Fijnafstelling potmeters

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.744
Locatie
Zeist
Is er een manier om een potmeter een miniem stukje te verdraaien? En met miniem bedoel ik hier zo weinig dat dat enkel met een vaste hand dus zonder trucs of hulpmiddelen ondoenlijk is.
 
Laatst gewijzigd:
Dank! Een lang stokje begrijp ik, maar een versnellingsbakje? Bestaan er dan werkelijk losse versnellingsbakjes die je op een knop van potmeter kunt zetten?
 
Op potmeters kan je vaak verschillende draaiknoppen monteren. Hoe groter de draaiknop, hoe meer 'afstand' je moet afleggen. Maar je kan dan wel makkelijker doseren om kleinere waardeveranderingen te bereiken. Met een kleinere draaiknop ga je sneller een grotere waardeverandering veroorzaken.

Gewoon de draaiknop van de potmeter vervangen door een groter exemplaar ... of, zoals Vinnieq al aangaf, een 'stokje' op de draaiknop kleven om deze te verlengen/vergroten.

Zelf zou ik toch kijken of je een grotere draaiknop kan monteren.
 
Ik wil liever niets aan het apparaat zelf veranderen en de knop zit ook behoorlijk vast. Bestaan er misschien speciale tangetjes/sleuteltjes die hetzelfde doen als een vastplakt stokje? Dat kun je dan in je studio gebruiken al naar het uitkomt. Een keer aanschaffen en klaar.
 
Ligt aan de dikte van de knop. Van tekentang tot wielklem. Je kan er wel op rekenen dat zo’n ding er altijd afflikkert
 
Is ook niet mijn bedoeling om die tang of klem op de knop te laten zitten, maar om 'm bij de hand te houden voor als het nodig is. En misschien bestaan zulke tangetjes of klemmetjes ook al...
 
Welk type knop is het? Misschien kom je me een wasknijper al een end

Heel goed! :kroon: Ik moest net wat boodschappen doen en op de fiets kreeg ik precies datzelfde idee! Nu even uitgeprobeerd, en een houten wasknijper blijft zitten (maar een plastic wasknijper springt er gelijk weer af). Het lijkt dus te werken. Maar wanneer mijn case helemaal vol zit zal ik nog iets moeten verzinnen zodat ik ook "om een hoekje" kan werken. - Maar ik heb nu geen tijd, later verder.
 
Kan je de bestaande potmeter niet vervangen door een meerslag potmeter?

Er is weinig ruimte voor en ik wil het nieuwe apparaat zelf eigenlijk ook niet aanpassen. Ik ben niet handig in die dingen, en de kans is groot dat het dan straks helemaal niet meer werkt.
 
Gaat het om de offset knop van je nieuwe speeltje? Lijkt een beetje taps af te lopen. Kun je niet met een andere waarde een exponentiele range msken?
 
Gaat het om de offset knop van je nieuwe speeltje? Lijkt een beetje taps af te lopen.

Klopt.

Kun je niet met een andere waarde een exponentiele range msken?

Je bedoelt er een andere exponentiële potmeter in zetten? De stand van de potmeter moet rondom nul in positieve en negatieve richting kunnen veranderen. Ik moet die module ook eerst nog goed leren kennen. Nog afgezien van dat ik niet handig ben, wil ik er niet gelijk dingen aan gaan veranderen. Voor hetzelfde geld is het helemaal niet nodig, en doe ik met het instellen gewoon iets verkeerd.
 
Heel gewoon een simpele tweede potentometer plaatsen die ook invloed heeft en zoveel keer groter in ohm is dan de eerste.\
Dan is er grof en fijn.

hoofd.jpg
 
Heb je een foto van de potmeter-as? Er zijn 'opzet-versnellingsbakken' te krijgen (rechts op de foto een grotere, maar ze bestaan ook kleiner), of was die mogelijkheid al vervallen?
 

Attachments

  • multipl.jpg
    multipl.jpg
    18,1 KB · Bekeken: 35
Dat is een knop voor een 10 slag potmeter.
Hoe het bij de bewuste uit het plaatje zit weet ik niet precies,
maar deze was bedoeld ter illustratie dat er opzetstukken zijn die van elke 'normale' potmeter een 10-slagen pot maakt.
 
Hoe het bij de bewuste uit het plaatje zit weet ik niet precies,
maar deze was bedoeld ter illustratie dat er opzetstukken zijn die van elke 'normale' potmeter een 10-slagen pot maakt.

Dat laatste zou wel interessant zijn want dan hoef ik (als ik het goed begrijp) enkel de knop te vervangen. Maar die knop zit wel behoorlijk vast...

Dit is de bewuste knop:
knop.jpg
 
Back
Top