Bipolaire 15V voeding voor audio

jvq

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2016
Berichten
531
Locatie
Amsterdam
Hallo allemaal, ik heb een KA audio EEQ 12 kit op de plank liggen die ik eindelijk eens wil gaan bouwen. Dit ding heeft +/-15V nodig. Mijn plan was om een Mean Well GP25 externe voeding te gebruiken maar de ontwerper van de EEQ raadt dit af omdat die voeding te "noisy" zou zijn voor audio. Hij raadt de interne TDK CUT35-5FF aan, of anders een interne Mean Well.

Ik heb nog nooit een apparaat met interne 230V voeding gebouwd en mensen op internet doen daar vaak ingewikkeld over. Mijn voorkeur is dus om niet een interne netvoeding te gebruiken. Mijn idee was om de boel in te bouwen in een alu Hammond 1455 kastje, evt met Schaeffer voor/achterpanelen (of zelf uit de hand gaten boren met getrapte boor). Met een interne netvoeding wordt de boel groter en ik weet dus niet zo goed waar ik op moet letten om de 230V veilig aan te sluiten binnenin.

Ik zou ook deze 500 rack voeding kunnen nemen volgens hem (16V, -16V, 48V) maar ik vind dat vrij duur (USD 90 + verzending + invoerheffing).

Zijn hier mensen met ervaring met de Mean Well GP25 voor audio; is het echt zo slecht?

Of zijn hier in de EU alternatieven zoals zo'n 500 rack voeding? Dus met lagere verzendkosten en geen invoerheffing.

Ik begin te denken dat ik maar beter een 7815 en 7915 op de Hammond kan schroeven (met isolatiepads natuurlijk) en dan een paar elco's en 1N400x diodes (half wave rectifier) op een protoboardje. Ik heb nog wel een 15V AC voeding liggen. Lijkt me een stuk goedkoper en ik krijg het wel aan de praat.
 
Die TDK voeding is mooi compact (5x10x2 cm) maar ik moet dan wel genoeg ruimte vinden voor een female C14 aansluiting, 4x 6.35mm jack (acherpaneel) en 1x Lorlin draaiknop (voorpaneel). Vierkant gat voor de C14 uitzagen vind ik gedoe en een Schaeffer-paneel maakt het allemaal weer duurder.
 
Ik heb nog nooit een apparaat met interne 230V voeding gebouwd en mensen op internet doen daar vaak ingewikkeld over.

Da's zwart(-geblakerd)/wit gezegd een kweste van natuurlijke selectie:
de mensen die daar niet al te ingewikkeld over deden, verkeren doorgaans niet meer in de positie om dingen op internet te kunnen posten... :o::duivels:;)

OK, wat minder extreem: in metalen kastjes inbouwen en met 230V en nog geen/weinig voorafgaande ervaring hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Maar een 'easy/verstandige way out' kan zo'n (veelal gehate) in-de-snoer-trafo zijn, zodat je je metalen kastje binnenkomt met de secondaire AC-spanning, zeg 12Vac.
Vervolgens kun je dat naar binnen leiden (een stuk minder kritisch) en dan los gaan met gelijkrichting/afvlakking&spanningsverdubbeling/sym.maken en stabiliseren.

Zie bijv. die Rane schematics. En voor een sym. DC-voeding kun je ook prima een secundaire AC zonder middentap gebruiken.

Meer op deze site (P05-Mini) , waar ook dit circuit vandaan komt ter illustratie.

p05-mini-f1.gif
 
Laatst gewijzigd:
Ik begin te denken dat ik maar beter een 7815 en 7915 op de Hammond kan schroeven (met isolatiepads natuurlijk) en dan een paar elco's en 1N400x diodes (half wave rectifier) op een protoboardje. Ik heb nog wel een 15V AC voeding liggen. Lijkt me een stuk goedkoper en ik krijg het wel aan de praat.

Precies dit! :okdan:
 
Inderdaad de kortste klap om iets dergelijks te doen, in de lijn van het schema gepost door @clintrubber . Als het een klein beetje ingewikkelder mag zijn, dan iets op basis van LM317/LM337, die ruisen minder hard dan 78xx/79xx.
 
Tsja lijkt me toch een precisie project. Beter om liniear dan switching te gaan toch of niet meer tegenwoordig?
 
Tsja lijkt me toch een precisie project. Beter om liniear dan switching te gaan toch of niet meer tegenwoordig?

