Lichtorgels anno nu

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.033
Locatie
-
Veel leuker dan draaiorgels toch wel.. :D

Als kind in de early eightees had ik bepaalde dromen.. Ik wilde niet met treintjes spelen.. maar DJ worden en daar hoorde natuurlijk lampjes bij.. met een stift gloeilampen kleuren.. en dan aan en uitzetten met de hand.. (voor zover ik nog geen geld had om de pro shit te kopen..) :dubbel:

 
Laatst gewijzigd:
ik heb hier nog zo'n 3 kanaals ding liggen van Tandy, moest ik direct aan denken bij t lezen vd titel :D
 
Ik heb ook een aantal lampjes gekocht met de ambitie om deze aan te sturen door middel van DMX vanuit Ableton live, gesynchroniseerd aan de muziek. Hiervoor recent een ART-NET kastje gekocht, maar nog geen tijd gehad om het allemaal aan te sluiten en te testen.

Ik heb:
4x LED Par RGBWUV (Shehds)
2x LED Par RGB (Shehds)
2x LED Moving Head (Beamz)
1x LED Paddestoel (Arya)

Sommige van deze lampjes waren te bezichtingen op de Synthforum dag in 2022.
 
ik heb hier nog zo'n 3 kanaals ding liggen van Tandy, moest ik direct aan denken bij t lezen vd titel :D
Hahaha.. dat soort dingen ja.. :D Maar derby's en dingen met prisma's en spiegeltjes die bewogen waren toen nog heel ver weg en sowieso onbetaalbaar voor iemand die veel tekort zakgeld kreeg. :D

Ander trackje van gisteren.. 'n biertje en 'n beetje rook en spacen.. 8)

 
Ik heb ook een aantal lampjes gekocht met de ambitie om deze aan te sturen door middel van DMX vanuit Ableton live, gesynchroniseerd aan de muziek. Hiervoor recent een ART-NET kastje gekocht, maar nog geen tijd gehad om het allemaal aan te sluiten en te testen.

Ik heb:
4x LED Par RGBWUV (Shehds)
2x LED Par RGB (Shehds)
2x LED Moving Head (Beamz)
1x LED Paddestoel (Arya)

Sommige van deze lampjes waren te bezichtingen op de Synthforum dag in 2022.

Ja.. echt leuke dingen worden er gemaakt ja!! De Sound to light mode geeft soms al leuke sferen..

Ik ben vanaf 2017 denk ik bezig met Freestyler.. en ik heb al zo ontzettend veel gekocht sindsdien.. :o: Er is echt een keur aan mogelijkheden tegenwoordig om alles aan te sturen en hele leuke lampen ook.. maar het kost een hoop tijd en je moet de ruimte hebben.. mijn huiskamer is mijn testruimte maar ik ben dan ook niet de gemiddelde huisvader.. :D

Hier een oude video waar ik ook mijn beamer gebruikte..



Experiment met lasers.. ook super cool met 'n beetje rook.. :)

 
Laatst gewijzigd:
Veel leuker dan draaiorgels toch wel.. :D

Nou, nou, een beetje tegengas is hier op z'n plaats. Een draaiorgel is een aardig stukje mechanische sequencer-technologie. Dat alleen al maakt het een mooi ding. Qua muziek, niet altijd het beste wat men laat horen, maar 'Highway to Hell' op een draaiorgel, dat is toch wel weer geinig. :D

 
Nou, nou, een beetje tegengas is hier op z'n plaats. Een draaiorgel is een aardig stukje mechanische sequencer-technologie. Dat alleen al maakt het een mooi ding. Qua muziek, niet altijd het beste wat men laat horen, maar 'Highwall to Hell' op een draaiorgel, dat is toch wel weer geinig. :D


Oh WOW.. de buurman van mijn ouders verdiend zijn brood door die ponskaarten voor draaiorgels te maken.... heeft een of andere tool die midi kan vertalen naar zo'n ponsapparaat. Dit is wel heel luxe via een apparaat midi aansturen...
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb een paar weken terug online een Lixada USB -> DMX adapter gekocht die ik niet aan de praat heb gekregen. Online vind ik dat het op Windows inderdaad een uitdaging is, maar op een Apple machine het eenvoudiger aan de praat is te krijgen. Als ik daar iemand blij mee kan maken: stuur maar even een PB. (Daarna heb ik dat Art-Net kastje gekocht om een nieuwe poging te doen).
 
