Hardcore Zen-Core sound ontwerpers

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Howdie, zit ik aan het goed adres om hier gedetailleerde ZEN-Core obstakels voor te leggen?

Voorbeeld: als men een partial OSC instelt op PCM, is er dan enige manier om bijvoorbeeld de STEP LFO te gebruiken om Wave Number te moduleren? Om een soort wavetable sequencing effect te bekomen?

Tweede idee: kan men de OSC delay moduleren? Via de MATRIX CTRL zie ik niet direct een manier.. ?

Laatste vraag: Roland heeft naast de Reference Manual (in mijn geval voor de Fantom 0) ook de gedetailleerde Parameter en Sounds guide. Weet iemand of er op het Internet meer gedetailleerde info rondslingert, zoals een spreadsheet met details over de parameters die gebruikt zijn in een Tone ? De officieele Sounds PDF bevat alleen oppervlakkige nota's over het algemeen karakter van een geluid.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik ben ooit vrij diep in de JV/XV engines gedoken, en Zen-Core is daar een beetje de opvolger van. Ik zal eens kijken wat ik kan vinden.
 
Zo te zien kun je de wavenumbers niet moduleren, ook niet extern. Ik zie ze niet als destination en er is zo te zien ook geen MIDI Learn optie.

De Osc delay kun je koppelen aan MIDI CC (MIDI Learn optie), dus die zou je kunnen koppelen aan een LFO in je DAW.
 
Dank je Nap, maar ik vrees dat mijn vragen in de context van een standalone Roland toestel zijn.. dus niet in een DAW waar MIDI Learn gebruikt kan worden. Heb nog eens de (Fantom 06) Parameter reference hergelezen.. bij de MATRIX CTRL zitten er geen Wave Number of OSC Delay destinations. :stupid

Gisteren heb ik wat meer bijgeleerd over heel het ZEN-Core (commercieel) concept.. ik begin stilletjes aan te verstaan dat het niet evident is om architecturale upgrades door te voeren aan ZEN-Core gezien zo veel verschillende platformen in gebruik zijn die op ZEN-Core draaien. Misschien zit er één platform tussen (die MC-101 bvb?) die gewoon geen extra CPU reserve heeft om extra architectuur features te ondersteunen? Om meer MATRIX CTRL destinations te ondersteunen is er misschien meer CPU kracht nodig dan wat het goedkoopste platform aankan..

Zijn er trouwens al ooit ZEN-Core evoluties geweest (nieuwe versies?), of is ZEN-Core vandaag nog altijd identiek hetzelfde als 3-4 jaar geleden wanneer het eerst op de markt kwam?
 
Ah, ik heb geen hardware met Zen-Core, alleen de Zenology Pro plugin. Er zijn wel wat updates geweest en met name die model expansions maar niet zeker of er ook extra features etc bijgekomen zijn.
 
In de context van ZEN-Core heb ik een droom ("I have a dream.."). Zoals ik ooit eens voor de Korg Z1 gedaan heb, een programma schrijven dat ZEN-Core bibliotheken kan analyseren zodat je uiteindelijk vragen kunt beantwoorden zoals..

- welke presets gebruiken slechts 1 OSC ?
- welke presets gebruiken XMOD?
- welke presets gebruiken alleen PCM?
- welke presets gebruiken STEP LFO voor beide LFO's?
- welke presets gebruiken MATRIX CTRL om STEP LFO te moduleren?
- etc..

Via Zenology kun je - denk ik toch - vandaag zulke interessante vragen niet eenvoudig beantwoorden.

Ik verdenk Roland er ook een beetje van om hier en daar ook preset duplicaten te hebben (m.a.w. twee verschillende preset namen die onder de hood krak dezelfde parameters gebruiken). Ook die duplicates zou ik willen kunnen identificeren.

Om mijn droom te realiseren zou ik graag de kost van een Zenology PRO licentie willen vermijden. Voor mijn Korg Z1 programma ben ik kunnen beginnen met een SYSEX dump van de Z1 presets. Spijtig genoeg blijkt het reverse engineeren van een Roland Fantom "backup" onbegonnen werk. Zal toch eens een rondneuzen in de files voor enkele tones.
 
Back
Top