Wat is je favoriete sample CD en waarom?

Tijdje geleden heb ik op internet naar rock sample CD's gezocht, maar die bleken nauwelijks meer te vinden. Het is tegenwoordig bijna allemaal download-werk. Zijn er nog winkeltjes die zulke CD's verkopen?


Die The Killer 1 en 2 heb ik daar nog niet zo heel lang geleden gevonden,,
 
Ik had cd's "House & Breakbeats vol. 1,2 en 3. Verder vooral heeel veel MOD files, kocht altijd van die cd-roms op de computerbeurzen overal. Als trackerhoofd zijnde was dat samples uitzoeken en ermee jammen juist het ding. Dat was de basis van het maken van een nummer.

Tegenwoordig sample ik losse sounds uit apparaten en vst's. Maak ook vaak korte hooks zonder kick, om later weer te mangelen. Maar ik merk dat ik vooral naar de losse sounds grijp steeds. Sample cd's passen niet bij mij. Ik vind het zo saai om iets te pakken wat een ander heeft gemaakt. Dat doet iedereen al. Ook het samplen van andere platen heb ik eigenlijk verbannen, of het moet echt onherkenbaar zijn. Vond het best lastig om al mn gesamplede stukjes weg te doen maar ik probeer echt alles zelf te maken.
 
Je mag het ook sample-pack noemen hoor. Of sample-collection, het principe is hetzelfde. Ik vond een CD destijds wel veel leuker, daar deed je meer moeite voor. Dat vind ik trouwens ook met muziek. Als ik een cd opzet luister ik aandachtiger en langer.
Ja. Welk medium dan ook, iets in handen hebben met een boekje/hoes is toch wel iets wat ik mis, met al dat gestream. Alles wordt er vluchtiger van.
 
Ja. Welk medium dan ook, iets in handen hebben met een boekje/hoes is toch wel iets wat ik mis, met al dat gestream. Alles wordt er vluchtiger van.

en al die streams, downloads zijn ook niet je eigendom, Alleen gebruiksrecht! dus als je sterft kan je ze niet in de erfenis voor de kinderen zetten ofzo. Gelukkig kan ik hen nog een kast vol cd's nalaten, hopen cassettes, en vooral mijn grootste trots:mijn bak met overbodige nutteloze transfo s die ik mijn leven lang heb bij gehouden.
 
Je weet nooit of je op een dag net die ene voeding hebt met correcte fiche en voltage
 
vooral mijn grootste trots:mijn bak met overbodige nutteloze transfo s die ik mijn leven lang heb bij gehouden.
1628675215870.png
 
Stel je gebruikt een sample van zo'n CD: kom je dan in de problemen als je je muziek uitbrengt? Want ik weet niet zeker of die CD-bakkers destijds een licentie (of hoe dat ook heet) hadden voor al die James Brown break-beats. :D
 
Stel je gebruikt een sample van zo'n CD: kom je dan in de problemen als je je muziek uitbrengt? Want ik weet niet zeker of die CD-bakkers destijds een licentie (of hoe dat ook heet) hadden voor al die James Brown break-beats. :D
ja die kans is wel groot, zeker door die algoritmes van youtube, facebook en al die andere platformen tegenwoordig. Maar ik zou tegenwoordig ook niet zomaar een sample 1 op 1 gebruiken. Samples gebruik je tegenwoordig als source materiaal om dan je eigen dingen er mee te doen, zoals veranderen in een granular synthesis, of verknippen, of compleet anders maken via effecten en deeltjes eruit. Als je eenmaal die workflow onder de knie hebt dan gaat er met sample cd's een wereld voor je open aangezien het meer een source van bron materialen wordt om mee te werken.

Ik vind de serie van andrew huang wel een aardige op youtube, daarin krijgen 4 producers steeds 1 sample en daar moeten ze dan de track mee maken, het mooie van die serie is dat iedereen uitlegt hoe ze dat doen, dus je leert er enorm veel van hoe je dingen aan kunt pakken (ook als het niet je muziekstijl is). Voor mij was het een enorme inspiratie bron om al die videos te kijken en tegenwoordig gebruik ik die technieken ook continu in mijn eigen dance producties.

bijvoorbeeld in deze video legt de eerste dame precies uit wat ze uit de sample heeft gebruikt en hoe ze die toegepast heeft (tot het maken van een lead sound toe), ik vind het enorm veel inspiratie geven dat soort uitleg videos.
 
Ook ik gebruik al heel lang geen CDs meer (heb ook geen CD spelers of moderne varianten), maar wat packs betreft grijp ik veel naar Sonic Couture, Gold Baby, Samples From Mars en Christoph Ghosthack.
 
Samples gebruik je tegenwoordig als source materiaal om dan je eigen dingen er mee te doen.
Dat mag je zelf weten. Als je een pack koopt zit er altijd een document met kleine lettertjes bij. Daarin staat precies wat je wel en niet met de geluiden mag doen. Als jij kant en klare loops wilt gebruiken en het mag volgens de voorwaarden, dan houdt niemand je tegen.
 
Dat mag je zelf weten. Als je een pack koopt zit er altijd een document met kleine lettertjes bij. Daarin staat precies wat je wel en niet met de geluiden mag doen. Als jij kant en klare loops wilt gebruiken en het mag volgens de voorwaarden, dan houdt niemand je tegen.
uiteraard mag iedereen zelf weten wat die doet, zal mij een rotzorg zijn, maar je hoeft maar 1 persoon te hebben die 1 van die samples gebruikt heeft en zijn eigen track gelicensed heb en jouw eigen track krijgt online gewoon een copyright strike. En dat is een heel gedoe om dat er weer af te krijgen van je kanaal.

