cash betaling ..payconiq

Tsjonge wat wat lijkt me dat een treurig leven al dat wantrouwen, doe alles cash ongeacht de hoogte van het bedrag.
Treurig leven is hoe jij het invult. Geld doe ik liever via bank. Daar is ie toch voor?

Het is trouwens niet zozeer dat ik een koper of verkoper niet vertrouw, t zijn altijd leuke mensen, maar ik wil ook geen bedragen rond hebben slingeren of moeten storten en dat belasting zich gaat afvragen hoe ik aan dat geld kom. Een keer een Jupiter 8 cash betaald gekregen, tja wat doe je dan met dat geld... okay.. nog meer synths kopen. :D

Maar, liever geen cash meer, ik vind het niet handig en hou dingen graag verklaarbaar.
 
Laatst gewijzigd:
Het consumenten programma Radar heeft kort geleden nog een uitzending over wit wassen dat elke burger pineut kan zijn zonder zelf iets fouts
hebben gedaan!
 
Ik aanvaard nog steeds tientallen briefjes van 100 Klinkske, als je er nog eens mee zit gewoon langskomen. :D

Maar serieus, 200 en 500 zijn inderdaad tricky.
paar weken te laat maatje, alles is op.
Ik woon in gent en heb met de kerel afgesproken bij mijn broer thuis om 16:30 (woon in de buurt van st-pieters station)
AAngezien de verkoop nog moet plaatsvinden kon ik onmogelijk de cash laten controleren , logisch toch ? :)
dat kon ik uit dat openingsbericht niet opmaken, ik las dat ie al naast je stond met die cash :D
 
Het consumenten programma Radar heeft kort geleden nog een uitzending over wit wassen dat elke burger pineut kan zijn zonder zelf iets fouts
hebben gedaan!
Dank voor de YT-clip. Getsie, 't deed me denken aan McCarthyism destijds in de VS (dat je willekeurig beschuldigd kon worden een Foo Fighters-fan Communist te zijn).... :(
 
Ik heb al heel wat briefjes ontvangen van opdrachtgevers als betaling niet per bank verliep.. haha.. ik heb geloof ik wel een paar podiumlampen die UV licht in hun assortiment hebben.. maar zullen me zien aankomen als ze willen betalen.. :D Cash betaling heeft tevens het voordeel dat er dat er nog een extraatje in de afronding van het factuurbedrag gedaan wordt.. :P

In al die jaren dat ik briefjes stort heb ik nog nooit één vals 50 euro biljet ingeleverd... als je een vals biljet inlevert wordt het in beslag genomen door de bank geloof ik en krijg je niets. MOcht je dit er op voorhand uit selecteren kun je het alleen maar hopen dat iemand het niet merkt bij uitgeven.. maar vaak geeft het niet echt heel lekker en praktisch uit.. overal hebben ze wel een apparaat wat het biljet scant. En wat ik ook vaak genoeg heb.. Een gepint €50 biljet wat niet wordt geaccepteerd door zo'n apparaat bij de supermarkt..

De oude €50 briefjes hadden een soort hologram wat al knap lastig was.. de nieuwere is behoorlijk wat effort ingestoken.. als je em er niet tussen herkent.. heb je echt een knap staaltje werk.
Ik heb overigens wel een UV lamp.. en idd die gebruik ik wel als ik ga storten om dit te voorkomen.. maar dus nog nooit meegemaakt gelukkig..

 
Laatst gewijzigd:
Ik had een hele tijd geleden een vriendelijke echt sub sahara afrikaan aan de deur die voor een hoop geld cash muziekspullen overnam voor de export.
Communicatie was in gebrekkig engels, vage verhalen etc. Toch liet ik het doorgaan en een vriend van hem kwam het spul ophalen.
Ik kocht, na uitgebreide reviews lezen, een vals geld detector om zekerheid te hebben: Safescan valsgelddetector 155S
Die 69 euro was het me zeker waard om van alle twijfel af te zijn, en is ook transparant richting de koper.
In zijn bijzijn alle briefjes gescand, dat vond ie geen probleem en alles was legit. Allebei blij, ik heb daarna het geld gestort op de bankrekening, alles was prima.

Ik gebruik het apparaat nog steeds af en toe, voor kleinere deals, dus heeft zichzelf ruim terugverdiend.
Ook mensen in mijn omgeving die hun "oude sok" willen checken of al die briefjes wel echt zijn, wat tot nu toe altijd het geval is geweest.
Voor 2300 euro zou ik zeker zo'n valsgeld detector kopen.
 
