 96 khz opnemen is wat mij betreft onzin. Bitdiepte maakt veel meer uit aangezien niemand veel boven de 22.05khz kan horen (op te nemen met 44.1khz stand) en er ook erg weinig monitors zullen zijn die boven de 30 khz geluid goed laten horen. Leuk voor je hond en je vleermuis, dat wel.
Bitdiepte en dynamiek daarintegen kan iedereen wel goed horen (als het goed is) plus de extra ruimte om in de mix/master nog dingen te veranderen zonder dat je extra verlies aan het creeren bent dankzij je bewerking.

Ik werk binnenkort via adat 24 kanalen analoog (nu nog 16) uit naar mackie 32.8 analoge mixer. Die mixer kan t/m 64 kanalen analoog mixen (32 via mix b met hoog en laag eq) en dat werkt prima voor mij.
Analoge klankmenging en oversturing indien gewenst maar wel alles digitaal als brongeluid, met alle voordelen die de software heeft.
Ik neem de mix dan op 24 bit op 44.1 khz strereo.
Als ik zou willen kan ik ook weer die 24 kanalen terug opnemen maar daar heb ik voorlopig nog geen zin in :D

Dus, dat dus.
 
Ik zou ook voor analoge summing gaan dan.
Als je echt rijen met faders erbij wilt wordt het een tafel. Mackie 8 bus of een Soundcraft Ghost 32 bijvoorbeeld, zit je zo al op 64 kanalen zonder de returns meegerekend.
maar als je digitaal goed aan het werk bent, maak je het jezelf denk ik nodeloos complex als je er ineens een set analoge faders achter gaat zetten.
En ik kan het weten want ik zit in die hybride situatie:D
 
Nee, analoge faders wil ik ook niet meer, wel nog een mooie summing versterker met 8 stereo bussen op unity gain.
 
2 dingen.

Mixermannetje kan je misschien iets korter en duidelijker je punt maken ?
Behoorlijk ongestuctureert naar mijn mening.

En 2 waarom doet iedereen alsof het zoveel werk is om je mengtafel weer terug te zetten naar de juiste stand. Ik maakte altijd foto's met mn mobiel van de ssl op school. Binnen 5 min klaar om te gaan.
 
2 dingen.

Mixermannetje kan je misschien iets korter en duidelijker je punt maken ?
Behoorlijk ongestuctureert naar mijn mening.

En 2 waarom doet iedereen alsof het zoveel werk is om je mengtafel weer terug te zetten naar de juiste stand. Ik maakte altijd foto's met mn mobiel van de ssl op school. Binnen 5 min klaar om te gaan.
Als ik een SSL zou hebben, dan zou ik er ook geregeld foto's van maken ;) On-topic: De schuiven heb je misschien zo weer goed gezet, maar alle eq's gains en aux-sends dan van al die 32+ kanalen ook? :/
 
Ja hoor ik zie het probleem niet.
Als het een ssl betreft is het zoiezo een luxe probleem :)

Moet wel zeggen dat ik het een vrij omslachtige oplossing vind om een beetje analoge sound te krijgen.
Er zijn zoveel andere manieren denk tape, saturation effecten, buizen spul, ect.

Zeker als je een wat oudere mixer koopt met 60+ kanalen zul je zien dat er altijd wel wat aan mankeert.
 
je moet wel bedenken dat je met een analoge mixer net als bij een digitale
moet werken voor je mix en dat dit niet vanzelf gaat, het is uiteindelijk de
man achter de mixer die het geluid maakt.
 
Back
Top