Het kan zelfs nog gekker, ik upload in het verleden naar youtube een track waarin ik de A noot gebruik van Nature boy preset in omnisphere (waarvan je de sounds gewoon kunt gebruiken in je eigen track), en hoppa, copyright strike om de oren van een andere track die ook die preset gebruikt, zelfde had ik met een sample van vogeltjes die ik gebruikte als achtergrond van 1 van mijn gekochte sample cd's (ook vrij te gebruiken in je tracks), ook een copyright strike.

Ik zou gewoon die moeite en risico niet willen lopen op al dat gedoe, is ook helemaal niet meer nodig met al die tools die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben. Maar als het je ding is om construction kits en loops op die manier te gebruiken, ik zeg niet dat het niet mag he, van mij mag iedereen doen wat die wil.
 
Maar je hoeft maar 1 persoon te hebben die 1 van die samples gebruikt heeft en zijn eigen track gelicensed heb en jouw eigen track krijgt online gewoon een copyright strike. En dat is een heel gedoe om dat er weer af te krijgen van je kanaal.
Dan heb je het over YouTube, denk ik? Daar heb ik een keer een klacht gehad, van Spinnin' Records. Die was er na een dag ook weer af. Maar ik zet zelden wat op YouTube, dat scheelt ook 😁

In mijn nieuwe single zit een vocal van Ghosthack. Die is 100% royalty free en ik kan zelf niet zingen. Dan was dit een uitkomst.
 
Wat @bombario en @quifster aangeven vind ik wel goed. Ik kijk veel Youtube. Veel mensen zullen hun track op YT willen zetten omdat je dan een groot publiek bereikt. Helaas is het YT algoritme erg nerveus. Soms kan je hele kanaal gewist worden. Maar ik zou ook wel eens zo'n zang-stuk willen gebruiken van Looperman.com. Daar is Looperman immers voor bedoeld: bereik een groot publiek met je talent als iemand het gebruikt/sampled. Sterker nog, ik heb daar een paar drum-loops vandaan gehaald. Geen idee hoe ik dat verbergen kan. Misschien eens kijken naar dat filmpje van Andrew Huang op YT...

P.S. Een stukje uit een drum sample halen om copyright claims tegen gaan? Hmmm. Dan is het niet meer 1 bar. Lijkt me lastig...
 
Dag allen,

Ik greep vandaag voor de miljoenste keer naar Vengeance Minimal House Volume 2 uit 2012. Die gebruik ik nu al bijna 10 jaar in elke track en het is met afstand mijn favoriete sample CD.

Heb jij ook een favoriete sample CD? Zo ja, welke en waarom? Ik laat me graag inspireren 👍

Rutger // De Facto
Jij gebruikt al 10 jaar dezelfde sample cd voor iedere track die je maakt????

Gebruik je dan al tien jaar dezelfde bassloop door iemand anders ingespeeld?
Hoe moet ik dit zien?
 
P.S. Een stukje uit een drum sample halen om copyright claims tegen gaan? Hmmm. Dan is het niet meer 1 bar. Lijkt me lastig...
nee dat is gelukkig helemaal niet meer lastig, je pakt je drumloop je sliced hem (dat gaat tegenwoordig in de meeste daw instrumenten automatisch) en dan verander je de gekoppelde midi map iets. dan heb je de drumloop aangepast.

of je pakt de drumloop, verkort de transients, je gooit wat elementjes door elkaar en bouwt zo simpel een nieuwe drumloop. Het is echt niet moeilijk en er zijn tientallen youtube tutorials die dit voordoen.

De Andrew Huang videos geven goed aan wat je met een kort stukje sample allemaal kunt doen, op zijn kanaal zitten bijvoorbeeld ook van die videos waarin ze vanuit 1 percussie sample een complete track bouwen. Alles maken ze ermee, van bass, drums, pads tot melodielijnen. En het mooie is dat ze dat hele proces in verschillende stijlen van a-z uitleggen. Echt super interessant en motiverend om audio ineens heel anders te zien hoe je daarmee om kunt gaan. Voor mij was heen paar jaar geleden een eye opener om dit soort gebruik zo te zien en na de nodige studie tijd pas ik dit nu ook continu toe in mijn dance / trance tracks, ik vind het veel toevoegen.

Vaak ga ik nog een stapje verder door dan geen samples van een sample cd te pakken maar rechtstreeks gewoon vanuit een vst een eigen sample te maken en die dan te verknippen op die manier. Slynk heeft daar prachtige tutorials voor!

dit is een goede (vanaf 18 minuten zie je het proces hoe je dat een beetje kunt doen)


Het is een wat andere manier van met samples omgaan, maar natuurlijk kun je ook nog steeds gewoon een bas sample loopje of hihat loopje pakken als dat meer je ding is. Maar zelf vind ik het creatief gebruiken van samples gewoon leuk om te doen, maar goed dat kost wel tijd, dus ik kan me ook wel voorstellen dat iemand gewoon liever kant en klare loopjes gebruikt om snel klaar te zijn. Dat is prima natuurlijk, zolang je zelf maar plezier hebt in het muziek maken.
 
Ik ben fan van Vintage Breaks van Sample Magic. Meestal zet ik eerst met een drumcomputer een eigen ritme neer en chop ik daar een of meerdere breakbeats overheen. Acht jaar lang gedaan met Vintage Breaks deel 1, sinds dit jaar twee delen erbij gekocht
 
Back
Top