Laatst gewijzigd:
Hier wel eens wat mensen op bezoek gehad die 10K neer legden voor een synth en een tapedelay , de tapedelay was niet afgesproken maar ze wilde hem graag kopen omdat ie er toch stond, ik geloof best dat het geld echt was maar over herkomst van het geld had ik wel zo mijn twijfels. Vandaar dat ik eerder zei, liever per bank want je weet nooit. Mensen die via bank willen betalen en ontvangen hebben mijn voorkeur, ik spreek het laatste jaren ook zo af van te voren, gewoon, omdat ik me daar prettiger bij voel, niet zozeer uit angst om bedonderd te worden maar gewoon, om te voorkomen dat het op enig moment vaag wordt of het wel klopt allemaal.

Verder moet het geld bij ontvangst toch naar de bank, dan liever overgeschreven krijgen met een duidelijke omschrijving dan dat ik het zelf moet storten zonder dat ik kan verklaren waar het geld vandaan komt. Bij een cash betaliling wil ik soms nog wel eens afspreken dat we beiden een koopovereenkomst tekenen, maar dat komt niet zo vaak voor omdat ik zoveel mogelijk via bank de betalingen regel.
 
Laatst gewijzigd:
DE bank controleert inderdaad de herkomst van grote stortingen. Heb ik eens met een oldtimer gehad. Bij bedragen boven 10k ofzo steeds verkoopovereenkomstje maken.
 
Yep, "cliëntenonderzoek" bij verkopen of stortingen boven de 10k.

Welk bedrag mag ik maximaal contant betalen?​

Op dit moment mag u alle aankopen contant betalen. Bij contante aankopen boven de € 10.000 moet de verkoper een cliëntenonderzoek doen. Maar niet alle verkopers accepteren contant geld. Het kabinet werkt aan een wetsvoorstel om contante betalingen vanaf € 3.000 te verbieden.

Aankopen contant betalen​

Op dit moment mag u alle aankopen contant betalen. Het maakt niet uit hoe hoog het bedrag is. Een verkoper kan wel besluiten om vanaf een bepaald bedrag geen contant geld aan te nemen. Of helemaal geen contant geld te accepteren.

Cliëntenonderzoek bij aankoop boven € 10.000​

Doet u een aankoop die meer kost dan € 10.000 en betaalt u contant? Dan moet de verkoper een cliëntenonderzoek doen. Deze controle is verplicht om witwassen en financieren van terrorisme te voorkomen.

Wetsvoorstel contante betalingen tot € 3.000​

Er is een wetsvoorstel in de maak om contante betalingen vanaf € 3.000 te verbieden. Dit geldt voor alle kopers en verkopers van goederen. Als de nieuwe wet ingaat, mag u aankopen vanaf € 3.000 niet meer contant betalen.

 
Ah OK, goed om te weten. Dan zal er ook nog wel een equivalent zijn met wat thresholds qua overschrijvingen. Mocht iemand ze al weten.... en anders ga ik zelf fzoeken, dan hebben we het plaatje compleet.
 
De meeste banken hebben door fraude een overschrijflimiet ingesteld.. bij de Rabo is dit 5000.. Je krijgt op het moment dat je hierboven gaat zitten tijdens een overschrijving een keuze om het te dit limiet te verhogen.. Door te bevestigen krijg je een kennisgeving per mail.. en 4 uur de tijd om actie te ondernemen als je de aanvraag niet herkend.. ik denk dat andere banken gelijke protocollen zullen hanteren..

Wat betreft storten.. tot 2.500.. tegen een tarief van een paar euro.. als je 10k stort moet je 4 keer het tarief betalen.. en ik geloof de 5e storting is ook weer hoger.. dus hoe meer je stort, hoe meer je moet betalen.
Ik heb nog nooit een herkomst moeten melden trouwens.. ook 'n keer 12k gestort, nooit wat van gehoord..

Als je naar een land buiten de EU reist moet je trouwens boven de 10k wel een melding maken bij de Douane.. en helemaal als je daar dat geld gaat uitgeven.. geen idee hoe dit werkt als je bv die ene synth in de UK gaat kopen maar je wordt dan even flink belast.. invoer, btw.. lekker dan..
 
Laatst gewijzigd:
De meeste banken hebben door fraude een overschrijflimiet ingesteld.. bij de Rabo is dit 5000.. Je krijgt op het moment dat je hierboven gaat zitten tijdens een overschrijving een keuze om het te dit limiet te verhogen.. Door te bevestigen krijg je een kennisgeving per mail.. en 4 uur de tijd om actie te ondernemen als je de aanvraag niet herkend.. ik denk dat andere banken gelijke protocollen zullen hanteren..

