Altijd mankeert er iets wat makkelijk te vervangen is...

San-Pierre

Stamgast
Lid sinds
22 Maart 2021
Berichten
417
Locatie
Amsterdam-London
Vandaag weer voor de zoveelste keer een 2e hands aankoop afgeketst omdat er iets niet in orde was wat je makkelijk binnen 5 minuten kan vervangen, bijna niks kost en verder niks mis met het apparaat.

Optelsom, toets die niet werkt, potmeter afgebroken en display niet helemaal goed op een Prophet 5.
Ik zeg dus tegen die gast, waarom heb je het zelf dan niet gefikst als het zo makkelijk en snel gedaan is en bijna niets kost (zijn woorden)
Daarna werd het stil...

Ligt het nou aan mij dat ik iedere keer bij zoiets denk: wat een mongool

Ben jij ook iemand die op deze manier je ouwe zooi probeert te slijten?

Of hoe denk jij over dit soort geweldige deals die dat eigenlijk helemaal niet zijn of wat zijn jouw ervaringen hiermee?
 
Ik koop geen vintage dus gelukkig zelden dat soort problemen gehad. Vervelendste was een Virus TI2 keys waarbij 1 toets kapotte velocity bleek te hebben, en mijn poging tot reparatie leidde tot het moeten kopen van een geheel nieuw keyboard a €200. Vervelend. Ik vind het ook niet kies om iets met mankementen te verkopen zonder het expliciet te vermelden. En daar de prijs ook op af te stemmen. Transparantie vind ik erg belangrijk voor het vertrouwen, als ik iets koop met een mankement wil ik weten wat het is (dan kan ik ook inschatten of het iets dat ik zelf zou kunnen of willen repareren) en ook een korting krijgen tov de gangbare prijs voor een exemplaar zonder die problemen. Als ik zelf iets verkoop ben ik ook open als er iets mee is, dat voorkomt een hoop gezeur achteraf.
 
Ik koop geen vintage dus gelukkig zelden dat soort problemen gehad. Vervelendste was een Virus TI2 keys waarbij 1 toets kapotte velocity bleek te hebben, en mijn poging tot reparatie leidde tot het moeten kopen van een geheel nieuw keyboard a €200. Vervelend. Ik vind het ook niet kies om iets met mankementen te verkopen zonder het expliciet te vermelden. En daar de prijs ook op af te stemmen. Transparantie vind ik erg belangrijk voor het vertrouwen, als ik iets koop met een mankement wil ik weten wat het is (dan kan ik ook inschatten of het iets dat ik zelf zou kunnen of willen repareren) en ook een korting krijgen tov de gangbare prijs voor een exemplaar zonder die problemen. Als ik zelf iets verkoop ben ik ook open als er iets mee is, dat voorkomt een hoop gezeur achteraf.

Precies, zo denk ik er ook over, niet er omheen draaien. Mij en mijn vriendenkring hoeft ie nu al niet meer te proberen om ook nog maar een schroefje te verkopen want we houden elkaar wel op de hoogte over vage aanbiedingen of gedrag.
 
Zelf ben ik totaal niet technisch en zou er ook weinig zin in hebben om uit te zoeken wat ‘t kost, etc.
Dus dan zou ik in mijn advertentie zetten wat ‘t niet doet en dan vraagprijs.
Dus opzich snap ik het wel..

Helaas zijn er ook €&@€( die de boel zo belazeren inderdaad.. daar heb ik geen goed woord voor..
 
@Zoidsity

Deze stond niet in een advertentie maar werd mij via via aangeboden als zijnde volledig functioneel met wat lichte gebruikssporen.

Als iemand het gewoon netjes verteld of vermeld en de prijs er op aangepast is heb ik er helemaal geen moeite mee, dan weet je als koper waar je aan toe bent.
 
Precies, als koper en verkoper open zijn maakt het gewoon veel aangenamer. Gelukkig heb ik zelf vooral eerlijke vergissingen meegemaakt (ik kocht iets en verkoper wist echt niet dat er wat mankeerde). En als ik wat weg doe, probeer ik dat eerst te repareren indien nodig en anders krijg je het duidelijk omschreven.

Onlangs bij mijn sampler bleek er half zoveel ram in te zitten als verkoper dacht, maar die bak is zo vaag met ram tellen dat ik de fout begrijp. En ik ging hem toch al maxen met 2 nieuwe latjes, dus maakte niet uit.
 
@Zoidsity

Deze stond niet in een advertentie maar werd mij via via aangeboden als zijnde volledig functioneel met wat lichte gebruikssporen.

Als iemand het gewoon netjes verteld of vermeld en de prijs er op aangepast is heb ik er helemaal geen moeite mee, dan weet je als koper waar je aan toe bent.
Het wordt ook vaak wel gemeld door de verkoper, maar dan als iets kleins en onbelangrijks, "is eenvoudig op te lossen".
Dan heb ik meestal dezelfde reactie als jij; als het zo makkelijk op te lossen is, doe het dan zelf en verkoop een werkende unit.
 
