Kaas!

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.891
Locatie
Zeist
Als opvolger van het speciale bieren topic nu een topic over speciale kazen. Ik hou zelf nogal van:

Gorgonzola
Roquefort
Brie
Parmezaanse kaas (bij de pasta)
Boerenkazen
Komijnekaas
Oude kazen
Edammer kaas

Hoe staat het met de kaassmaken van de andere leden hier? En zijn er nog adviezen over wat nog meer te proberen?
 
Hm, bij de mozzarella had ik 'Echt' moeten gebruiken ipv 'Echte'. Die Galbani uit de supermarkt, die op zich wel OK is, kan niet tippen aan die je in een winkeltje in Apulie koopt.
De term farmhouse is niet beschermd. Als je een heel schap vol van die lichtgele blokken ziet liggen dan kun je er niet al teveel van verwachten. Die malle oranje rommel van AH is leuk om je tortilla's mee te versieren maar heeft verder niet zoveel met lekker te maken.
Net als van die zogenaamd handgemaakte meuk die bij Dille en Kamille en van die schattige winkeltjes in dure winkelgebieden ligt: fijn als je lekker genaaid wil worden, gewoon doen.
 
Zijn dit de echte?
 
Echte supermarktfabriekskaas die wel een indruk geven welke kant het op moet. Er zit toch wel een kaasverdelerboetiek in Zeist waar je heerlijk kan proeven bij optimale temperatuur (en laat je daar geen wijn aansmeren want daar hebben ze doorgaans geen verstand van).
 
Parmazaan is king :)
Nagel en komijn erg lekker.
Goeie geitenkaas vind ik ook goed kunnen.
Er is weinig wat ik niet lekker vind, maar blauwe kazen heb ik nooit echt leren waarderen
 
Blauwe Wolvega was een paar jaar jaar geleden wel een hit op de kaasplank als toetje. Ben zelf ook niet zo van de blauwe. Hele jonge zachte gaat nog wel. Of een kruimeltje van de sterkere.
 
Ben vanavond bij mijn supermarkt geweest maar wat de speciale kazen betreft is het assortiment bedroevend! Heb enkel twee gerijpte geitenkaasjes en een Cheddar van onduidelijke herkomst kunnen scoren. Wat de speciale bieren betreft hadden ze bijna alles wat ik zocht maar voor de kazen moet ik hier niet zijn...

Vraagje: waar doen jullie de kaas op? Op beschuit, op brood, of wat?
 
Net de geitenkaas geproefd. Smaakt niet verkeerd, maar ik proef geen meerwaarde boven een gewoon plakje jonge kaas. Ik lees ook dat het heel snel op moet.
 
Morbier is één van mn favorieten. De onderlaag is gemaakt van ochtendmelk en de toplaag van avondmelk, gescheiden door een laagje schimmel. Is relatief prijzig (net als veel kazen) maar bij sommige Lidls kan je'm goedkoop vinden.
 
Ben de laatste tijd enthousiast over taleggio. Er is ook een lekkere die ergens in Utrecht wordt gemaakt, de Fiore van Oudwijker.

Verder vind ik lekker: gorgonzola, eigenlijk alle blauwschimmelkazen die ik tegenkom, manchego, geitenkaas gerold in as en nog een Italiaanse kaas waarvan ik de naam even moet vragen. Oh, en goede oude kaas blijft lekker.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben wel fan van geitenkaas. Die van de supermarkt is ok, maar die van de boer uit Bennekom is echt super!

Voor de rest ben ik wel te spreken over oude kazen.
 
Mooi - dat wordt zo al een interessant lijstje om uit te proberen. Er zijn hier in het dorp ook een paar kaasboeren dus zal ik daar eens aankloppen.
 
Vraagje: waar doen jullie de kaas op? Op beschuit, op brood, of wat?

Op knäckebröd. :) En dat soort dingen. Niet op brood, voor mij werkt dat niet. Heeft te maken met het verschil in textuur, vooral als je wat zachter brood hebt, voor mij is dat geen goede combinatie. Dan liever de kaas met iets wat harder is.
 
Back
Top