Wat is je favoriete sample CD en waarom?

Zijn daar nog handige tools voor om samples te vinden in een flinke collectie?
Je hebt deze van ADSR:


Die is gratis en werkt goed. Het is een samplemanager voor je harde schijf en je kunt o.a. zoeken op toonhoogte, genre en type sample.

Ik gebruik zelf deze:


Die is vergelijkbaar met de Sample Manager in Studio One, maar uitgebreider. Hij ziet er ook prettig minimaal uit.
 
Ik ben fan van Vintage Breaks van Sample Magic. Meestal zet ik eerst met een drumcomputer een eigen ritme neer en chop ik daar een of meerdere breakbeats overheen. Acht jaar lang gedaan met Vintage Breaks deel 1, sinds dit jaar twee delen erbij gekocht
Ga ik checken, interessant.

De werkwijze die je noemt gebruik ik ook. Ik bouw altijd eerst een eigen beat met kick, snare, hihats etc. Als de basis staat wil ik hem opfleuren en dat doe ik vaak met loops die ik in stukjes chop. Met de Mute-tool zet ik dan slices aan en uit en dat leidt vaak tot leuke resultaten.

Complete loops gebruik ik eigenlijk nooit. Ik speel wel eens een melody loop na, als ik geen inspiratie heb. Dat heeft ook wel eens tot een track geleid.
 
Ableton live suite, daar zitten echt een paar super vette packs in. Platen gebruik ik nog veel. En als contrast die VMH1 of 2 heb ik ook vroeger eens gedownload in m’n gierige studenten tijd. Ik kom hem altijd tegen als ik ff snel iets wil maken. Scroll 2 minuten voor een loopje en weg is m’n inspiratie 😂
 
nee dat is gelukkig helemaal niet meer lastig, je pakt je drumloop je sliced hem (dat gaat tegenwoordig in de meeste daw instrumenten automatisch) en dan verander je de gekoppelde midi map iets. dan heb je de drumloop aangepast. [...]
Bedankt voor de tip. :)

[...] De Andrew Huang videos geven goed aan wat je met een kort stukje sample allemaal kunt doen, op zijn kanaal zitten bijvoorbeeld ook van die videos waarin ze vanuit 1 percussie sample een complete track bouwen.
Dat komt denk ik neer op deze instructievideo van Korg zelf (te zien is geloof ik degene die de Korg Volca Sample ontwikkelde):


Helaas ben ik erg fan van de manier waarop Public Enemy samples gebruikte. PE zelf heeft daar fiks gezeik mee gekregen. Toen het te duur werd om nog samples te gebruiken zijn ze zelf een drummer in gaan huren ("Muse sick-n-hour mess age"). Op de een of andere manier vond ik dat niet goed klinken. Zo'n klassieke jaren '70 drum die op een specifieke manier geproduceerd is vind ik het mooist. Zoals men in Drum 'n Bass in de jaren '90 de zg. 'Amen Break' chopte spreekt mij persoonlijk niet zo aan. Kwestie van voorkeur/smaak/leeftijd. De Amen Break is geweldig, maar alleen zoals 'ie van origine is voor mij. Op Looperman.com zijn dat soort breaks te vinden van hobbyisten (drummers) die het ter beschikking stellen als je maar netjes vermeld waar je het vandaan hebt. Helaas zou je dan, zoals eerder aangegeven, nog steeds tegen de lamp aan kunnen lopen als iemand anders dezelfde loop heeft gebruikt en een copy-right claim doet.

Tja, tijden zijn veranderd, zucht. ;)
 
Dat mag je zelf weten. Als je een pack koopt zit er altijd een document met kleine lettertjes bij. Daarin staat precies wat je wel en niet met de geluiden mag doen. Als jij kant en klare loops wilt gebruiken en het mag volgens de voorwaarden, dan houdt niemand je tegen.

Ik kijk wel eens een twitch streamer en die heeft altijd zo'n standaard techhouse kanaal opstaan als achtergrond muziek. Elke keer als ik dat hoor gaat er wel een wereld voor mij open, kennelijk bestaat er een soort alternatief universum waarin alleen met samplepacks gewerkt wordt ;) Vast commerciele jongens die 10 tracks op een dag uitpoepen. Ik vind het niets met muziek (maken) te doen hebben alhoewel het productietechnisch wel knap in elkaar zit. Hoe dan ook, als ze ergens in een hutje in het oostblok zitten dan wens ik alle instanties veel succes :D
 
Spectrasonics Distorted Reality 1 & 2 omdat ze beide vol staan met ongemeen straf processed en bizarre sounds. Drones, FX, Ritmes, Voices, Synths en andere geschifte toestanden. Echt een must have. Gemaakt door Eric Persing. (Omnisphere, JD800,... e.a)
Ik heb ze al 25 jaar, maar ze kosten nu nog steeds 199$ per stuk ! En heel vaak herken ik sounds uit de DS-reeks in hedendaagse films.
(onderaan 1 klein voorbeeldje @16Khz mp3)


Bekijk bijlage 3813351

Verder heb ik nog een 40-tal andere sample CD's waaronder de gezochte X-static Goldmine 1-2-3. Excellent voor retro House & techno.

Distorted Reality is een klassieker inderdaad. Toen ik er jaren geleden achter kwam dat Shpongle (goatrance producer Simon Posford, ook bekend van Hallucinogen) die halve CD's had leeggetrokken voor het album Are You Shpongled? (ok beetje overdreven, maar toch) verdween toch wel wat van de magie van z'n muziek, zoals ik die destijds ervaarde.
 
