Welke artiesten heb je recent ontdekt?

Morty-C-137

Ouwe rot
Lid sinds
19 september 2022
Berichten
553
Locatie
Nederland
En welke daarvan hebben een grote indruk op je gemaakt?

Voor mij is dat Rival Consoles... ja, ik heb de echt een maand geleden pas ontdekt! 😂 (thank God for Spotify I guess) En ik ben helemaal verliefd op wat hij maakt. I wou dat er meer videos van hem in de studio waren..


Ik houd wel van deze vingerafdruk.. zo veel emotie in zowel de composite als de sounds zelf. Beetje zoals Max Cooper dat ook kan.

Hier een van Rival's albums die ik erg goed vind (onder andere):
 
Felix K. Niet alleen omdat het gewoon goede shit is (als het je ding is) maar ook omdat ik de combi d&b en meer abstracte heel inspirerend vind. Ik was al meer met ambient bezig met hier en daar wat abstracte beats maar om daar subtiele breakbeats aan toe te voegen tilt het wel naar iets hogers vind ik. En daarnaast niet meer gebonden zijn aan de 4x4 en aparte maatsoorten te kunnen gebruiken naar wens is ook wel heel bevrijdend.

 
Nils Frahm,
hoe meer ik van hem hoor hoe meer ik verbaasd ben, praktisch elk nummer van hem vind ik geweldig. Van ontroering tot verbazing. Ik snap niet helemaal hoe dat komt en ben dat druk aan het analyseren in zijn songs. Maar ik denk dat het komt door de eenvoud van zijn songs en de gekozen akkoord progressies, de timing en de sound. Van de elektronische ambient tracks tot de solo piano stukken, echt alles vind ik van een top niveau. Ik speel inmiddels al zo'n 10 piano stukken van hem en ben druk bezig met het oefenen van de anderen, maar voor mij is het een bevestiging dat eenvoud en goed gekozen progressies dit tot masterpieces maakt.

wat voorbeelden:
Electronisch:




Piano tracks:


 
Nils Frahm,
hoe meer ik van hem hoor hoe meer ik verbaasd ben, praktisch elk nummer van hem vind ik geweldig. Van ontroering tot verbazing. Ik snap niet helemaal hoe dat komt en ben dat druk aan het analyseren in zijn songs. Maar ik denk dat het komt door de eenvoud van zijn songs en de gekozen akkoord progressies, de timing en de sound.
Naast de progressies. Wat ik bij Nils Frahm hoor is herhalende elementen (arps/sequences), mooie synth sounds waar dan een piano op geimproviseerd word.
Die sequences zijn gelijk zijn metronoom.

Vind het erg leuk om er drums op te spelen en te improviseren.
Piano is eigenlijk ook een drumkit met tonen :-)
Piano gaat hier ook steeds iets beter.
Ook heel leuk op spacen....maar dat gaat nog niet zo goed als ik bv op de gitaar kan.
 
Naast de progressies. Wat ik bij Nils Frahm hoor is herhalende elementen (arps/sequences), mooie synth sounds waar dan een piano op geimproviseerd word.
Die sequences zijn gelijk zijn metronoom
Noemen ze dat niet Ostinato’s?
ik ben daar zelf even mee bezig geweest en zou dat graag beter kunnen. Zou ook best een klavecimbel willen hiervoor.
 
Naast de progressies. Wat ik bij Nils Frahm hoor is herhalende elementen (arps/sequences), mooie synth sounds waar dan een piano op geimproviseerd word.
Die sequences zijn gelijk zijn metronoom.
Ja, dat is ook wel mijn analyse inderdaad, veel herhalende progressies en hij maakt heel veel gebruik van Envelopes over de sound heen, in de piano stukken gebruikt hij accenten op de tussen noten waardoor de perceptie van de melodie op dat moment veranderd. Daarnaast zijn veel van zijn piano stukken in 6/8 maat geschreven. Je kunt dit vrij makkelijk achterhalen als je in musescore de scoresheets opzoekt.

Maar soms is het nog simpeler bij hem, bijvoorbeeld de song Talisman is echt maar drie akkoorden: Bbm - Fm - Eb
Maar voor mij wordt deze hele track gemaakt kwa sound en sfeer doordat het een piano sound met een envelope is waardoor het een pad achtig iets wordt en vervolgens heeft hij een ruis toegevoegd (die je in de piano library Noire kunt terugvinden onder noise: Machine ) die die sound perfect aanvult en die sfeer geeft. Vervolgens voegt hij de standaard truuk van de top noot in een omkering op het akkoord toe met een accent zodat deze de aandacht krijgt en je hebt gewoon een heel nummer gemaakt die naar mijn mening echt bizar goed is in het ambient genre, ondanks dat het zo simpel is opgezet. Geeft voor mij aan dat ik vaak veel te moeilijk denk voor mijn eigen arrangementen :D
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top