Ja die limiet-instelling; ik bedoelde eigenlijk bij welk bedrag er een 1e belletje gaat rinkelen dat het kennelijk een opmerkelijk bedrag is, danwel het 2e belletje waardoor ze een ondervragingsteam op je af gaan sturen. :mega:
Wat betreft storten.. tot 2.500.. tegen een tarief van een paar euro.. als je 10k stort moet je 4 keer het tarief betalen.. en ik geloof de 5e storting is ook weer hoger.. dus hoe meer je stort, hoe meer je moet betalen.
Dit ook afhankelijk van welk betaalpakket je hebt begreep ik.
 
Toch mooi dat er een maffioos financieel systeem in stand gehouden wordt dat volledig ten nadele van de ontvanger is. Rara.
Ik heb wel eens een aantal synths naar iemand in België gebracht voor de afgesproken prijs van 15k, harstikke gezellig daar, biertje gedronken, geld naar mij overgeschreven van zijn rekening bij een bankkantoor, gezien dat het er af was bij hem, bij mij nog niet er bij, logisch want mijn bank zit in NL..

Paar dagen later niks ontvangen nog, contact gehad met koper, die was overtuigd dat hij mij had betaald, ik moest nog wat geduld hebben, paar dagen later nog geen geld, ik weer contact, koper nu boos omdat hij had betaald dus waar had ik het over. Toen kneep ik hem wel, paar dagen later weer contact, koper helemaal over de rooie en wilde geen contact meer met mij, terwijl ik toch echt vriendelijk ben gebleven.

Toen week lang niks meer gehoord, ondertussen contact gezocht met mijn bank die vertelde me dat de overschrijver een onderzoek moest laten starten bij zijn bank, mijn bank kon niks.

Weer contact met koper gezocht, die stelde zelfde middag nog naar zijn bank te gaan om een hartig woordje met ze te wisselen.

Paar dagen later krijg ik mail van hem dat zijn of mijn bank, dat weet ik niet meer, het geld vast hield vanwege mogelijk verdachte transactie. Volgende dag had ik mijn geld.

Fijn ook dat zo'n bank dan niet even contact opneemt met je en dat je er zelf maar achteraan moet. Gewoon schandalig en superonhandig.

Ik ben eigenlijk gek ook om een bank te gebruiken gezien deze ervaring, maar ja, voor het meeste is het toch nodig.
 
Toch mooi dat er een maffioos financieel systeem in stand gehouden wordt dat volledig ten nadele van de ontvanger is. Rara.
Aan de andere kant is het monitoren/limiteren van cash geldstromen weer bedoeld om witwassen van zwart en/of crimineel geld tegen te gaan. En nog wat met terrorisme financieren. Daarom heet die wet ook wwft. Vervelend als dat in de weg zit als je met de beste wil van de wereld een synth (ver)koopt, maar als dat niet zou gebeuren zou je nog veel meer veel te jonge gassies die er niet uit zien alsof ze heel hard werken in veel te dure auto's over het stationsplein zien scheuren dan nu al het geval is.
 
Ik heb wel eens een aantal synths naar iemand in België gebracht voor de afgesproken prijs van 15k, harstikke gezellig daar, biertje gedronken, geld naar mij overgeschreven van zijn rekening bij een bankkantoor, gezien dat het er af was bij hem, bij mij nog niet er bij, logisch want mijn bank zit in NL..

Paar dagen later niks ontvangen nog, contact gehad met koper, die was overtuigd dat hij mij had betaald, ik moest nog wat geduld hebben, paar dagen later nog geen geld, ik weer contact, koper nu boos omdat hij had betaald dus waar had ik het over. Toen kneep ik hem wel, paar dagen later weer contact, koper helemaal over de rooie en wilde geen contact meer met mij, terwijl ik toch echt vriendelijk ben gebleven.

Toen week lang niks meer gehoord, ondertussen contact gezocht met mijn bank die vertelde me dat de overschrijver een onderzoek moest laten starten bij zijn bank, mijn bank kon niks.

Weer contact met koper gezocht, die stelde zelfde middag nog naar zijn bank te gaan om een hartig woordje met ze te wisselen.

Paar dagen later krijg ik mail van hem dat zijn of mijn bank, dat weet ik niet meer, het geld vast hield vanwege mogelijk verdachte transactie. Volgende dag had ik mijn geld.

Fijn ook dat zo'n bank dan niet even contact opneemt met je en dat je er zelf maar achteraan moet. Gewoon schandalig en superonhandig.