Of het broertje van "maar dat is eenvoudig, snel en goedkoop op te lossen": "maar daar heb je geen last van". De middelste C werkt niet, maar daar heb je geen last van. De rechter output is stuk, maar daar heb je geen last van. Er zijn zaken waar je inderdaad weinig tot geen last van hebt (bv kraakje in output op moment dat je de switch van het filtertype verzet), maar niet dat!
 
Ik koop gear nooit 2e hands, dus ik heb daar nooit problemen mee.

En als ik iets verkoop, is het als nieuw, want ik ben heel zuinig op mijn gear
 
Ik verkocht altijd mint spul, als er sporadisch wat aan mankeerde dan was de prijs daar ook naar.

Ooit welgeteld één keer een keyboard met een verrotte velocity op 1 toets, wist ik niet en nooit gemerkt. Apparaat met volledige terugbetaling weer ingenomen. Ik baalde daar enorm van, niet dat het niet verkocht was, maar dat er dus er een werkelijk verborgen gebrek in zat en dat niet had kunnen aangeven.
 
Of het broertje van "maar dat is eenvoudig, snel en goedkoop op te lossen": "maar daar heb je geen last van". De middelste C werkt niet, maar daar heb je geen last van. De rechter output is stuk, maar daar heb je geen last van. Er zijn zaken waar je inderdaad weinig tot geen last van hebt (bv kraakje in output op moment dat je de switch van het filtertype verzet), maar niet dat!

Zo zijn scammers dus eigenlijk gewoon weldoeners.

'Ik ben een scammer, dus als je nou gewoon betaald heb je verder geen last meer van me'
 
Ik heb maar één keer een synth gehad die op het moment van verkopen af en toe kuren had, een IK Multimedia Uno, die had ik 1,5 jaar daarvoor overgenomen als bijna nieuw en een tijdje mee gespeeld en deed er niet veel meer mee dus verkopen maar.
Toen ik 'm wilde verkopen ging ik 'm voor de zekerheid even uitproberen (ik had al een koper) en merkte dat sommige funkties niet meer lekker werkten, soms wel soms niet dus ik heb toen gezegd dat ik eerst ging kijken of ik het nog kon fiksen maar ik kreeg het niet voor elkaar en de geïnteresseerde een mail gestuurd dat ik 'm niet meer wilde verkopen en heb 'm weggegooid.
Ik heb een keer een DX-21 die al vele jaren op zolder stond en na even proberen het niet lekker meer deed (misschien batterij?) en maar gratis aangeboden, een SF lid uit Groningen was de eerste en die kwam 'm ophalen.
Ik zal nooit iets verkopen als er iets mee is, alleen eventueel voor een beduidend lagere prijs en dan informeer ik de koper ook goed zodat ie weet wat ie koopt, ik wil zelf ook niet genaaid worden dus doe ik dat ook een ander niet aan.
 
Kocht ooit een Prophet 600 van een forum lid. Even snel uitgeprobeerd en de verkoper zei nog “garantie tot aan de deur”. Bij thuiskomt kwam ik er naar een aantal dagen achter dat de knoppen soms stopte met reageren. Uit en aan hielp niet, wel een paar dagen uit en weer aan. Reactie verkoper “zal dan wel onderweg naar huis zijn gebeurd”. Was helaas nog niet zo krachtig om voor mezelf op te komen. Al doende leert men.
 
Ik had soms andersom. Heel argwanende kopers omdat t spul gewoon mint was en de laagste prijs die je kon vinden. Brengen ze hun pa mee en krijg je een ondervraging waarom je t verkoopt. “Ik gebruik t niet zoals je ziet, zelfs de knoppen gaan nog stroef als nieuw”

Ik lieg er niet om maar ze geloven het toch niet 😅
 
Ik denk ook vaak waarom fix je het dan niet even.?....maar ik kan me ook voorstellen dat een onhandig persoon er geen zin in / of tijd voor, heeft, en dan liever minder vraagt.
Zoals een band plakken van een fiets.... maar dat kan ook andere gebreken maskeren, je kan niet zeker weten of de koper eerlijk is of sneaky, of het probleem onderschat.
Zoiets zou ik niet laten opsturen.

Ik snap de "niet getest" al helemaal niet bij synths/drumcomputers. Moeilijk voor te stellen dat iemand daar echt te lui of dom voor is 😁
 
Mijn vroegere baas had 1 gouden regel: niet getest = werkt niet. Geldt ook voor veel* tweedehands.

(*) veel: makkelijk te testen spul. Ik begrijp dat je iets ongetest verkoopt als het bv scsi spul is en je hebt geen scsi setup ofzo. Maar een USB muis? 10 seconden testwerk.
 
Grappig als ze zelf al de kostprijs vd onderdelen melden maar vergeten dat verzend en import en plaatsten poen kost.
 
Back
Top