Precisie in welk opzicht?
Switching is DIY ook te doen, maar waarom het nodeloos opzoeken. Soms verbazingwekkend hoe er in bepaalde situaties toch piepjes en fluitjes doorheen klinken, die er met een old style well-done linear supply niet zouden zijn geweest.
 
de ontwerper van de EEQ raadt dit af

Lang geleden bewuste Wayne Kirkwood een tijdje meegemaakt op GroupDIY (hij is daar destijds al dan niet terecht bozig vertrokken, geen idee of 'ie weer terug is).

Wat me er nog van bijstaat is dat hij niks aan het toeval overlaat, niks mis mee, goed design moet robuust zijn, maar ergens ontstaat ook wel ergens de jeuk van enige mate van overkill en 'hey get a life', vergeet niet te feesten etc.
Of dat terecht is is subjectief, maar het gevolg kan zijn dat er op alle slakken zout moet worden gelegd en je eindigt met een joekel van een circuit voor een in essentie vaak simpele functie.

Ah, yep, de gedachte aan dit dringt zich op Rube Goldbergmachine - Wikipedia ;)

Je kunt ook eerst voor een makkelijke degelijke niet al erg opgeleukte (maar wel gestabiliseerde & fatsoenlijk afgevlakte) supply gaan en eens kijken of je wat rare bijgeluiden hoort. Waarschijnlijk niet. Als ik 't goed zag is de te voeden schakeling in principe een bak opamps, die elk ook al de nodige rejectie hebben (branches via interne stroombronnen etc), onvergelijkbaar beter vergeleken met oude discrete circuits.
 
Heb deze net besteld

Uhm, twee stuks dan? Ik bedoel, ik zie zo niet direct of deze een sym. voeding geven. Er staat wel 'dual DC output', maar wat ze daar nu exact mee bedoelen? Dus geen idee of dat nu een sym. supply is? Het zou ook 'voor gemak' twee doorverbonden sockets kunnen zijn die allebei samen toch slechts '1 voeding' vormen.
 
Laatst gewijzigd:
Ja ik zou dat niet weten ik heb alleen naar ampèreage gekeken en ik heb 2x2 nodig en deze is 4. En heeft idd twee outs.
 
Laatst gewijzigd:
Geen idee of deze dus gegarandeerd is wat je zoekt (een symmetrische voeding naar ik begrepen had). OK, 't zal gaan blijken.

Fikse stromen trouwens voor een dergelijk opamp-circuit, maar dat zal dan wel komen door al die relais erbij.
 
Alle codes en symbolen komen overeen met wat ik nodig lijk te hebben en heb mn schuifmaat erbij gehaald voor het 12v plugje.

Screenshot 2024-04-18 at 17.49.03.png
 
Prima, dat mechanische, da's m'n punt(/gezeur 8o) ) niet. Maar zoals ik al dat proza op die site denk te begrijpen is dit geen symmetrische voeding, maar een enkele die voor gemak tweemaal (op doorverbonden connectors) beschikbaar is gemaakt.

Dat zou je (desgewenst) ook kunnen afleiden uit "Met dubbele uitgangsspanningen zijn twee DC-uitgangsspanningen hetzelfde en delen ze dezelfde uitgangsspanning. Daarom is hun uitgangsstroom de totale uitgangsstroom, geen onafhankelijke uitgangsstroom."
 
Is dat bezwaarlijk als er 2 dezelfde units op aangesloten worden? Ik heb geen idee namelijk.
Nu ik er over nadenk kan het problematisch worden als 1 aangesloten unit over de 2A gaat, lijkt me?
 
Er zouden prima twee units op aangesloten kunnen worden, zolang die (naar ik deze voeding denk te begrijpen) slechts elk een enkele voeding nodig hebben.
Dus zeg een PLUS en een MIN, twee contacten in totaal. Of hetzelfde, maar anders gezegd: een PLUS en een NUL. of: een PLUS en AARDE.

Maar jouw WayneK-circuit heeft een symmetrische voeding nodig. Dus een PLUS, en een MIN, en een NUL/AARDE. Drie contacten.
 
Gaat het nu over de voeding die @jvq zoekt, of die van @MstrFX ? :?
Deksels, goeje! Twee verschillende posters zie ik nu pas, ze hadden allebei dezelfde groene avatar-kleurtjes, dacht dat het dezelfde.... :D
Ja we weten niet wat MstrFX nodig heeft, kennelijk een enkelvoudige voeding, maar voor 2 apparaten. OK.
 
Back
Top