Krokodillenklemmen

ik heb zelf de allergoedkoopste bout en kan daar smt ed mee doen.
Alleen voor grote oppervalkte is wat warmer wel handig.
Daarvoor had ik een weller waar de punt heel snel van op ging en die zijn duur.

Ik heb nu twee goedkope tweedehands soldeerbouten, maar de koperen punt is na een paar minuten al weer verbrand. Dan kan ik die punt weer schoon schuren, maar zo blijf je bezig. Dit schijnt een bekend bezwaar van koperen soldeerpunten te zijn... :(
 
Goedkoop...duurkoop...

Ik heb nog nooit meer gedaan dan de punt 2 seconden door de droogreiniger te halen telkens ik zie dat er wat donker flux of dof soldeer op hangt. Als ik bv 10 connecties moet solderen is dat typisch voor de eerste, na 5, en na 10. Kost geen extra tijd, punt ziet er steeds weer als nieuw op en werkt ook steeds weer als nieuw. En niemand kan goed solderen met een punt die niet gezond is. Propere punt, vers tin, verse flux (ik gebruik altijd met flux gevulde tin) en gaan met die banaan.
 
Maar heb je ook een koperen soldeerpunt, dus zonder omhullende beschermende laag?
 
Ik vermoed het niet. Is er een reden dat je die zou willen hebben?

Edit: weller punten hebben een koperen kern, maar zijn gegalvaniseerd en hebben een tin-plated tip. zo oxideren ze niet en zijn ze eenvoudig te reinigen.
 
Ik had snel weer een soldeerbout nodig daarom het ik die tweedehandsjes gekocht, ze kosten me bijna niks. Maar in elk geval de zware van die twee heeft een koperen punt. En ik had zelf ook nog koperen punten liggen. Nu vraag ik me af hoe ze daar vroeger in hemelsnaam mee hebben kunnen werken. Ik ben nu meer bezig met het schoonmaken van de punt dan met solderen...

Is daar geen handige oplossing voor dan koop ik de Weller, die knoop heb ik al doorgehakt.
 
Is die zware voor elektronica bedoeld? Je hebt ook soldeerbouten/punten die eerder bedoeld zijn voor loodgieterswerk, hout graveren, kunststof lassen...

Een ander mogelijk antwoord is natuurlijk dat het altijd al miserie geweest is met die punt. Iemand had tenslotte een reden om het ding te verkopen. :)
 
De vorige eigenaar is waarschijnlijk al zo slim geweest een Weller te kopen. :D
 
Ik heb ook een goedkoop soldeerstation en die punt ziet er onderhand als een spons uit, erg raar. Alsof een deel eruit gedampt is. Hij werkt ook zeer slecht.
 
Die Weller komt hier ook wel. Moet alleen effen uitkijken dat ik niet te veel spulletjes tegelijk koop. ;)
 
Ik heb zoveel jaar soldeer ervaring met goede en slechte soldeerbout punten.
Als een koperen punt te warm / heet wordt dan krijg je die verschijnselen oxidatie of wat ook in donkerbruin.
Achter elkaar door solderen gaat goed.
Maar bij het even niet gebruiken loopt de temperatuur op.
Kun je twee dingen de punt constant een beetje blijven afkoelen zodat die niet te heet wordt.
Of het verminderen van de toegevoegde stroom door de soldeerbout zodat de temperatuur niet te veel oploopt.
 
Hey even een kort vraagje.. ik bestuur mijn Pulsar-23 vanuit m'n eurorack modular. Ik ga heel snel door de jack>alligatorclip convertors heen op de Pulsar. Weten jullie of er ook kabels zijn die van mini-jack naar alligator-clipped kabels gaan, of werkt dat niet zo simpel? Thnx!:)
 
Back
Top