Experimenten Dump

Ik hoor daar een hoop bekende samples/geluiden in.
Perfecte herkenbare 90s sfeer, maar daaedoor misschien ook wel generiek (ik zou maar zo kunnen denken dat ik m toendertijd al eens gehoord had)
.
Als je die afmaakt zou je kunnen denken aan een toevoeging doe hem eigen maakt.
Tenzij je natuurlijk 100% gaat voor een eerbetoon aan de 90s en je wil zo klinken.
Dan is ie helemaal goed op weg.

Je werkwijze komt wel redelijk overeen met de mijne. Ik ben daar niet heel vast in, maar vooral als ik met de hardware aan de slag ga of met de push 3 in standalone dan is session view ook mij go-to. Lekker prutsen tot het leuk klinkt en dan opnemen naar arrangement en lekker prutsen met de details.

En zo staat mijn pc ook vol met korte stukjes waar ik niet veel meer mee doe :D
 
Dit gaat richting goa trance..
Leuk. Wel mn ding.
Ik had vroeger (misschien nog steeds wel) een verzamel CD uit de 90s genaamd "Immortality"

download (29).jpeg

Het goa trance lijstje wat ik aanzette deed me daar aan denken. Ik noemde dat in die tijd hard-trance. Maar ben nooit briljant op de hoogte van de nieuwste genre benamingen :D
 
Ik hoor daar een hoop bekende samples/geluiden in.
Perfecte herkenbare 90s sfeer, maar daaedoor misschien ook wel generiek (ik zou maar zo kunnen denken dat ik m toendertijd al eens gehoord had)
.
Als je die afmaakt zou je kunnen denken aan een toevoeging doe hem eigen maakt.
Tenzij je natuurlijk 100% gaat voor een eerbetoon aan de 90s en je wil zo klinken.
Dan is ie helemaal goed op weg.

Je werkwijze komt wel redelijk overeen met de mijne. Ik ben daar niet heel vast in, maar vooral als ik met de hardware aan de slag ga of met de push 3 in standalone dan is session view ook mij go-to. Lekker prutsen tot het leuk klinkt en dan opnemen naar arrangement en lekker prutsen met de details.

En zo staat mijn pc ook vol met korte stukjes waar ik niet veel meer mee doe :D
Het is inderdaad om die 90s sound te benaderen. Wellicht zal er t.z.t. een vleugje van hedendaags aan toegevoegd worden. In die periode kon alles door elkaar: rave, house, trance, breakbeat. Dat spreekt me aan, daar ligt de focus. Houdt het ook voor mij divers.

Grappig dat je ook op een dergelijke manier werkt. Ik kwam er recent pas achter dat dat in het begin ook het hele idee achter Abelton was. Perefect fit!

Vanuit het produceren wat ik vroeger deed zit er nu wel een gedachte achter. Je begin vaak ergens, er onstaat een idee, je raakt op weg en dan komt er nog een idee die mogelijk beter is. Voorheen ging ik daar dan op door en verwijderde de vorige. Nu zet ik al deze ideeen ook weg en die luister ik dan later weer eens terug. Zo blijven de betere over en kan de minder inspirerende altijd nog weggooien. Het zorgt wel voor een hogere productiviteit. Dus voor nu past me dit wel.
 
Nou, dan moet ik de daad ook maar bij het woord voegen. Een breakbeat conceptje van eind November.

Voor degenen die me hier en daar lezen, ik ben sinds eind vorig jaar met rave/90s house bezig. Ter verduidelijking, ik maak dit soort opzetjes in ableton op basis van een aantal clips die ik dan aan en uit kan zetten. Zo probeer ik een concept/idee van een track te vormen. Daarom is de opzet ook wat simpeler in de uitwerking, geen overdreven, fills, drops, etc. puur een conceptje.
Hahaha, prachtig, die lompe 90-sound (nofi). :halleluja
 
Nog eentje dan.. voor de ravers onder ons :D
(clips vanuit ableton dus niet teveel aan variatie drops, etc.)
 

