Nostalgie - Aan welke bak/machine/synth heb jij mooie herinneringen?

Ferric

Housekabouter represents
Lid sinds
25 mei 2002
Berichten
674
Locatie
Den Haag, mèn dorrup!
Ik zat er al even aan te denken, ik had toch nog mijn Yamaha?! Waarom haal ik die niet weer eens tevoorschijn?

Meer dan 20 jaar stond ie in een zelfgemaakte flightcase achterin een hoekje van mijn opbergruimte een beetje vergeten te worden, maar vandaag heb ik mijn Rm1x maar weer eens tevoorschijn gehaald en aangesloten.
Na het aanzetten bleef het scherm blanco. De constrastknop leek niet meer te werken. Ik heb 'm open gehaald, alle interne stekkers losgehaald en weer vastgezet, paar keer aan en uit, en wonderwel doet ie het nu weer als vanouds. Hij mocht flink worden gepoetst, wat een smeerboel. Maar ja, ik heb 'm destijds dan ook intensief gebruikt, metalen casing, zo solide als wat. Soms mee voor DJ-gigs om ook wat zelfgemaakte tracks tussen de platen door te knallen... Wist net zelfs nog oude foto uit, wat zal het zijn, 1999, op te snorren. Het ding staat rechts van mij, op de achtergrond. Wat een broekie ben ik daar nog, maar wat een fantastische tijd, zoveel toffe herinneringen :D

Net een paar uurtjes weer mee zitten spelen. Wat een leuke bak! Die gaat voorlopig de kast niet meer in.
Hebben jullie in deze context nog wat moois te melden? Het liefst met plaatjes... :)

20240216_213247.jpg
20240216_220651.jpg
 
het enige oude dat ik nog heb is mijn boss SP202 dr sample
Ik nam m ooit mee in de 90's naar een fuif en mepte wat samples door de house, het publiek werd gek, ik had echter niet geoefend dus 't was van heel korte duur :D
Ik heb er niet zoo lang geleden wat samples in gestopt en dan in de daw wat getweak mee opgenomen. Ik weet niet meer waar 't staat maar vast ergens op soundcloud. Was fijn, ik heb ook de 404 mkII maar ben te lui om die te leren, veel teveel gedoe haha
 
Ik ben te kort zelf bezig om een synth te noemen.
Maar als ouwe gamer voel ik mij geroepen om de ouwe chips van sommige (spel) computers te noemen (en ik weet zeker dat ik niet de enige ben die zwaar beinvloed is door deze sounds).

De soundchips van de NES, SNES, C64 en AMIGA met name maken bij mij warme nostalgische gevoelens los en ik spendeer ook menig avondje spelend met de plogue plugins die dit heel mooi emuleren.
ook de gameboy (ik wil nog eens iets nanoloop achtigs, wellicht een pocket analogue) en megadrive sounds vind ik heerlijk.
 
Ik had zo'n herleving met onze MC-808 toen ik met de polyend tracker bezig was voor een optreden. Hmmm, hoe deed ik dat toen met de MC-808....
Uren aan het spelen daarna.

heej! ik ga hem zo weer effe aansluiten, bedankt hoor. :D
 
Ik nam m ooit mee in de 90's naar een fuif en mepte wat samples door de house, het publiek werd gek, ik had echter niet geoefend dus 't was van heel korte duur :D
Ik hoop gek als in "We want more!!".. maar zoals ik het nu lees zou het ook in een fluitconcert geëindigd kunnen zijn.. :D
 
Ik ben blij dat ik van die ouwe bakken af ben eigenlijk :D
Dan hebben ze hun functie vervuld en is er geen nostalgie. Ook prima :)

Ik had zo'n herleving met onze MC-808 toen ik met de polyend tracker bezig was voor een optreden. Hmmm, hoe deed ik dat toen met de MC-808....
Uren aan het spelen daarna.

heej! ik ga hem zo weer effe aansluiten, bedankt hoor. :D
You're welcome :D
 
Dan hebben ze hun functie vervuld en is er geen nostalgie. Ook prima :)
Ik had een RM1x en die was echt leuk als sequencer maar die geluiden... Veel mee gedaan, maar ik was altijd gefrustreerd hoe muf het allemaal klonk (al kon ik toen ik ook nog voor geen meter mixen).
 
Laatst gewijzigd:
Nostalgische gevoelens heb ik in beperkte mate voor mijn Korg M1 die ik in begin jaren 90 had, het was toen mijn enige synth veel meer kon ik niet betalen destijds, dus een workstation kwam mij wel goed uit. Veel tracks mee gemaakt met Cubase 2.0 op mijn Atari. De meeste tracks heb ik nog steeds op een paar casettebandjes. Met de sound van de M1 heb ik overigens niks en eigenlijk ook nooit gehad maar ik zocht een goed workstation en de M1 was dat in die tijd.

