Gforce Software lanceert Oberheim DMX drummachine als plugin

DMX.png


Software ontwikkelaar Gforce heeft, met goedkeuring van Tom Oberheim zelf, de Oberheim DMX drummachine uitgebracht als plugin. De DMX heeft een reputatie hoog te houden, de machine werd in de 80s gebruikt in hits van onder andere New Order, Michael Jackson, Madonna, Prince, Run DMC en Phil Collins. De DMX werd ook een klassieker in de hip-hop en italo disco.

De originele DMX was sample-gebaseerd, en de plugin is dat ook. Naast de originele samples uit 1981 heeft de plugin ook de updates uit 1983 aan boord en die van de Drumtraks. Ook heeft Gforce een aantal extra's toegevoegd, zoals delay, reverb, een filter, compressor en distortion. Opvallend genoeg heeft de plugin geen sequencer aan boord, waar de hardware versie die juist wel heeft. Ook ontbreken individuele outputs per instrument, ook die zijn wel op de hardware aanwezig. Een bijzondere keuze.



De plugin gaat 49 euro kosten maar heeft een introdcutieprijs van ongeveer 25 euro.

 
Als DMX fan lijkt dit mij toch wel een erg leuke en handige plugin. Ik had ooit die goldbaby samples en heb van miserie gewoon een DX gekocht. Hopelijk zijn de gepitchte sounds ook rechtstreeks uit de dmx/dx gesampled en niet een of ander software pitch algoritme ...
 
Beetje gaap. Onlangs hadden we ook al de sp-12. Letterlijk 1 keer uitgeprobeerd.

Punt is niet zozeer de plugins, die zijn best leuk, maar als je dan toch met samples werkt vind ik het althans prettiger werken om mijn normale sample workflow aan te houden.
 
Ik houd van de DMX maar hier heb ik niks aan. Ongeveer dertig jaar geleden heb ik de geluiden uit 1981 gesampeld in mijn Ensoniq ASR-10. Die heeft ook effecten en mijn huidige rekversie heeft standaard 8 uitgangen.

Bij traditioneel gebruik heb je geen compressor nodig. Twee voorbeelden daarvan zullen te horen zijn op mijn nieuwe album. Dat was al klaar toen ik de Prophet X kocht. Daarvoor heb ik ook de latere geluiden verzameld. Met de analoge filters van de Prophet X zou het origineel meer worden benaderd maar eerlijk gezegd hoor ik het verschil niet.

Als ik Espen Kraft moet geloven hadden de drummachines uit de jaren tachtig hun eigen timing, waardoor er een bepaalde swing ontstond. Mij is dat nooit opgevallen, hoewel ik wel die ervaring heb met analoge sequencers. Ik heb met Ruud Heij twee stukken opgenomen waar een analoge sequencer niet door een midiklok werden aangestuurd en daarin zijn de afwijkingen in het tempo meetbaar. Die swing kun je ook met moderne sequencers programmeren maar ik ben benieuwd of Behringer die eigenschap in zijn DMX/Linndrumkloon gaat opnemen.

Niet alleen de geluiden, maar ook de manier van werken bepalen het resultaat. Met de oude drummachines maakte je nummers door patroontjes aaneen te rijgen. De sequencer van de ASR-10 werkt op een vergelijkbare manier. Je kunt ook per stap de toonhoogte van een klank bepalen door de toonhoogte door aanslaggevoeligheid te laten moduleren. Normale mensen zullen hiervoor een progranmma als Ableton Live gebruiken, dus ik weet niet of de sequencer in de plugin echt nodig is, maar toevoeging ervan had wel bijgedragen aan de authenticiteit.
 
€25!

Jaja, het zijn 'maar' samples en ja, de originele ook (had ooit de DX), en ja die kan je online downloaden.
Maar nu heb je alles in 1 pakket, met een hele boel extra samples & FX (aka KIT's) erbij.

Ik vind het enkel jammer dat er geen sequencer (met presets) bij zit om door te scrollen.
(je krijgt er idd MIDI files bij, da's wat omslachtig, maar waar kunnen we die vinden?)

Verder prima voor die prijs.
Wil je een DMX vst?
Here you go.
 
Laatst gewijzigd:
€25!

Jaja, het zijn 'maar' samples en ja, de originele ook (had ooit de DX), en ja die kan je online downloaden.
Maar nu heb je alles in 1 pakket, met een hele boel extra samples & FX (aka KIT's) erbij.

Ik vind het enkel jammer dat er geen sequencer (met presets) bij zit om door te scrollen.
(je krijgt er idd MIDI files bij, maar da's wat omslachtig)

Verder prima voor die prijs.
Wil je een DMX vst?
Here you go.
Bij JRR Shop ruim 20 euro met de code GROUP
 
no way jose

moet multi outs op anders kan ie lekker in de gforce store blijven staan.
 
no way jose

moet multi outs op anders kan ie lekker in de gforce store blijven staan.
Is toch gewoon op te lossen door de VST een paar keer te openen en bij elke een ander geluidje te gebruiken? Beetje omslachtig, maar met een beetje computer geen probleem.
 
Is toch gewoon op te lossen door de VST een paar keer te openen en bij elke een ander geluidje te gebruiken? Beetje omslachtig, maar met een beetje computer geen probleem.
je hebt toch maar 1 licentie, dan kan ik er toch geen 8 openen in Logic??
Maareh, neen. Ik stem met de portemonnaie tegen drumplugins zonder multi-outs.
Net zo goed is het voor GForce makkelijk om er een multi-out ervan te maken, ook al kost dat de fx sectie. Daar heb ik er meer dan genoeg van om er zelf wat overheen te gooien. Wat eigenlijk precies de bedoeling is.
 
Persoonlijk vind ik de sounds van de diverse DMX'en Traksen te gek, maar deze plugin is nutteloos voor mij. Gebrek aan sequencer kan ik mee leven, maar geen individuele outputs is bizar. Bovendien: ik heb drie versies van de DMX als drumkit in Ableton Live. Die kunnen exact hetzelfde en hebben wel individuele outputs. Timing en Swing regel ik ook in Ableton.

Klinkt een beetje cynisch maar dit is wel waar een dergelijke plugin mee moet concurreren. Voor nu vind ik het vooral een bak samples met een mooi skinnetje er omheen.
 
@Septic geen idee hoe Logic werkt, maar ik kan in een project per kanaal kiezen welke VST ik wil gebruiken; of dit nu tig kanalen met iedere keer dezelfde VST is, of allemaal verschillende maakt niet uit.
 
jajoh was ook niet echt serieus bedoeld he :)
 
Back
Top