Wat er vaak gebeurt in Windows is dat het zijn eigen drivers gebruikt.. laatst ook meegemaakt. Toen ik de drivers un-instalde werkte het ineens.. Maar DMX is best een bitch soms.. En trouwens als je je lampjes in de meest uitgebreide mode aanstuurt, kan het best hard gaan. Ik zit al over de 512 kanalen heen.. en dan heb ik nog niet eens de helft gebruikt van wat ik heb. Gewoon in de kast leggen en wachten tot je nieuwe inzichten hebt :okdan:

Met welke app/ toepassing stuur je het aan in Ableton dan? En weet je zeker dat het daar goed gaat? Ik zou eerst iets als Freestyler gebruiken om het te testen. Of gewoon een simpel licht mixertje om je fixtures te verkennen..
 
Ik was nog niet eens toegekomen aan Ableton, maar het idee is om een applicatie als QLC+ aan te sturen. Dat zou via een MIDI loopback interface mogelijk moeten zijn. Ik kreeg alleen de adapter gewoon niet goed zichtbaar in Device Manager, dus ook Freestyler zag hem niet goed. Art-Net is gewoon ethernet, dus zou ongeacht het OS moeten werken.

Hoe het werkt met de DMX lichtkanalen snap ik wel. Met wat ik nu heb aan lampjes kan ik een kanaal of 90 vullen. De uitgebreide PARs pakken 10 kanalen per stuk als je ze individueel wilt aansturen. Misschien dat ik er nog 4 bij wil uiteindelijk maar in dat geval zal ik ze in paren aansturen, 1 - 2 - 3 - 4 - 4 - 3 - 2 - 1 zegmaar. Dus dat vreet dan geen extra kanalen. De simpele PARs pakken minder kanalen, 6 geloof ik. Maar die vind ik achteraf niet zo geweldig. Wel lekker goedkoop.

Zelfde met de moving heads, de één spiegel ik aan de ander dus neemt maar 1x het aantal kanalen in beslag. Een 2e paddestoel zou ik identiek maken aan de ander, dus ook maar 1x het aantal kanalen. Ik ben een sucker voor symmetrie. Zal dus nog wel even duren voordat ik kanalen tekort kom :engel:
 
Ik was nog niet eens toegekomen aan Ableton, maar het idee is om een applicatie als QLC+ aan te sturen. Dat zou via een MIDI loopback interface mogelijk moeten zijn. Ik kreeg alleen de adapter gewoon niet goed zichtbaar in Device Manager, dus ook Freestyler zag hem niet goed. Art-Net is gewoon ethernet, dus zou ongeacht het OS moeten werken.

Hoe het werkt met de DMX lichtkanalen snap ik wel. Met wat ik nu heb aan lampjes kan ik een kanaal of 90 vullen. De uitgebreide PARs pakken 10 kanalen per stuk als je ze individueel wilt aansturen. Misschien dat ik er nog 4 bij wil uiteindelijk maar in dat geval zal ik ze in paren aansturen, 1 - 2 - 3 - 4 - 4 - 3 - 2 - 1 zegmaar. Dus dat vreet dan geen extra kanalen. De simpele PARs pakken minder kanalen, 6 geloof ik. Maar die vind ik achteraf niet zo geweldig. Wel lekker goedkoop.

