Roland GALAXIAS

Roland heeft de GALAXIAS gelanceerd en schrijft hier over:

"GALAXIAS brengt 50 jaar legendarische Roland-synths en drummachines samen in één krachtig superinstrument. Krijg toegang tot duizenden iconische geluiden en combineer vrijelijk authentieke Roland-instrumenten, van vintage tot modern. Verken superzware GALAXIAS-scènes vol ingewikkelde lagen en diepgaande macrobediening. En ontdek spannende nieuwe werelden met oneindige creatieve mogelijkheden."

overview-ui-image.jpg


De belangrijkste features:
  • Eén instrument boordevol synths en drummachines uit de lange geschiedenis van Roland
  • Een evoluerend platforminstrument dat voortdurend groeit met nieuwe geluiden, functies en meer
  • Combineer, layer en rangschik maximaal vier instrumenten per instantie
  • Ontdek meer dan 20.000 inspirerende geluiden en tientallen scènes
  • Zoek op instrument, geluidstype, sound pack, trefwoorden en meer
  • Scènes bevatten alle instrumentinstellingen plus patronen, effecten en meer
  • Bouw setlists voor dynamische liveoptredens met naadloze scènewisselingen
  • Sleep audio of MIDI naar uw DAW-tijdlijn
  • Intuïtieve interface met kleurcodering voor eenvoudige navigatie
  • Krachtige bedieningselementen voor macroprestaties voor maximale expressie
  • Contextgevoelige browser laat automatisch zien wat je nodig hebt
  • Temposynchronisatie voor effecten, sequencers, LFO's met macroknop en meer
  • Gebruik standalone of als VST3- of AU-plug-in* voor uw favoriete DAW
GALAXIAS is (alleen :stupid) beschikbaar met een Roland Cloud Ultimate.

Hier nog een introductie filmpje

 
Ik kan me voorstellen dat dit wel handig is als je in een band live de plugins wil bespelen vanaf een laptop. Geen DAW eromheen, gewoon standalone. Je kan scenes maken met max 4 layers en effecten eroverheen en die dan opslaan als 1 preset.

In een DAW kun je dit allemaal ook wel, maar snap de charme wel om dit allemaal in 1 plugin te hebben.

Maar snap ook dat veel mensen hier niet warm van worden.

Wellicht is dit een voorloper op een hardware versie die 1-op-1 gelijk is qua engine, maar dan met een hele hoop knoppen en faders. Beetje zoals een Fantom, maar dan meer meer hands-on control. Als hij dan een software equivalent (de Galaxias dus) heeft zodat je makkelijk presets heen en weer kan sturen en zonder audio op te nemen toch je hardware sounds in je DAW gebruiken (net zoals de System-8 - maar dan met veel meer layer mogelijkheden en ook alle andere digital synths), is dat wel super nice.
 
Ik kan me voorstellen dat dit wel handig is als je in een band live de plugins wil bespelen vanaf een laptop. Geen DAW eromheen, gewoon standalone. Je kan scenes maken met max 4 layers en effecten eroverheen en die dan opslaan als 1 preset.

In een DAW kun je dit allemaal ook wel, maar snap de charme wel om dit allemaal in 1 plugin te hebben.

Maar snap ook dat veel mensen hier niet warm van worden.

Wellicht is dit een voorloper op een hardware versie die 1-op-1 gelijk is qua engine, maar dan met een hele hoop knoppen en faders. Beetje zoals een Fantom, maar dan meer meer hands-on control. Als hij dan een software equivalent (de Galaxias dus) heeft zodat je makkelijk presets heen en weer kan sturen en zonder audio op te nemen toch je hardware sounds in je DAW gebruiken (net zoals de System-8 - maar dan met veel meer layer mogelijkheden en ook alle andere digital synths), is dat wel super nice.

Wilde net zeggen, je hebt toch al een controller, dat is de system-8. Maak die dan compatible met dit, ik zie niet in waarom je dan zou zitten te wachten op nog iets anders (als je de system-8 al hebt, wat toch grotendeels ook de doelgroep is).

Voor de rest vind ik het wel verwarrend. Je hebt Zenology, met ook ALLL die fantastische sounds van alles. En Roland cloud met de aparte (exact hetzelfde) modellen. En nu dus het zelfde maar dan in 1 omgeving. Voor standalone (live) werk kan ik me nog iets bij voorstellen, mensen nemen nu een Jupiter XM oid mee, dat zou je dan kunnen vervangen door een laptop. Maar dat lijkt me echt een zeer klein gedeelte van de potentiele gebruikers.
 
