[DIY] eigen cv lfo bak maken

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.169
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Ik zit wel eens te bedenken dat het me leuk lijkt om zelf wat met solderen te oefenen. Nu heb ik de tip gekregen om kleine diy fx pedaaltjes te bestellen om zo te oefenen.

Nu vraag ik me af of er ook diy kits zijn om zelf een LFO bakje te bouwen. Dat lijkt me erg leuk in combo met m'n ms20 en is een stuk goedkoper dan de bestaande oudere modellen.

Bestaan er dit soort bouwpakketjes en heeft iemand dit wel eens geprobeerd?
 
Je zou ook deze kunnen maken op een stukje gaatjes bord.

LFO.JPG


Als je de 1uF boven U1B schakelbaar maakt met een lagere condensator waarde (1nF b.v.) kan ie supper snel.

groetje,
Maarten
 
http://www.blacet.com/LFO.html

Als kit alleen niet echt veel goedkoper dan een ge-assembleerde module
.
thanks voor de link :okdan:

Dat scheelt idd niet echt veel tussen kit en pre-assembled.

PWM schreef:
Je zou ook deze kunnen maken op een stukje gaatjes bord.

Bijlage 38265


Als je de 1uF boven U1B schakelbaar maakt met een lagere condensator waarde (1nF b.v.) kan ie supper snel.

groetje,
Maarten

Bedankt! Grappig schemaatje. Ik heb totaal geen voorkennis van electrotechniek, maar dit ziet er op zich wel weer simpel uit.
Door andere weerstanden in serie te zetten krijg je een andere golfvorm neem ik aan? En de P1 is de pot die snelheid van beide lfo's tegelijk bepaalt?
 
.
Door andere weerstanden in serie te zetten krijg je een andere golfvorm neem ik aan? En de P1 is de pot die snelheid van beide lfo's tegelijk bepaalt?

Dat met die weerstanden gaat niet lukken, dit supper simpele schematje kan alleen deze twee golfvormen produceren.
P1 is idd de snelheid.
Je hebt toch een MS-20? Deze LFO is daar uitermate geschikt voor omdat ie -5/+5 cv outputs heeft.

groetje,
Maarten
 
Je kan bij dat schemaatje overigens wel beide golfvormen mixen met elkaar, en je kan hem ombouwen dat hij zaagtand kan.

Dan nog een actief filtertje maken (hoeft echt geen 24dB te zijn voor een LFO) en je bent "het heertje".

Let wel dat dit actieve circuits zijn die een + en - voeding nodig hebben. Dan kan je eventueel met batterijen doen.

Succes! Ik wil het zelf ook eens proberen.
 
Je kan bij dat schemaatje overigens wel beide golfvormen mixen met elkaar, en je kan hem ombouwen dat hij zaagtand kan.

Dan nog een actief filtertje maken (hoeft echt geen 24dB te zijn voor een LFO) en je bent "het heertje".

Let wel dat dit actieve circuits zijn die een + en - voeding nodig hebben. Dan kan je eventueel met batterijen doen.

Succes! Ik wil het zelf ook eens proberen.

.
Ik print 'm dalijk even uit en zal 'm laten zien aan een maat van die werkt met deze dingen. Hij zal me wel een eindje op weg kunnen helpen.
 
Je kan bij dat schemaatje overigens wel beide golfvormen mixen met elkaar, en je kan hem ombouwen dat hij zaagtand kan.

Dan nog een actief filtertje maken (hoeft echt geen 24dB te zijn voor een LFO) en je bent "het heertje".

Let wel dat dit actieve circuits zijn die een + en - voeding nodig hebben. Dan kan je eventueel met batterijen doen.

Succes! Ik wil het zelf ook eens proberen.

Kan je dat een beetje specifieker uitleggen, je maakt me benieuwd.
groetje,
Maarten
 
Ik moet er even bijzeggen dat ik geen electronicus ben, maar voor zover ik uit eigen experimenten onthouden heb het volgende:

-mixen van beide golfvormen: gewoon beide outputs samenbrengen in een potentiometer. Het lijkt me overigens best om daarna een opampbuffer te zetten om de schakeling qua impedantie wat te scheiden van wat je er ook al achter hangt (ik kan het niet beter verwoorden, ik ben dus geen elektronicus)

-de driehoeksgolf kan je omvormen naar een zaagtand door "ergens" (sorry, vergeten waar precies) in de schakeling een diode in te brengen. Als ik het mij goed herinner moet je er dan ook nog een passief LPFje (gewoon RC) achterzetten om een DC component weg te filteren. De zaagtand is dus een beetje een behelpende schakeling, maar theoretisch werkte het toch min of meer :). Mijn herinnering van deze aanpassing is wat vaag, dus zeker dit zaagtandgedeelte is onder voorbehoud.

-een actief opamp LPF filtertje vind je op internet, en je kan het gebruiken om bv je blokgolf te filteren tot een soort sinus, wat voor een LFO handig kan zijn.

-als je een tweede identieke condensator parallel aan deze schakelt (met een schakelaartje in of uit te schakelen), heb je een +1octaaf schakelaar, ook soms handig.

-wat de voeding betreft: die opamps hebben dus een + en - voeding nodig om + en - spanningen te genereren. Dit kan je doen door bv 2 9V batterijen in serie te zetten. Het midden is je nullijn, het ene uiteinde +9V, het andere uiteinde -9V.

Ik speelde op theoretisch niveau met deze dingen via de Falstad circuit simulator, maar heb ze tot nu toe nog niet in de praktijk gebouwd omdat ik er niet genoeg van ken. Met name een schakeling netjes stabiel en efficiënt maken en zorgen dat ze onafhankelijk werkt van wat je er verder nog aanhangt, daar ben ik niet goed in. Alles dus onder voorbehoud.
 
Wel even vermelden dat deze schakeling wel een CV LFO signaal als output geeft, maar niet CV gecontroleerd is.
 
-mixen van beide golfvormen: gewoon beide outputs samenbrengen in een potentiometer. Het lijkt me overigens best om daarna een opampbuffer te zetten om de schakeling qua impedantie wat te scheiden van wat je er ook al achter hangt (ik kan het niet beter verwoorden, ik ben dus geen elektronicus)

-de driehoeksgolf kan je omvormen naar een zaagtand door "ergens" (sorry, vergeten waar precies) in de schakeling een diode in te brengen. Als ik het mij goed herinner moet je er dan ook nog een passief LPFje (gewoon RC) achterzetten om een DC component weg te filteren. De zaagtand is dus een beetje een behelpende schakeling, maar theoretisch werkte het toch min of meer :). Mijn herinnering van deze aanpassing is wat vaag, dus zeker dit zaagtandgedeelte is onder voorbehoud.

-een actief opamp LPF filtertje vind je op internet, en je kan het gebruiken om bv je blokgolf te filteren tot een soort sinus, wat voor een LFO handig kan zijn.

-als je een tweede identieke condensator parallel aan deze schakelt (met een schakelaartje in of uit te schakelen), heb je een +1octaaf schakelaar, ook soms handig.

Weer wat geleerd vandaag, bedankt.
Maarten
 
Back
Top