Attachments

  • 2023-1215 Rave 001-003 - Heartbrake-SF.mp3
    3,3 MB
Nee, dit is wel een recente track, of beter concept, van mezelf. Wellicht de sample waardoor het bekend klinkt. Ik heb die periode veel gefeest, maar nooit echt geluisterd naar de productie van de tracks. De stijl is fantastich, undergound house. Divers, breakbeat, trance, house, rave. De tijd net voor en tijdens Parkzicht.
Het is er maar een goede 3 jaar geweest in die vorm. Toen werd alles een eigen stijl. Ik wil de rave weer terug. Variatie in house, stoere, lekkere platen.
 
Chaotisch maar lekker weekendje met de muziek bezig geweest. Zaterdag klooien met de nieuwste aanwinst, de Tr8s.
nog nauwelijks toegekomen aan het uitvogelen van de mogelijkheden, maar vooral bezig geweest met kijken hoe hij het best in mn ableton workflow past.
Toch nog wel aan toegekomen om ook creatief wat aan te klooien. ik wilde namelijk na aanleiding van de comments zover op mn synth contest inzending eens het een en ander aan stereo effecten gaan uittesten.

Het resultaat is een rommeltje van panning experimentjes en redelijk generieke drumsounds met wat random gedraai aan de knoppen omdat ik het apparaat nog niet snap.
de chaotische synths waar hij mee opent zijn gemaakt in Ableton Meld (met 3 LFO's die aan verschillende paramters draaien op verschillende snelheiden (allen in-sync).

De stereo experimenten zijn gedaan met autopan, Width-shaper (shaperbox 3), ProQ (mid-side), en met L/R-clip-enveloppen.

Een beetje rommelig dus (vandaar ook in dit topic :) ), maar wel geinig geworden en ben wel benieuwd of iemand iets op of aan te merken heeft over het stereobeeld.
De rest van de mix is denk ik niet super in balans, maar ik denk dat ik hier nog snel eens iets gestroomlijnders van wil maken (vandaar ook benieuwd naar wat jullie ervan vinden)

Bekijk bijlage 3843906
Ook een prima track om af te maken lijkt mij.
Soms zit er inderdaad wat uit balans qua mix, maar veel lekkere elementen.
 
Je doet jezelf tekort. Dit is echt lekker om naar te luisteren. Hoe heb je die gerampte geluiden gemaakt, helemaal in het begin hoor je die en later komt hij vaker terug?
En die baslijn. Ook heerlijk!
TIs ff geleden maar volgens mij zijn zowel de bassline (bass station) als die andere sound (waldorf quantum) gemaakt door te experimenteren met het re-triggeren van de amp of mod envelop en vervolgens decay (dacht ik) daarvan te moduleren met een ongesyncte LFO. Draaien aan de knoppen zoeken naar sweetspots.
 
TIs ff geleden maar volgens mij zijn zowel de bassline (bass station) als die andere sound (waldorf quantum) gemaakt door te experimenteren met het re-triggeren van de amp of mod envelop en vervolgens decay (dacht ik) daarvan te moduleren met een ongesyncte LFO. Draaien aan de knoppen zoeken naar sweetspots.
net ff op de bass station gekeken, en het was spelen met Atttack en sustain (niet decay).
De quantum patch kan ik nie meer vinden zo 1-2-3, en er zat op de bass station ook geen LFO op de ADSR (dat kan ook helemaal niet op de BSII zonder hullp van de DAW))
 
net ff op de bass station gekeken, en het was spelen met Atttack en sustain (niet decay).
De quantum patch kan ik nie meer vinden zo 1-2-3, en er zat op de bass station ook geen LFO op de ADSR (dat kan ook helemaal niet op de BSII zonder hullp van de DAW))
Vet. Moet ik ook eens een x mee gaan stoeien. En had je de envelope geloopt?
 