Wilde net zeggen, je hebt toch al een controller, dat is de system-8. Maak die dan compatible met dit, ik zie niet in waarom je dan zou zitten te wachten op nog iets anders (als je de system-8 al hebt, wat toch grotendeels ook de doelgroep is).

Voor de rest vind ik het wel verwarrend. Je hebt Zenology, met ook ALLL die fantastische sounds van alles. En Roland cloud met de aparte (exact hetzelfde) modellen. En nu dus het zelfde maar dan in 1 omgeving. Voor standalone (live) werk kan ik me nog iets bij voorstellen, mensen nemen nu een Jupiter XM oid mee, dat zou je dan kunnen vervangen door een laptop. Maar dat lijkt me echt een zeer klein gedeelte van de potentiele gebruikers.
Rookgordijn van opties. Werkt goed voor kopers.
Meer is beter toch?
Dus 20.000 is beter dan 10.000 en het waard om te kopen.
Net zoals een smartphone met 24Mp camera (sensor) betere foto's maakt dan een DSLR met maar 14Mp......
Tot zover het brein van de consumeerder.

Ik heb ooit een enquête van Arturia ingevuld en daardoor kreeg ik een NFR licentie voor Analog Lab.
Wordt netjes geupdated, dus versie V heb ik nu ook.
Daarmee zijn de presets voorlopig wel gedekt.
(ik denk in totaal ook iets van 10.000)

Helaas zijn dit soort instrumenten behoorlijk CPU hongerig.
Wat ik er van begrijp, zeker die ACB versies van Roland.
 
Op zich kan zo'n stapel-patch wel leuke resultaten opleveren. De geluiden in Arturia Analog Lab zijn ook vaak een stuk uitgebreider dan die in de afzonderlijke synths. Extra lagen of splits of evolving tussen de onderlinge patches enzo. Het is een wat andere benadering dan een losse patch in een VST, beetje zoals de multimodes die je vroeger vaak op digitale synths had.
 
Op zich kan zo'n stapel-patch wel leuke resultaten opleveren. De geluiden in Arturia Analog Lab zijn ook vaak een stuk uitgebreider dan die in de afzonderlijke synths. Extra lagen of splits of evolving tussen de onderlinge patches enzo. Het is een wat andere benadering dan een losse patch in een VST, beetje zoals de multimodes die je vroeger vaak op digitale synths had.

Ja, maar het wel veel gedoe, en het risico is dat het een hele mix dicht gaat smeren. Vroeger met de oude units, zo heb ik dit jaar een JV1010 en U-220 gekocht, probeerde je met verschillende parts het nog wat op te dikken. Maar het punt juist van de digitale Jupiters en Juno's is dat het op zichzelf al dik genoeg klinkt. En eerlijk is eerlijk, dat klinken zo ook wel. Zenology vind ik zelf ook in de basis lekker.

Maar hoe complexer, hoe makkelijker ook om digitale packs te verkopen. En ik denk dat dit ook het hoofddoel is van GALAXIAS. Leuke schil om bestaande synths en heel makkelijke store om packs te kopen. En op zich als je de alles in 1 oplossing zoekt heeft het ook wel wat maar alles online is sowieso en no-go for mij.
 
Hoe langer hoe meer... hardware rulez!!!

:D

Zo was ik ook altijd. Maar tegenwoordig heb ik precies het tegenovergestelde. Hoe langer hoe minder hardware en hoe meer plug-ins. Je hoeft niks extra’s aan te sluiten, adapters en kabels te zoeken Hebt alle drums meteen apart etc. en daardoor werkt alles sneller. Het gemak dient te mens. En qua klank hoor je vaak het verschil ook niet meer echt.
 
Ik heb ooit een Jupiter Xm gekocht.. nu ik er over denk.. dat is een beetje hetzelfde idee.. 4 layers en samen met een drumtrack en iArp's (zoals Roland het noemt) die de sounds wat accenten geven., op basis van hoe je de toetsen bespeeld. Daar kun je je best mee kunt vermaken tijdens het jammen.. een beetje zoals de Karma Engine van Korg.
In een DAW omgeving waar dit op de tel getrokken kan worden is dit wel nice.. daar gaat het met de Jupiter Xm nog niet helemaal vlekkeloos afentoe.. eens te laat gestart is midi clock consequent off.. en moet je dus opnieuw starten/syncen.. het kan wel op de tel maar je moet er dan echt voor of precies op zitten. Natuurlijk kun je het ook gewoon sequencen maar dat is weer stukken minder spontaan.

