Behringer system 55 - ervaringen?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.269
Locatie
Grou
Hallo, ik kijk al wat langer met bovengemiddelde interesse naar Behringer's system 55.

Uiteraard staan er veel filmpjes online maar hebben jullie ervaringen met deze unit? Wil hem gebruiken voor ambient / dub techno in combinatie met een ARP2600 waarbij de drums niet perse uit deze semi modulairs hoeft te komen.
 
lijkt me een leuke synth.
Geen ervaring mee. Maar het klinkt goed.
Maar best 'vanilla' in sound.
Dat hoeft niet verkeerd te zijn maar als je meer exoctische 'techno' wil maken wellicht wat beperkt.
Maar goed je kan die dus ook nog uitbreiden met andere modules.

 
Zijn wel wat filmpjes te vinden die wat kritischer zijn. Ik vind het zeker een mooie set hoor. Maar opwarm tijd van 2uur.. en geloof dat voltages wat anders zijn dan gemiddelde eurorack, in die zin zijn ze wel echt trouw gebleven aan moog maar of het handig is. Maar zou dit even uitzoeken
 
Ik zat te denken om deze te kopen en zag deze thread maar heel weinig reacties hebben. Zijn er hier gebruikers die hem hebben? Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
 
Haha nou ik heb wel modules uit die serie gehad (geen osc’s). Ik heb nu alleen de cp3 mixer module en die is wel prima. Ik wil zelf alleen de bode frequentie shifter nog denk ik.

Maar op Mp vind je genoeg tweedehands modules en case. Beste is toch veel Yt en dan gewoon kopen.

Ik zie dat ie nu 1800,- kost en ja een groot systeem. Met nog 140hp vrij om wat geavanceerder spul te plaatsen. Wat een voordeel kan zijn is dat alles vrij ruim is opgezet voor 3u modules. Persoonlijk vind ik dat wel prettig. Fixed filterbanken zijn er ook in 10hp namelijk.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zat te denken om deze te kopen en zag deze thread maar heel weinig reacties hebben. Zijn er hier gebruikers die hem hebben? Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb 'm.. nou ja, alle modules en dan nog wat meer. Ik vind het een mooi systeem, modules klinken goed. De 911 is zelfs nog wat beter dan de kloon van Seb (Mos-Lab).

Ik vond alleen de 923 slecht. Daarvan heb ik er drie gehad en allemaal teruggestuurd (Thomann wilde me graag overtuigen). Had waarschijnlijk te maken met slechte kwaliteit pots. Dat is en blijft het probleem van de modules van Behringer: teveel bezuinigen op interface-onderdelen (pots en jacks).

Ik kwam op MW nog een foto van me tegen toen ik het systeem nog aan het bouwen was (de modules kwamen toen één voor éen op de markt), in mei 2020:

1710299065387.jpeg
 
Ha @ishi , Nou maak ik maar meteen gebruik van de gelegenheid voor een paar vragen:
1) Ik hoor wat tegenstrijdige verhalen over de opwarmtijd van de oscillatoren. Is deze echt 2 uur voordat het werkbaar is? Ik hoor ook verhalen dat behringer bij de nieuwe lichting dit heeft opgelost?
2) Dat v-trig / s-trig geneuzel. Volgens mij heeft dat betrekking op een 2 of drietal modules. Maak je gebruik van die modules of heb je o.a. andere envelopes gekocht? Of is het omleiden naar een converter niet zo omslachtig in de praktijk? [edit] Volgens mij zie ik op de foto al dat je het signaal converteert....
3) Dit zal mijn introductie in eurorack worden. Ik heb wel wat eurorack maar die gebruik ik meer als fx (rainmaker en wasp filter). Zou je de sytem 55 dan aanraden? Ik zie het meer als een opstapje waarbij ik de mindere modules eventueel kan vervangen of kan uitbreiden. (maar wat ik heb gehoord klinkt het al prima voor mijn doeleinden eigenlijk). Of is de bouwkwaliteit te slecht dat je dit niet kan aanraden?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb vooral de eerste lichting modules. Heb het systeem al een tijdje niet aan gehad maar ik kan me geen extreme problemen met tracking herinneren. Ik zal de vco's uit een recente System 35 eens vergelijken met de oudere modules.

Nee, triggering is niet ingewikkeld.. daarvoor is de 961 een prima en eenvoudige module.

Ik zag en zie de System-55-modules vooral als kloons van de originale Moog-modular. Ik had al een erg goede kloon (Moslab System-15) en de modules van Behringer waren een goedkope manier om dat systeem enorm uit te breiden. Ik heb ook de 2500 en 100m-modules en ook die zou ik in eerste instantie aanraden als je al wat interesse hebt voor de originelen. Ik zou zeker ook even naar Behringers "hedendaagse" modules kijken maar eigenlijk zou ik zelf nog steed beginnen zoals ik ooit begonnen ben: met Doepfer.

Kwaliteit van Behringer is prima te doen hoor. Uit mijn hoofd zijn eigenlijk alleen de 923 en het hp-filter van de Odyssey echte missers. En de gebruikte pots zorgen soms voor wat minder precisie t.o.v. de originelen.

Het is wel zo dat je vaak voor niet heel veel meer geld een prima equivalent Doepfer-module hebt. De kwaliteit daarvan vind ik dan wel weer een heel stuk beter, al moet je van de Doepfer knoppen houden (precies maar stroever).
 
Bedankt voor de info. Ik heb zelf niet zo'n goede ervaring met Doepfer maar dat was denk ik gewoon net pech bij die module. Mijn wasp filter was na een maand al defect. Was blijkbaar een bekend euvel. Knoppen vind ik inderdaad niet optimaal, inderdaad wat stroef.
 
Ik vind , zeker voor beginners, het roland/ behringer sys100 makkelijker te begrijpen en bedienen. Misschien is dat ook omdat ik daarmee ben opgegroeid , maar de layout/ vele mixertjes etc werkt erg overzichtelijk, nauwkeurig en stabiel . Bij moog komt het wat rommeliger over .

Met doepfer heb niets dan goede ervaringen , maar het zou wat aparter/ wat smeuiger mogen , tis wat saai ogend .De wasp filter is zeker een aanrader . Doepfer en roland gaan ook wat makkelijker samen bv qua aansturing oscilatoren , gate/trig en zo

De prijs van het system 55 en de looks zijn daarentegen niet verkeerd .en het klinkt naar moog he .
 
Laatst gewijzigd:
heb zowel de barp 2600 als de system55 voor mn vintage hoekje.. staat nog een td-6 bij voor drums. voor dat geld heb je een hele leuke setup waar menig synth liefhebber tot voor kort alleen maar van kon dromen! opwarmen hoort er een beetje bij vind ik, en de kwaliteit kwa knoppenvond ik best goed, zeker voor de prijs. Als je een echte moog van 40 jaar oud koopt is het ook maar de vraag of alles nog kraakvrij is, lijkt me. ik ben er erg blij mee lig..
 
Hhhmmmm...als er 1 synth heel goede knoppen gebruikte, is het wel een Moog van meer dan 40 jaar oud. Die modulars en Model D's waren nog redelijk milspec gebouwd. Kan je niet vergelijken met pakweg een Korg uit die tijd. Of met een Beh, die zijn gewoon niet gemaakt voor de eeuwigheid. En dat is OK als je dat bij aankoop beseft. Ik verwacht niet dat mijn Beh 303 20 jaar intensief gebruik overleeft. De Moog is over 20 jaar waarschijnlijk nog even rotsvast als de afgelopen 43 jaar.
 
Back
Top