Welke 808 clone komt het dichtst in de buurt van het origineel qua klank?

Heeft vergelijken niet alleen maar zin als je apparaten naast elkaar hebt staan en met de parameters kan klooien om geluiden hetzelfde te krijgen, of dat te proberen? Als bij de een de kick wat harder staat tov de hat of andersom, heb je daar de volume knoppen toch voor?

Niet dat het niet leuk is natuurlijk, maar vraag me af wat nu het punt is van zo'n test als deze, waarbij je bij voorbaat al vrij zeker kan zijn dat zelfs twee echte 808s anders van elkaar klinken.

edit: om nog niet te spreken van de verschillende manieren van opnemen in verschillende daws en door verschillende interfaces...
 
het punt?

is gewoon leuk om te doen toch?

Maar ja idd. Iedere 808 zal anders klinken.
Vraag me dan af of die RD8's meer op elkaar lijken omdat moderne componenten met veel kleinere tolleranties worden gemaakt.
 
is gewoon leuk om te doen toch?
Snap ik, maar...
Vraag me dan af of die RD8's meer op elkaar lijken omdat moderne componenten met veel kleinere tolleranties worden gemaakt.
Wat kan je daar nu echt over zeggen straks als er een paar op verschillende manieren zijn opgenomen?

Maargoed, vaak is voor de fun meer dan genoeg om iets te doen natuurlijk :)
 
Bij een 808 is de instrument max level meer een soort overdrive, het nul puntje staat op ongeveer driekwart. Ik kan vandaag of morgen een opname maken, maar dan zet ik de knoppen wel op het puntje, en niet op de maximale stand.
Verder zijn er inderdaad veel meer factoren die meespelen, dus of het echt een correcte vergelijking is, valt te betwijfelen.
 
OK tweede poging hier.

Behringer RD8 mkII met volgende settings:
120bpm
Kick op 1, 7 en 11.
Snare op 5, 8, 10 en 13.
Closed hihats op alles.
Accent op alle 8ste noten.
Swing op 0.
Main out; alle geluiden op maximum output.
Geen compressie, geen eq
-12dbu peak output

Alle variabelen van alle geluiden staan op 12 uur, met uitzondering van de pitch kick want op 12 uur klinkt die behoorlijk hoog. Sowieso heb je op de originele 808 geen pitch van de kick, toch?

Alles gaat in een A&H Zed 18 mixer, en vandaar via aux naar Focusrite Scarlett.

 
Van alle clones vind ik de 8raw8 (wat een kutnaam) toch echt het meest overtuigen. Sowieso klinkt iedere 808 anders, maar een 808 moet het naar mijn idee vooral hebben van de balans en samenspel van de verschillende klanken. De Behringer RD8 mist daar toch echt iets.
Wat betreft die '808 swing', dat is overtrokken. Ik heb eens een test gedaan met de trigger pulsen direct vanuit de sequencer en daar is bij mijn 808 weinig bijzonders aan te zien, en al helemaal geen swing.
Er zit altijd een lichte variatie in het tempo mede doordat er een potmeter in het sequencer clock circuit zit.
Inderdaad een gare naam. Maar die verschillende merken 808's, werken ze met samples of synthesize engine?
 
Het is het kleine broertje van de TR-8S. Als je hem als 'main' drumcomputer gaat gebruiken en graag wat meer realtime controls en tracks hebt, is de TR-8S imo wel een betere keuze dan de TR-6S. Verder zijn ze qua sounds en opties hetzelfde, maar de TR-6S is iets beperkter. Maar op de tweedehands markt is de 8S ook ongeveer 2x zo duur (€500-€550 meestal). Ik heb de 6S vooral voor 'erbij' omdat ik x0x geluiden meestal gebruik als side dish en niet als hoofdgerecht.
Het is het niet helemaal. In ieder geval niet wat ik in gedachten had. Misschien had ik het topic beter moeten formuleren.
 
OK tweede poging hier.

Behringer RD8 mkII met volgende settings:
120bpm
Kick op 1, 7 en 11.
Snare op 5, 8, 10 en 13.
Closed hihats op alles.
Accent op alle 8ste noten.
Swing op 0.
Main out; alle geluiden op maximum output.
Geen compressie, geen eq
-12dbu peak output

Alle variabelen van alle geluiden staan op 12 uur, met uitzondering van de pitch kick want op 12 uur klinkt die behoorlijk hoog. Sowieso heb je op de originele 808 geen pitch van de kick, toch?

Alles gaat in een A&H Zed 18 mixer, en vandaar via aux naar Focusrite Scarlett.

Bekijk bijlage 3845027
Speelt bij mij niet af.
 
In die Amazona is ook een vergelijkings test.
Met loops op de TR808, Yocto 808 en RD-8
De RD-8 klinkt wel echt minder en je hoort in de loops dat de dynamiek niet lekker is vergeleken met de andere.
Ook is het hoog minder mooi.
Nu is de tuning van iedere machine anders dus de vergelijking is best moeilijk.

Maar goed geen 1 TR808 klinkts hetzelfde en ook geen 1 Yocto etc.
 
Ik heb ooit een tr808 gehad en die klonk fantastisch, ik heb 2 rd8's gehad (mk1 en mk3) en ik vond het mwah.
 
Uiteindelijk zal ook hier wel gelden dat er uiteindelijk niets gaat boven The Real Thing, maar die op component-niveau nagebouwde zouden toch ook goed in de buurt moeten kunnen komen. Maar wanneer is het goed genoeg? Als de echte 808 altijd je droom is geweest en je kunt het geld op een of andere manier bij elkaar harken misschien toch de beste optie, die dingen lijken toch alleen maar in waarde te stijgen dan te dalen doorheen de jaren dus weggegooid geld zal het niet zomaar zijn. Waarschijnlijk ben je er sneller vanaf en zonder verlies vergeleken met welke (goede) clone dan ook als je er weer van af wil/moet.
 
Maar wanneer is het goed genoeg
Voor mij dus de behringer tot ik 5-7k uit kan geven zonder blikken of blozen. Kan me niet voorstellen dat een clone van 1000 of 2000 me meer zou geven.
 
Hier mijn bijdrage met 808 kloon:
JoMoX AlphaBase met volgende settings:
120bpm
Kick op 1, 7 en 11.
Snare op 5, 8, 10 en 13.
Closed hihats op alles.
Accent op alle 8ste noten.
Swing op 0.
Main out; alle geluiden op maximum output.
Geen compressie, geen eq
-12db RMS !
 

Attachments

  • JoMoX AlphaBase doet 80achtig.wav
    753,3 KB
Back
Top