Bij de Yamaha's MODX en Montage kun je er nog een intelligente arp achter hangen.. eigenlijk een soort arrangerkeyboard mode, waar je tot 8 tracks aanstuurt. Dat soort dingen is er gewoon niet voor op de computer.. of het werkt niet goed. :D

Wat ook leuk kan zijn is sequences onder een toets plakken om bij performances. In het verleden had Roland ook RPS.. in de MC's nooit gesnapt.. maar ik heb onlangs weer een ding die RPS ondersteund gekocht..
Korg heeft RPPR, komt op hetzelfde neer een beetje. Hieronder deed ik een experiment met M3 die ook Karma heeft.. de voorloper van Roland's iArp.. die je helemaal kunt tweaken tijdens het spelen.. samen met nog wat RPPR sequences die ik via een Launchpad kan activeren kun je uren zoet zijn.. Het resultaat was achteraf iets minder tof dan de ervaring in het moment *D


 
Ik zit er een beetje in te wroeten nu, maar het is best mooi opgezet en dikke patches ook wel. Bijvoorbeeld een mooie Juno patch waar dan een koor uit de JV1080 bijkomt als je het modwheel omhoog draait. Leuke toevoeging wel, alleen even opschieten met een plugin variant want standalone heb ik er niet zoveel aan.
 
Nou, met die historische fout hebben ze toch wel wat teweeg gebracht. Laat ze maar lekker doorgaan met dit soort fouten.

Tja, die JP8080 werd ook steeds als een foute-trance bak neergezet. Maar het ding heeft toch wel meer in z'n mars en een heel trouwe club van fans...
Net zoals de V-Synth en more to come. Ik zie dat gebeuren met hardware, maar niet met software. Persoonlijk spreekt die Galaxias mij niet aan, maar ik ben dan ook 60, en ik kan me voorstellen dat jonge snaken die net komen piepen heel blij worden van dit soort mega-veel-in-1 doos software. :P

Ik zit er een beetje in te wroeten nu, maar het is best mooi opgezet en dikke patches ook wel.
Wat je nu krijgt aan geluidskwaliteit is ook absoluut niet meer te vergelijken met de Soundblaster kaart generatie van 20 jaar geleden
;)
 
SB 20 jaar terug?? Dat merk zette toch consumerlevel kaartjes in de markt? In die tijd: Audigy, en iets daarvoor LIVE platinum dacht ik.. met geluk zat het net boven de 100db n/s ratio.. net wat beter dan de toen onboard audio van moederboards..

Niet veel later werd het E-MU.. de APS was de eerste dacht ik.. moet em nog ergens hebben.. ook een Audigy.. Live Platinum.. AWE64 gold.. manman..



Maar als je geld had kocht je volgens mij een RME multiface.. Digi001, Digi002, Aardvark direct pro.. of wat simpler M-audio Audiophile.
 
Voor zo ver ik dat kan besluiten zie ik alles behalve de JD990 in die software.
 

MUST HAVE!!
:dubbel:
Been there done that.
Toen ik 10 jaar was of zo had ik een PSS keyboard....
De enige parameter die ik me kan herrineren was "attack".
Wat een openbaring was dat.
 
De Spectrum selector-fader was het allerleukst.. 8) Ook hier jeugd sentiment.

Niet in mijn jeugd gehad.. jaar of 10 terug wel een tijdje in het bezit gehad.. De PSS570.. 4 tientjes gekocht en weer voor weg gedaan.. .. zal nu wel klauwen met geld kosten... :bekdicht:

 
Voor zo ver ik dat kan besluiten zie ik alles behalve de JD990 in die software.
De E-MU APS was een van de (ahum) professionelere kaarten na de Soundblasters. Betere S/N ratio. 32mb ram voor Soundfonts, 64 stemmig. Ik weet niet welke generatie SB's jij het over hebt??
Wat je nu krijgt aan geluidskwaliteit is ook absoluut niet meer te vergelijken met de Soundblaster kaart generatie van 20 jaar geleden
;)
20 jaar terug was er de Audicy..

 
Laatst gewijzigd:
Toen iedereen nog gruizig aan het 'Soundblasten' was, was ik natuurlijk weeral veel professioneler bezig (1993)
(niet dat het veel heeft uitgehaald...ik had gewoon het geluk bij/voor de invoerder van Digidesign in BE te werken) ;)

1700921540443.png
 
Toen iedereen nog gruizig aan het 'Soundblasten' was, was ik natuurlijk weeral veel professioneler bezig (1993)
(niet dat het veel heeft uitgehaald...ik had gewoon het geluk bij/voor de invoerder van Digidesign in BE te werken) ;)

Bekijk bijlage 3841444
Ha, nostalgie. Ik heb ook nog Session-8 demonstraties gedaan.
 
Back
Top