Zelfde met de moving heads, de één spiegel ik aan de ander dus neemt maar 1x het aantal kanalen in beslag. Een 2e paddestoel zou ik identiek maken aan de ander, dus ook maar 1x het aantal kanalen. Ik ben een sucker voor symmetrie. Zal dus nog wel even duren voordat ik kanalen tekort kom :engel:
Ja, Symmetrie is visueel aantrekkelijker maar springt er nog mooier uit als er afentoe ook chaos te zien is. :) Random Strobes enzo.. of lampen afwisselend links en rechts aanzetten.. Alle lampen tegelijk willen aanhebben en alles in balans is juist een fout die ik in het begin maakte. Maar het mooie aan DMX en verlichting is ook dat er geen regels zijn..

Ableton lijkt me wel een perfect interface om lampjes aan te sturen trouwens.. Freestyler is ook verre van perfect.. maar het praat wel perfect met de midiclock van het DJ programma wat ik gebruik.

Dat programma QLC+ ziet er goed uit. Ook een soort timeline?? Of kun je het via dat als Interface besturen met Ableton.. Automation werkt wel handig binnen Ableton idd...
Als je iets via een timeline wilt ingeven moet je zeker SoundSwitch even bekijken, dat is waar ik nu mee bezig ben. Het genereert unieke lichtshows op basis van een (voorwaardelijk) template.. luistert ook naar muziek en herkent waar een drop zit bv.. Alleen het aanpassen en vooral kopieëren van Automotion is gewoon te beperkt. Tempo reageert ook op Ableton Link trouwens maar dan moet je elke keer je songpointer gelijk laten starten.. (erg onhandig). Makkelijker is om audio zelf te laten verwerken.. al moet je dan wel weer een DJ programma als Serato of Virtual DJ gebruiken.. Dit hieronder bv:


 
Laatst gewijzigd:
Als je van lampjes en (midi)muziek houd en echt iets vets wil, get in contacts with these guys:
Synthetic State



ik zag en sprak ze op afgelopen superboot. Ze hebben een product met een stackable, ik dacht raspberry pi based systeem, die je met midi kan aansturen. Zag er heel vet uit. Maar ze zijn nog in beta fase, maar staan wel open tot verkoop en nog redelijk betaalbaar (paar honderd euro ipv in de duizend). Daarvoor moet je wel persoon contact opnemen. Is volgens mij ook een Nederlands bedrijf (ik sprak in ieder geval een amerikaan en een nederlander).
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben ook een blauwe maandag met knipperlampjes bezig geweest, ik denk dat ik een jaar of 15 was…
Toen had ik met gloeilampen een TL-starter in serie geschakeld, dat knipperde dat het een lieve lust was :okdan:
Hahaha. Ja.. Dat was sowieso al een soort stroboscoop als de starter niet meer ok was. 😂
 
Heb zojuist de Bee Eye lampjes erbij gezet.. Beetje rook en wat lekkere trax.. 🤩

 
Laatst gewijzigd:
Dat gedoe met die LEDjes heeft me nooit kunnen interesseren.
Kilowatt- s vretende gloeilampen vond ik veel leuker dat heeft nog iets oer-achtig-s vergelijkbaar met een kampvuur om je aan te warmen.
Dat knippert net iets minder zenuwachtig.
En dat voorkomt ook het verwijt dat het maar een duistere bedoeling is.
Het met een dimmer gedempte wat rodere licht is veel sfeervoller.
En kan meer of minder subtiel regelbaar ook op alle mogelijke muziek en frequenties reageren
Als het na zoveel uur vanwege de tijd afgelopen moet zijn is het een kwestie van het licht op volle sterkte draaien.
Nog steeds heb ik alle onderdelen liggen van een zelfgemaakte installatie die zich destijds allang snel terug verdiend heeft.
Door een eigen zaaltje leuk in te richten zonder dat men het idee had in een of ander commerciële verkoop winkel terecht te komen.
 
Back
Top