Ik heb ooit een hele serie akai Foley en SFX gekocht. Die gebruik ik nog steeds. Eigenlijk alles van zoemende insecten tot gillende kinderen, explosies tot kokend water, horror effecten etc. etc. voertuigen en keukenmachines in allerlei vormen en toestanden etc... hee ik raak ineens geinspireerd ;D
 
Ableton live suite, daar zitten echt een paar super vette packs in. Platen gebruik ik nog veel. En als contrast die VMH1 of 2 heb ik ook vroeger eens gedownload in m’n gierige studenten tijd. Ik kom hem altijd tegen als ik ff snel iets wil maken. Scroll 2 minuten voor een loopje en weg is m’n inspiratie 😂
Klopt,als je in ableton suite door de categorie samples en clips gaat graven kom je echt hele gave dingen tegen.(en die lijst is echt mega lang).
Ik was ook weer even vergeten hoe gaaf het is om deze samples door MFL Granulator2 heen te jagen.
Als je daar zo mee bezig bent vraag je je eigen af of je eigenlijk nog plugins nodig hebt,suite is echt een onuitputtelijke bron van geluiden,blij dat ik die toen gekocht heb.

Wat ik ook wel eens gebruik zijn accapellas van oude maxi singles,sommige producers waren zo aardig om losse vocals op hun maxi's te zetten.
Heb gelukkig nog 2 koffers vol oude maxi singles uit de jaren 90 bewaard,(u96,RMB,Cappella,KLF,leila K,Snap,Soul2Soul,you name it) zijn ook ideaal om in simpler te slicen,en wie weet wat er uit komt.
Via Push kun je dan alle stukjes onder de pads zetten.
Soms is het verassend wat er uit komt.

Offtopic,had laats een filmpje van Point Blank gekeken waar ze een deconstruction van Killer Adamski deden.(erg gaaf)

Hij heeft wat waveforms van de Ensoniq sq-80 gedownload en deze in Ableton Wavetable gezet ,maar deze link werkte niet meer.
Weet iemand waar je deze waveforms nog kan binnenhalen?
 
Ik kijk wel eens een twitch streamer en die heeft altijd zo'n standaard techhouse kanaal opstaan als achtergrond muziek. Elke keer als ik dat hoor gaat er wel een wereld voor mij open, kennelijk bestaat er een soort alternatief universum waarin alleen met samplepacks gewerkt wordt ;) Vast commerciele jongens die 10 tracks op een dag uitpoepen. Ik vind het niets met muziek (maken) te doen hebben alhoewel het productietechnisch wel knap in elkaar zit. Hoe dan ook, als ze ergens in een hutje in het oostblok zitten dan wens ik alle instanties veel succes :D
Ik wil even benadrukken dat er een ENORM heel groot verschil is tussen sample loops en kant en klare construction kits packs gebruiken.

Dus die twee mag je niet mengen.
 
Ik wil even benadrukken dat er een ENORM heel groot verschil is tussen sample loops en kant en klare construction kits packs gebruiken.

Dus die twee mag je niet mengen.

Ja klopt hoor, ik doelde ook meer op het gebruik van loops.

Gelijk maar even een vraagje, weet iemand een goed simpel audioprogrammatje om buiten je daw om samples te doorbladeren? Eigenlijk net zoals dat in Live of Bitwig gaat?
 
Gaat het nu specifiek om sample cd's of algemeen samplepacks binnen dit draad? Ben medio jaren 2000 begonnen met muziek maken en toen was al uitsluitend samples die je op het internet kon downloaden voor mij 8o)
 
All of the above. Ik heb een paar sample packs van zero-g incl volledige amen break, die sample packs zijn nog steeds te koop maar wel zonder amen break 😅. Planet of de breaks of zo heet die.
 
Ben wel benieuwd hoe de mensen die de sample packs maken aan hun samples komen. Hebben ze bij Vengeance all drums handmatig opgenomen of per synthese opgewekt, of samplen ze het van bestaande muziek of andere sample packs?

Dat maken/samplen ze zelf, vaak geprocessed met wat hi-end (of juist lo-fi) spul. Check anders het YouTube kanaal van Riemann.
 
Ben wel benieuwd hoe de mensen die de sample packs maken aan hun samples komen. Hebben ze bij Vengeance all drums handmatig opgenomen of per synthese opgewekt, of samplen ze het van bestaande muziek of andere sample packs?
Ik denk dat vengeance inderdaad alles zelf sampled, maar ze onderscheiden zich door daar na elke sample te processen met een gigantische hoeveelheid effecten, die samples zijn eigenlijk allemaal al productie klaar.

Als ik kijk naar hoe ik mijn eigen sample cd's maak dan is het proces eigenlijk heel simpel:
- ik programmeer de sound in de vst (of hardware synth)
- dan speel ik een melodie in met die sound of 1 of meerdere noot samples
- die render ik vervolgens in ableton naar audio (freeze en Join)
- en daarna zet ik alle files om naar normale namen.

Daarna heb je je sample cd gemaakt, het gaat best snel en is eigenlijk best eenvoudig om te doen.

Ik doe dit voornamelijk voor mijzelf omdat ik veel met audio files en granular synths werk en dan vind ik het handiger om zelf mijn bron materiaal te maken.

Voor het klonen van mijn eigen sound sets naar andere synths is het proces iets anders (nog simpeler)
- programmeer je sounds in de vst of hardware synth
- start samplerobot 6 pro op
- druk op klone.

dan heb je je sample cd gemaakt en dan is het een kwestie om in samplerobot nog even aan te geven waar je je nieuwe sound set op wil afspelen. Bijvoorbeeld Korg Kronos, NI Kontakt, Yamaha Genos, Yamaha Motif, en ga zo maar door.

Dus het maken van sample cd's is tegenwoordig enorm simpel als je eenmaal weet hoe je dat moet doen.
 
Back
Top