In plaats van je oren misschien ook je ogen gebruiken en kijken wat je waveforms doen en een spectrum analyser voor eventuele probleemgebieden. Ik vind het zelf prettig als mijn 'droge mix' pre processing nergens boven de -2dB uitkomt en dan met compressen en limiten langzaam omhoog duwen tot je volle sound en goed volume hebt zonder dat je clipping krijgt. In Fabfilter Pro-Q en Pro-L zie je bijvoorbeeld wanneer je over bepaalde grenswaardes heen komt die problematisch kunnen zijn. Een limiter kan dan wel het signaal omlaag duwen waardoor je niet meer in het rood schiet, maar toch kun je dan vervorming krijgen. Soms is dit geen probleem of zelfs gewenst ('smerig randje') maar heel vaak ook niet. Daarna luisteren op koptelefoon en speakers (ook zonder subwoofer) op verschillende volumes, want als je te hard afluistert kan clipping ook gecamoufleerd worden terwijl het op lage volumes vaak juist extra opvalt. Ook afluisteren op hifi, autoradio en telefoon. Ze klinken allemaal anders en op allemaal kun je problemen opsporen voordat een ander het doet. Zo kwam ik er bij mijn track achter dat de kick vooral in het sub zat en compleet wegviel als je geen subwoofer had. Heb ik er nog even een 909 sample op gelayerd met al het sublaag eruit gefilterd zodat je zelfs op een telefoon nog een attack hoort, maar zonder dat 'ie de bestaande subkick in de weg zou gaan zitten. Dat soort trucjes werken meestal vrij goed.