Daarna overgestapt op Amiga 1200 met protracker, qua geluid ook niet je dat maar toch veel lol mee gehad.
 
Roland JV-1010. Achterin de rugzak mee naar bandrepetities in de muziekschool waar een oude Roland RD-250 stond om te gebruiken als master-keyboard. Als student kon ik alleen maar kwijlend kijken naar de Roland JV-2080 die ik niet kon betalen, dus de JV-1010 was een geschenk uit de hemel toen deze op de markt kwam.
Inmiddels hangt er trouwens een mooie JV-2080 in mijn rack :engel:
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
De Yamaha CS-01, die ik van mijn buurman te leen kreeg. De eerste analoge synth die ik bespeelde én wat kwam er een vet geluid uit dat kleine dingetje
 
Niet zozeer een bepaalde synth, maar aan de Atari ST computer heb ik goede herinneringen.
Nadat ik begin jaren 80 eerst met zelf geprogrammeerde Basic programma's muziek maakte stond de Atari ST met z'n ingebouwde MIDI interface aan de basis van mijn muziekstudio en daardoor ook aan mijn muziek carrière.
 
Roland JV-1010. Achterin de rugzak mee naar bandrepetities in de muziekschool waar een oude Roland RD-250 stond om te gebruiken als master-keyboard. Als student kon ik alleen maar kwijlend kijken naar de Roland JV-2080 die ik niet kon betalen, dus de JV-1010 was een geschenk uit de hemel toen deze op de markt kwam.
Inmiddels hangt er trouwens een mooie JV-2080 in mijn rack :engel:
Ik ben grote fan van de JV serie, maar ik kan het nauwelijks nostalgie noemen aangezien ik mijn eerste pas zo'n 5 jaar geleden kocht :D
 
Ik heb wel nostalgische feels voor de oude tijdens dat ik met 2 minidisc recorders, een synth en een samplertje soundscapes maakte met overdubben of dat ik probeerde de vibe die ik hoorde op de parties die ik bezocht te vangen op mijn budget grooveboxjes. Maar tegelijkertijd was er vooral veel frustratie, want de techniek was zo beperkt en ik had geen geld voor het goede spul. Dus eigenlijk voelt het allemaal een beetje dubbel. Een ideale combi zou zijn de energie en drive die ik had als 19 jarige, met het spul dat ik nu heb staan. Regelt iemand een tijdmachine?
 
Ik had een RM1x en die was echt leuk als sequencer maar die geluiden... Veel mee gedaan, maar ik was altijd gefrustreerd hoe muf het allemaal klonk (al kon ik toen ik ook nog voor geen meter mixen).
Eens... ik heb nu twee avonden er mee zitten pielen, de sequencer, layout en overview, indeling menu's, allemaal top en erg intuïtief. Maar de geluiden zijn shit idd, ook de effecten en met name de reverbs klinken niet opperbest, maar in een donkere club over een flinke PA maakte dat niet eens zoveel uit. Dat is per definitie geen hifi ;) Ik heb er toen zoveel lol mee gehad, net als dit weekend. Ik vond ook de doos met floppies uit die tijd met al mijn tracks. Alles werkt nog! En ik verbaas me wat ik er destijds uit kreeg. De helft van de tracks herken ik niet eens. Veel Steve Rachmad-achtige tracks. Droge beuktechno met stabs, rides, claps en snares...
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb nu eigenlijk geen idee wat ik er mee aan moet. Mijn MPC verslaat dit bakkie op alle fronten, het is een P-51 Mustang versus een F35-Lightning II. What to do... deskspace is so scarce. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om 'm in de verkoop te zetten.
 
Kawai K1...

De klank Jan's Theme (of was het Crocket??) and Where's Jan...

Wat was ik een fan van Jan Hammer die dagen..
 
Niet zozeer een bepaalde synth, maar aan de Atari ST computer heb ik goede herinneringen.
Nadat ik begin jaren 80 eerst met zelf geprogrammeerde Basic programma's muziek maakte stond de Atari ST met z'n ingebouwde MIDI interface aan de basis van mijn muziekstudio en daardoor ook aan mijn muziek carrière.
Ik ook, mijn buurjongen had een Atari st en een Roland Synth kastje geen idee meer welke maar het was magisch en de leeftijd uiteraard, lekker spelen.

Moet zeggen dat ik verder weinig leuke herinneringen heb aan gear. Vaak gedoe om alles te leren al moet ik zeggen dat de Korg DSS-1 wel speciaal plekje heeft..
 
Ik heb hier ergens ook nog zo'n rm-1x liggen! Was geen gekke hardware sequencer idd. Zelf ben ik nog het meest nostalgisch over mijn oude Korg MS20.
 
Back
Top