Ik ben eigenlijk gek ook om een bank te gebruiken gezien deze ervaring, maar ja, voor het meeste is het toch nodig.
Zoiets had ik ook, maar dan met een veel kleiner bedrag. 1k voor een OT via tikkie naar Bunq. Geld was bij mij afgeschreven maar kwam maar niet aan bij de verkoper. Balen natuurlijk want je wilt gelijk weg.
Bij mijn bank wisten ze het ook niet maar na wat aandringen was de transactie toch geflagged als verdacht. Moest ik alsnog weg zonder het product omdat het wel een dag zou duren voor het gecleared was.

Nu was dit een relatief overzichtelijk bedrag, maar ik zou niet kunnen voorstellen een veelvoud hiervan uit te geven zonder de transactie direct af te handelen. Daarom gaat zelf mijn voorkeur nog uit naar cash.
 
Jemig ey.. @demian dat zal wel een opluchting geweest zijn.. Het gebeurde een paar jaar terug wel vaak dat de verkopers dan het bedrag wat was afgeschreven op een gefake'te bankomgeving liet zien.. maar als je samen naar de bank bent gereden om het te voltooien en vervolgens niets ontvangt, is wel zeer frustrerend.. Wel fijn dat het toch nog goed af is gelopen maar idd de frusttratie en dan ook nog in een conflict met de koper terechtkomen..

Ik heb een aantal bakken die flink in waarde zijn gestegen maar besef me nu ineens, de hassle.. zou ik er ooit van af willen, of mocht ik ze moeten verkopen, Ik zou een overschrijving niet weigeren maar dan wel onder de voorwaarden dat de aankoop niet meegaat voordat het op mijn rekening zichtbaar is. Wat 'n gedoe.. en maar geduldig afwachten terwijl je vertrouwen in de mensheid wordt beproefd. Ik kan me niet voorstellen dat mensen stelselmatig dit soort gear kopen om op te lichten maar als mensen uit het buitenland komen zou ik zeker oudhollandsch voor boter bij de vis gaan.. Ik zie niet in waarom iemand niet cash zou willen betalen..
Volgens mij kun je ook ieder gewenst bedrag cash aanvragen bij een bank.. in het verleden weleens een paar keer gedaan.. maar toen waren er nog wel wat meer kantoren.
 
Ja het was wat, maar ik had in eerste instantie wel het vertrouwen omdat het geld van uit een bankfiliaal naar mijn rekening was overgemaakt en de medewerker daar verzekerde mij dat het overschrijven was gelukt. De koper was ook een prima kerel voor mijn gevoel en ik heb alles bij hem thuis afgeleverd, zijn vrouw en zijn huisdieren ontmoet, ik had hem eerder ook eens wat verkocht zonder problemen, dus ja, het moest ergens ook gewoon wel goed zitten. We hadden beiden niet verwacht dat bank de betaling tegen hield. Maar bijna 3 weken niet weten hoe het zit was wel tergend ja.
 
Ik zou willen weten hoeveel geld banken op deze manier in hun bezit houden.
Banken die poortwachter spelen. Van te voren weet je dat het fout gaat. Dat onlangs mensen hun verhaal in de media deden, is een uitzondering. Er zijn burgers die een rechtszaak tegen hun, voormalige, bank zijn begonnen omdat de bank zonder enige vorm van rechtspraak deze burgers hun rekening opzeggen, lees veroordelen van een strafbaar feit.

Contant geld is gecriminaliseerd. Ik vind het eng hoe makkelijk de meute hierin mee gaat. Beeldvorming is een krachtig instrument.
 
Aan de andere kant is het monitoren/limiteren van cash geldstromen weer bedoeld om witwassen van zwart en/of crimineel geld tegen te gaan. En nog wat met terrorisme financieren. Daarom heet die wet ook wwft. Vervelend als dat in de weg zit als je met de beste wil van de wereld een synth (ver)koopt, maar als dat niet zou gebeuren zou je nog veel meer veel te jonge gassies die er niet uit zien alsof ze heel hard werken in veel te dure auto's over het stationsplein zien scheuren dan nu al het geval is.
Ja mooi hoe die WTF wet effectief is. Hier scheuren die gassies met hun met krantenwijk bijeengespaarde Golf Terror dan wel Porschetractor over de Tripkade terwijl Edje Kroketje de Handhaver in z’n Big Brother Hi Tec Dual Camera Mazda gretig met z’n oogkleppen op fanatiek jaagt op wijkbewoners die hun parkeerbelasting een dag te laat betaald hebben. Gelukkig is er altijd wel een boom of lichtmast die geduldig wacht om ze een dwarslesie te bezorgen.
Laat dat tuig toch opdraaien voor de kosten ipv er een verdien- en excuusmodel van ‘banken’ van te maken.
Ik heb teveel kerstmuziek te verwerken gehad merk ik….
 
Back
Top