Vet. Moet ik ook eens een x mee gaan stoeien. En had je de envelope geloopt?
Ja, zoals gezegd SCW, dus de klank is oneindig. Ik heb een clip met een meer staccato kort patroon en een tweede clip met langere tonen. Dus met een simpler, twee waveforms.. wat detune/offset van de klanken en dan klinkt het al snel leuk. Als je Ableton hebt kan ik wel een keer een preset sturen.
 
Vet. Moet ik ook eens een x mee gaan stoeien. En had je de envelope geloopt?
ja, retrigger heet de functie op de bass station. ADSR-loop heet het op de Waldorf Quantum geloof ik.
En dan een beetje klooien met de attack en sustain (wellicht ook release).
Ik denk dat ik het op de mod envelop had gedaan die de cutoff frequency moduleerde.
Maar op bass station is het lastig om de exacte settings van een patch te achterhalen XD

De bassline is dezelfde patch overigens.
Het geluid waar ie mee opent sterft af in die bass line.
Dat heb ik opgenomen en een paar keer achter elkaar geplakt.
 
Ik denk dat ik het op de mod envelop had gedaan die de cutoff frequency moduleerde.
en ik denk ook een LFO op de cutoff... zit hem as we speak te proberen na te maken weer XD

EDIT: en pitch envvelop... weliicht ook re-triggr XD
Ik heb geen idee meer wat ik alllemaal heb lopen kutten... maar het klinkt leuk idd.
ben t nu op de quantum aan het doen... het rrecept is in elk geval grofweg:

- retriggeren van ADSR
- Pitch en Cutoff enveloppen
- LFOs (met delays)
 
Laatst gewijzigd:
en gewoon omdat ik hett leuk vind:
ik heb de de patch nog eens droog opgenomen, want er zit veel Ableton processing op de track.
Zonder die processing klinkt de patch zo:



Dit is gewoon de BSII patch... een paar seconden een toets ingedrukt.... verder niks

Nu ga ik slapen, weltrusten allemaal!
 
en gewoon omdat ik hett leuk vind:
ik heb de de patch nog eens droog opgenomen, want er zit veel Ableton processing op de track.
Zonder die processing klinkt de patch zo:

Bekijk bijlage 3844171

Dit is gewoon de BSII patch... een paar seconden een toets ingedrukt.... verder niks

Nu ga ik slapen, weltrusten allemaal!
Ah nice.
Ik moet het dan (van mijzelf) met enkel hardware namaken, heb ook al even zitten stoeien met de S37. Daar kan dat sowieso mee doordat er een loop op de envelope zit. Alleen die ramp up goed krijgen is wel een dingetje.
Met de hand is het steeds iets anders.
 
Ah nice.
Ik moet het dan (van mijzelf) met enkel hardware namaken, heb ook al even zitten stoeien met de S37. Daar kan dat sowieso mee doordat er een loop op de envelope zit. Alleen die ramp up goed krijgen is wel een dingetje.
Met de hand is het steeds iets anders.
Ik krijg m zelf ook njet nagemaakt vanaf scratch lol. Jammer dat je settings op de bass station niet kan aflezen op de pc ofzo.
Toen ik t op de waldorf aan t proberen was kreeg ik wel weer allemaal andere leuke geluiden :D
 
Wanneer maak je dit af? ;-)


😁

Het stond niet op mn to-do list. Maar tis best een aardige track om nog eens te bewerken misschien
En

ik zou ff goed moeten zoeken naar de originele ableton files en hopen dat ie intact de laaste pc reorganisatie heeft overleefd. ("Collect all en save" vergat ik destijds nog wel eens, dus er mist wel eens een sampletje)

Als ik die zou afmaken zou ik hem wellicht iets inkorten en wat veranderen aan de hihats. Wat zou jij er aan doen?
 
Back
Top