drumkit met veel volume

goran

dus dat
Lid sinds
7 mei 2007
Berichten
798
Locatie
Lelystad
Hey,

Ik gebruik al een tijd een paar drumkits van akai en moet zeggen dat
ik hier best tevreden mee ben.
Het enige wat wel anders mag is het volume.
Als ik het vergelijk met de meeste cd`s dan klinkt het gewoon niet
even hard ( of iets wat in de buurt komt).
Nu kunnen we hier een kort of lange discussie houden over compressie,
kennis, techniek, vakkundigheid van een masteraar/mixer etc etc, maaaaaaar ik weet gewoon dat er ergens een drumkit bestaat die al lekker gemaakt is,
waarbij ik nog zo min mogelijk ( qua drums ) hoef te doen ( op balans
van het hele nummer maken na dan ).
Nu ben ik al wel een paar tegengekomen, zoals die van spectrasonic - distorted reality.
Dat is nou volume die bijhoorlijk in de buurt komt, maaaaar, ik zoek er een die akoestisch is en hard is opgenomen (en one-shots zijn).
Het moet dus ook nog wel over dynamiek beschikken ( geen plat-gewalste
zooi).

Waarschijnlijk zijn de woorden "hard opgenomen" niet correct, wat ik bedoel
is dat het gewoon hard moet klinken...of dit door amps of harmonische versterkers/eqs whatever zijn gedaan boeit niet, zolang het maar lekker (hard) klinkt!

Nu heb ik al dingen gehoord zoals Drumkit from hell, Stylus Rmx en een paar andere...Super kits! maja, je moet die samples zelf dusdanig eq-en en compressen dat het vanzelf zo hard gaat klinken, maja, ik wil dus dat het al zo is.

Kom nu ook alsjeblieft niet aan met "een echte muzikant maakt alles zelf" , want dat doe ik ook! ik heb alleen geen zin om uren met compressors en eq`s te kutten, ik wil componeren und muzik machen! en dat er tegelijkertijd gewoon weinig aan gedaan hoeft te worden om het lekker te krijgen...
 
ja, of ik ben gek en ben de enige die dit probleem heeft .. maar de drumkits die over het algemeen bestaan zijn no way dezelfde volume als ik die op een cd van een artiest hoor...

nogmaals, compressie en eq is mogelijk, maar wil een set ( net als distorted reality maar dan voor akoestische drum geluiden ) die al voor commerciele audio-cd doeleinden zijn gemaakt...
Net zoals er setjes bestaan voor broadcast doeleinden, zoals Eastwest Gypsy...

dit moet toch gewoon bestaan? ( ja, tenzij er beweerd wordt dat de drumkit cd`s die al bestaan ( en die ik ken )dit al heeft qua volume, maar dat is gewoon niet zo,
het is allemaal gewoon net wat zachter en minder levendig, je moet er dus nog van alles mee doen)
 
Als je weing werk wilt besteden aan je drums maar het moet tegelijkertijd wel hard in de mix doorkomen dan vergeet one shot samples. Kijk dan naar sample CD's met voorgebakken stereo loops e.d. Dan heb je iets dat snel blijft staan in je mix. Kiezen of delen, aan jou de keuze.
 
Of misschien is EZ-drummer nog iets voor je. Wel one shots. Acoustische drumkit die behoorlijk voorgebakken klinkt.
 
Inderdaad. Meeste oneshot samples van drums zijn toch wel genormalized.
tenzij je met meerdere layers zit natuurlijk.
Wil je nog hardere snare's of kicks, toms etc zal je toch met compressie of dist. aan de gang moeten.
Met het gevolg dat je het een en ander gaat wegdrukken in de mix.
 
Als je je drums elk apart al zo hard zou zetten als ze in een eindmix moeten klinken, dan ga je als er een snare - kick - hat en mss nog wat shit samen wordt gespeeld heel erg hard in het rood gaan...

Daarom dat die kits dus niet zo hard kunnen/mogen zijn. En dat je alles met wat compressie en eq moet laten knallen...

Ik begrijp wat je bedoelt, ik heb dat ook altijd. Eerst moet ik alle drums luider zetten, maar op't einde moeten ze vaak terug zachter omdat ze anders alles in't rood jagen.
 
Ik snap de vraag ECHT niet?
je stuurt je drums aan via midi? midi volume op 127?

Bouw dan de rest van je arrangement om de drums heen en lees je eens in over headroom. Ik ben echt nog nooit een kit tegengekomen die te "te zacht" was.
 
ja, of ik ben gek en ben de enige die dit probleem heeft .. maar de drumkits die over het algemeen bestaan zijn no way dezelfde volume als ik die op een cd van een artiest hoor...
Inderdaad, daar staat een dijk van een mix-engineer achter. Je ontkomt er niet aan om goed te leren mixen. Compressie is een laatste hulpmiddel, vind ik zelf. Het gaat er eerder om om andere dingen, zoals frequenties en frequentiebanden, weg te laten.
nogmaals, compressie en eq is mogelijk, maar wil een set ( net als distorted reality maar dan voor akoestische drum geluiden ) die al voor commerciele audio-cd doeleinden zijn gemaakt...
Net zoals er setjes bestaan voor broadcast doeleinden, zoals Eastwest Gypsy...
Een beetje distortion op je kit maakt de boel soms al knallend genoeg. Wat je dan al doet is harmonische inhoud toevoegen. Wat in feite ook gefreubel is met frequenties.
Als je zelf niet wil mixen, laat het dan aan iemand anders over. Anders zou ik zeggen, offer wat tijd voor het goed leren mixen.

Vraag: gebruik je een softsampler of laad je die samples in een hardware sampler?
 
Sorry voor de wat late reactie, zag helemaal niet dat er antwoord was gegeven haha :)

Inmiddels ben ik al een stuk verder, en moet zeggen dat het al veel beter gaat!
Net als wat se7en zei, het ging altijd in het rood ( vooral de snare ) .. wat ik nu doe is DaTube, die standaard in cubase zit, eroverheen gooien...vind ik opzich prima werken :)
Dit doe ik uiteraard niet met de kick ( wordt ie zo plofferig van haha )
De compressie gebruik ik nu vaker, en anders dan ik normaal altijd deed...
Normaal gooide ik er steeds veel attack met weinig release op, in de hoop dat het daardoor wat meer ging knallen...maar heb gemerkt dat dat dus niet de manier is die ik wilde ... wat ik nu doe is ( zoals vele het schijnen te doen ) door het eerst plat te maken, de treshold wat omlaag, weinig attack, veel release...en dan een compressor die het ongeveer andersom doet, zodat ik het plat gemaakte geluid weer vergroot.
(Als er iets op te merken is aan deze manier, dan hoor ik het graag :))

@Yoonchi : je vroeg of ik het door een soft of hardware sampler gooi...dat ligt eraan...als het clean moet klinken gebruik ik Battery...ook Stylus Rmx ( De one shots menu ) gebruik ik dan ( weliswaar geen sampler, maar goed hehe )...

Als het wat smeriger of ouder moet/mag klinken, dan haal ik ze eerst door mn S950 heen :)


en tsja...over dat mixen...als de drums goed klinken ( wat ze nu wel beginnen te worden ), dan is de rest ook wel tight..
 
Drumkits van Akai? Maken die ook drumstellen dan?
MPC-tje bedoel je? Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort muziek je aan het maken bent. Makers van cool jazz met brushes kom je weinig tegen op dit forum ; ) Alleen die gabbers en hakkers zitten veel (te veel) met compressie enzo te klooien hoor.
 
Back
Top