Daar is hij dan, ULI's nieuwe clone van de Roland SH-5.

Ja, dat hadden we al gezien. ;)

 
niet klikken Klinkske, anders zit je feed weer vol 8D
 
Ik ben het met Nicolas eens, dat 'natte' wat de SH5 heeft ontbreekt hier.
Verder lijken de envelopes wat meer snappy te zijn, wat op zich een plus kan zijn, maar de wat tragere envelopes van de SH5 geven hem ook een wat organisch karakter, dat hoor ik ook nog niet helemaal.

Maar zoals wel vaker, youtube demos zijn niet altijd representatief.
 
Laatst gewijzigd:
ziet er best wel cool uit, zou alleen net een slagje groter moeten zijn om het idee/impressie van een semi roland-boutique te zijn te vermijden.
Dat vind ik allemaal te priegelig.

Maar design an sich prima.
 
maar de wat tragere envelopes van de SH5
Geen idee wat voor sh5 jij onder je vingers gehad hebt, maar de sh5 / system100 hebben zo’n beetje de meest snappy env die er zijn. Zijn juist het tegen over gestelde van traag. Ik mis bij dat demo filmpje ook wel een beetje de jeux vd originele. Mja 500,- euro. Boeien verder of ie als een echte klinkt toch.
 
ziet er best wel cool uit, zou alleen net een slagje groter moeten zijn om het idee/impressie van een semi roland-boutique te zijn te vermijden.
Dat vind ik allemaal te priegelig.

Maar design an sich prima.
Huh? Volgens mij is dit een synth met full size keyboard en komt het niet in de buurt van de grootte van een boutique.
 
Geen idee wat voor sh5 jij onder je vingers gehad hebt, maar de sh5 / system100 hebben zo’n beetje de meest snappy env die er zijn. Zijn juist het tegen over gestelde van traag. Ik mis bij dat demo filmpje ook wel een beetje de jeux vd originele. Mja 500,- euro. Boeien verder of ie als een echte klinkt toch.
Ik heb een system 100 model 100 en 101 gehad, die hadden snappy envelopes, die van de SH5 die ik had waren minder snappy. Geen idee waarom dat zo was maar t stoorde me enorm destijds.
 
dan zal ie niet juist afgesteld geweest zijn. Ze zijn op een hele hoop vlakken 100% indentiek de sh5 en system100. Mijn sh5 is een maand geleden vertrokken, m’n system100 systeem heb ik nog. Er zou zeker env technisch geen verschil moeten zijn. Uiteraard heeft de SH5 het band pass filter, en de system 100 patch points. Maar de osc/filt/env zijn indentiek.
 
Ik weet dat de circuits gelijk zijn, t zal dan een gevolg van een afstelling of onderhouds beurt zijn geweest.

Destijds was het me niet opgevallen dat het misschien niet zou kloppen, ik had eerst de SH5 en later pas Model 100 en 101.
 
Mja 500,- euro. Boeien verder of ie als een echte klinkt toch.
Wat ik me afvraag is hoe verschillend de Behringer modellen onderling klinken (bv pro one vs sh5), of ze niet té veel basisblokken gemeenschappelijk gebruiken. Je wilt niet eindigen met 3x grotendeels dezelfde synth in een andere skin. Ik zeg niet dat het zo is hoor, maar die vrees kwam in me op omdat ze telkens niet echt als het origineel klinken, dus als wat dan wel...

Los daarvan, als iets niet als x klinkt maar wel goed klinkt, is het ook bruikbaar.
 
Ik vind hem trouwens enorm mooi. Geldt niet voor alle Behringer designs, zelfs als ze gebaseerd zijn op een bepaald origineel.
 
Er zijn wel meer mensen die de envelopes van de SH5 niet zo snappy vinden.
Yup, maar als je die Posts ook leest zijn dat niet correct gecalibreerde SH5s. Anyhow, kan ook andersom zijn ey, ik heb mijne helemaal gercapped en gekalibreerd. Wellicht calibreer ik daft en heb ze snappier gemaakt dan dat ze moeten zijn ofzo. Kan ook.
3x grotendeels dezelfde synth
Dat sla je de spijker op z’n kop, want dat gevoel heb ik ook. Ik heb bij een vriend wel eens zitten spelen met een zwik van die clones. En had toen het idee dat ik iedere keer met dezelfde synth in een anders jasje bezig was. (Weinig sonisch verschil klank technisch, terwijl je bijv met een OG minimoog vs zeg een pro one toch wel duidelijk verschil hoort). Maar bon, blijft gewoon tof speelgoed voor dat geld.
 
Ik heb bij een vriend wel eens zitten spelen met een zwik van die clones. En had toen het idee dat ik iedere keer met dezelfde synth in een anders jasje bezig was. (Weinig sonisch verschil klank technisch, terwijl je bijv met een OG minimoog vs zeg een pro one toch wel duidelijk verschil hoort)
Ik heb de indruk dat de MS-5 en bijv de UB-XA ook heel verschillend klinken.
 
Dat sla je de spijker op z’n kop, want dat gevoel heb ik ook. Ik heb bij een vriend wel eens zitten spelen met een zwik van die clones. En had toen het idee dat ik iedere keer met dezelfde synth in een anders jasje bezig was. (Weinig sonisch verschil klank technisch, terwijl je bijv met een OG minimoog vs zeg een pro one toch wel duidelijk verschil hoort). Maar bon, blijft gewoon tof speelgoed voor dat geld.

Als je naar Youtube vergelijkingsvideo’s kijkt, dan heb ik het idee dat de meeste Behringers redelijk spot on zijn in vergelijking met het origineel.

De synths kunnen veel op elkaar lijken, maar ik denk dat veel subtractieve analoge synths gewoon enorm dicht bij elkaar in de buurt kunnen komen. Mijn theorie is dat meer dan de helft van de verschillen komt door de interactie met het instrument, in plaats van door de basissound van het instrument. 🙂 Het is dan ook jammer dat Behringer veel van die synths in zo’n rackformaat propt - weliswaar praktisch, maar het wordt allemaal meer eenheidsworst. Ik vind het leuk dat ze ook nog wat complete synths met keys en uniekere layout hebben die meer in de buurt komen van een authentieke ervaring.
 
Back
Top