Midi-schakelaar gezocht

Henricus

Nieuwkomer
Lid sinds
3 februari 2014
Berichten
9
Te koop gevraagd (muziekinstrumenten en apparatuur) – Midi-schakelaar

Heeft iemand een handige device waarmee je een midi-verbinding tussen twee synths kan onderbreken – ofwel aan- en uit kunt zetten, of is iemand daarmee bekend? Ik kan nergens zoiets vinden (behalve in de VS maar die kosten lopen met verzending aardig op).

Elke goede tip is welkom.
 
Wat is je use case precies? Ik kan mij voorstellen dat de kabel lostrekken niet altijd praktisch is, maar persoonlijk heb ik zo'n switch nog niet eerder gezien. Als het puur een elektronische onderbreking betreft, zou je dit met een eenvoudige schakelaar op één van de adertjes in de MIDI-kabel (of in een los kastje) al kunnen bereiken.

Een andere aanvliegroute zou de software-matige zijn, waarbij je simpelweg het MIDI-channel op je ontvangende synth anders instelt dan die van de zendende synth, zodat je note-info in ieder geval niet doorkomt. Maar andere data zoals clock-tempo en start/stop komen dan nog wel door, tenzij je de ontvangst hiervan ook uit zet. Maar dat kan weer niet zomaar op iedere synth.
 
Dank voor de reactie. Ik gebruik een Nord Stage 2 en een Korg synth die ik heb doorgekoppeld. De Nord stuurt de synth aan. Maar het is de bedoeling dat ik af en toe solo's op de synth speel zonder dat het geluid wordt gemixt. Daarom zoek ik dus een extra hulpmiddel om dit mogelijk te maken. Bij het rommelen aan Midi-kanalen is dat tijdens live-optredens erg omslachtig en eigenlijk niet te doen.
 
Okay helder, ik begrijp dat je tijdens een show niet in menu's wilt gaan rommelen.

Waarom draai je niet gewoon het volume op de Nord dicht tijdens zulke stukken?
 
Er bestaan uit een ver verleden switches van Philip Rees, zo gebruik ik zelf een Philip Rees 2S => MIDI switch Units from Phil Rees
Ik heb ook een oude midi interface waar je MIDI THRU kan aan/uit zetten (M-audio/Midiman Midisport 2x2), daar kan het dus ook simpel mee.

Ik kan me inbeelden dat er modernere oplossingen bestaan, maar het is veel goedkoper om gewoon zelf iets te maken (passive midi switch) of creatief om te gaan met bestaande gear/opties.
In geval van zelf maken is het voor jouw usecase heel simpel: midi is een current loop, dus gewoon 1 draadje onderbreken tijdelijk op de momenten dat je je synth wil solo spelen
 
Ik neem aan dat de Nord multitimbraal is. Dan zou je de Korg toch een ander midikanaal kunnen geven dan het kanaalnummer waarop je de Nord bespeelt. Als je dan Local off zet, bepaal je met de kanaalnummers op de Nord welke synth je wilt horen. Dus Korg bv kan. 9 en dan de Nord op kan. 9 geen programma of het geluid van dat programma op 0 zetten. De nord dan op 10 zodat je die alleen hoort wanneer je kan. 10 bespeelt.
 
Die aan/uit schakelaar heb je denk ik al op de Nord zelf genaamd: 'Extern'

Vanuit de midi instellingen op de Nord:
Selecteer Midi Out en vervolgens: ext only.

Dan zal de Nord enkel de Korg synth bespelen wanneer de Extern is ingeschakeld op het frontpaneel en heb je de Korg niet nodig zet je em weer uit. :koffie:
 
Dank allen voor de behulpzame reacties. Ik ga ermee aan de slag en kom er zo wel uit vermoed ik. Groet, Henri
 
Dank allen voor de behulpzame reacties. Ik ga ermee aan de slag en kom er zo wel uit vermoed ik. Groet, Henri
Blokas Midihub…. Doet precies wat jij wil en zelf remote aan of uit te zetten via een midi controller number. En kan nog een miljoen andere MIDI dingen! Absolute aanrader.
 
Back
Top