Learn how to thinkthink right

zo wijs. ik word er emotioneel van.

1703076703299.png
 
Vergeet de engeltjes die in uw leven verschijnen niet.... 7777, die maken ons ook gelukkig en zeggen ons vaak wat te doen om ons beter te voelen :)

available soon.png
 
Het gaat er niet om of er al dan niet een andere methode is om kritisch te denken/jezelf niet te bedonderen, het gaat erom dat je stelt dat er maar één methode is om dit te bereiken. Net zoiets als het falsifieerprincipe in de wetenschap. Het gaat er daar niet om hoe onwaarschijnlijk klein de kans op een alternatieve conclusie is voor je bevindingen, het gaat erom dat je toelaat om alternatieve conclusies te onderzoeken.

Leuke filosofische denkoefening: als je de wetenschappelijke principes op zich als een wetenschap beschouwt, is het gevolg dat je moet aanvaarden dat er mogelijk een beter alternatief voor waarheidsvinding is dan het falsifieerprincipe. Met andere woorden misschien is de conclusie van kritisch kijken naar resultaten wel dat je beter niet kritisch kijkt naar resultaten. Help! Hoofdpijn, en het is pas woensdag. :)
Dit is geen alternatieve methode.
Dit is een andere bewoording, meer niet.

Meer dan één boek lezen en verschillende ideeën tegenover elkaar afwegen. Daarna zelf een synthese maken van de overeenkomsten en tegenstellingen tussen verschillende perspectieven. 'Waarheid' is een construct, constant in beweging, met verschillende gezichten. Zoals een nat stuk zeep dat uit je handen glipt wanneer men het te hard wil vasthouden.
Kennis bestaat als eilandjes in een zee van onwetendheid.
Dit is geen alternatieve methode.
Dit is een andere bewoording, meer niet.

Als voor jouw de waarheid puur wiskundig is dan zegt dat wel wat over je denkvermogen.
Dan zit je waarschijnlijk zoals vele vast is een materialistische wereld waar alles altijd logisch moet zijn.
Je legt woorden in mijn mond die ik niet heb uitgesproken.

Om hier even verder op in te gaan:
Er moet uiteraard een balans zijn tussen logica en emotie.
Maar wat de meeste mensen doen is, als er een bewering word gedaan door iemand, is erover emotioneel worden. En dan is logisch denken onmogelijk.
Beter is om eerst logisch na te denken, ofwel goed kritisch denkvermogen toepassen, en dan pas emotioneel te worden.

Precies, het werkt vanuit de aanname dat we dus niets weten.
En is daarom juist heel realistisch.
Realisctisch in het erkennen van onze eigen beperking.
Aan de andere kant is het net zo onrealistisch dat we helemaal niets weten.
 
ja 'niet' moet 'weinig' zijn. Als in dat we dus minder weten dan er nog te oneindig te ondekken is.
 
Er moet uiteraard een balans zijn tussen logica en emotie.
Maar wat de meeste mensen doen is, als er een bewering word gedaan door iemand, is erover emotioneel worden. En dan is logisch denken onmogelijk.
Beter is om eerst logisch na te denken, ofwel goed kritisch denkvermogen toepassen, en dan pas emotioneel te worden.

Dit is wel afhankelijk van de context. In veel gevallen doet logisch nadenken er niet veel toe, maar wel het in stand houden van sociale verbanden. Wat in je dagelijkse leven hoort van familie, vrienden, collega's, het meeste leg je niet onder het vergrootglas van de logica. De ambiguïteit van de taal maakt dit trouwens al vaak bijna onmogelijk. De context en andere dingen als gebaren en gelaatsuitdrukkingen maken dat we de juiste betekenis kunnen vaststellen, niet door een logische analyse. Het emotioneel worden (klinkt wat dramatischer dan het meestal is, denk ik) heeft een functie, we zijn als mens vrij goed in het "lezen" daarvan, het bevordert een soepele sociale omgang met anderen.

Wanneer logisch nadenken wel gewenst is, het valt op dat we vaak een van te voren geconstrueerde procedure volgen om ons daarbij te helpen. Dit geeft al een beetje aan dat we "van nature" daar eigenlijk niet zo heel goed in zijn, denk ik. We maken gebruik van een formele taal (denk aan wiskunde), we volgen de wetenschappelijke methode, of dichterbij in het dagelijkse leven van de meeste mensen, we maken schema's, spreadsheets en noem maar op om informatie zodanig te ordenen dat we daar gemakkelijker op een logische manier kaas van kunnen maken.
 
Als mensen van nature een aanleg voor logica boven gevoel zouden hebben, zou je iemand kunnen vinden die vandaag met de winnende lottocombinatie van gisteren wil spelen.

Als je een beetje wil functioneren moet je goed op je gevoel kunnen vertrouwen (dat wil dus ook zeggen bv je voorkeur voor wishful thinking of problemen negeren intomen) en technieken beheersen om logisch te redeneren, en bovenal goed inschatten in welke verhouding je beiden toepast in een situatie.

Logisch gezien zijn de meeste van mijn hobby aankopen onzin. Gevoelsmatig zijn veel van mijn andere aankopen onzin. :D
 
Het werk "A Modest Proposal" door Jonathan Swift is een mooi voorbeeld van extreem onverschillige logica, weliswaar als satire... Hij bood een oplossing om armoede en hongersnood uit het 18e eeuwse Ierland te verhelpen. De logische suggestie was om kans-arme babies te verkopen als voedsel voor de rijken.
 
Er zijn nogal wat zaken waar je liever niet met enkel logica aan de slag gaat. Want dan ben je binnen de minuut de ergste dictator en meest extreme Romeinse keizer voorbij.
 
Ik ben nu oud genoeg om het geleerd te hebben: don't follow your feelings, because they will stumble first. Don't follow your heart, because it will break. Just follow your guts, they are always right ;)
 
Back
Top