SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

Vic

Soldeerprofeet
Lid sinds
30 januari 2008
Berichten
3.717
Locatie
Belgische Kust
Vrienden,

Heb voor mezelf een project bedacht. In 2023 ga ik iedere week iets doen met een andere hardware synth.
Om dan hier iedere week de synth hier aan te melden hier en met jullie tips, tricks en gedachten te bespreken in gezellige babbel stijl.

Laat het synth Avontuur beginnen. :biertje:
 
WEEK 1
Roland JP8000

Heb deze uit de opslag gehaald (na +-1,5jaar) en aangesloten op een Yamaha SPX90 die dienst doet als reverb.
Eronder en erboven een Casio CZ1 en Akai AX80. er naast een Crumar trilogy.

Start gelijk op en werkt probleemloos. De late 90' VA vibe is gelijk aanwezig. Nu eerst wat herontdekken 8)
 
Vandaag iets ontdekt, dacht ga de vocoder eens gebruiken, nog nooit gedaan.
Dan kan dus helemaal niet, kan enkel op een JP8080 rack versie.

Dus de JP8000 en de rack versie JP8080 zijn niet hetzelfde ?
Nog verschillen?
 
JP8000 is 8 stemmmig, JP8080 is 10 stemmig, verder mist de JP8000 een mogelijkheid om patches op te slaan met een memorycard.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
8 stemmen das toch nooit genoeg voor je @Vic jij hebt toch 12 vingers? :)

Anyhow wat ga je doen met de JP8000? Heb je al wat patches gemaakt of wat op gespeeld?
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Vandaag iets ontdekt, dacht ga de vocoder eens gebruiken, nog nooit gedaan.
Dan kan dus helemaal niet, kan enkel op een JP8080 rack versie.

Dus de JP8000 en de rack versie JP8080 zijn niet hetzelfde ?
Nog verschillen?
Ja, een smart media card, meer presets, vocoder, audio inputs. En nog een belangrijk verschil... hij is beter ontworpen. Een goede vriend en doorgewinterd elektro technicus. Vertelde dit: De JP8000 heeft een plastic behuizing met een slechte airflow en elco's met lage toleranties als het gaat om temperatuur. Die combi maakt dat recappen vaker voorkomt.
 
8080 kan je ook spelen… die knopjes dienen als keys :)
 
Intussen wat patchen gemaakt, leads die nadien in arpeggio's omgetoverd zijn.

Door de stepperigheid van de delay effect instellingen kan je die halvenalf laten syncen met de arpegio en krijg je heel coole ritmische patronen 8)

Ook ontdekt dat de noise op osc1 een resonance instelling geeft die 100% key tracked, ook leuke basis voor aparte sounds.

Als ik een performance opsla dan sla ik de arpegiator setting niet mee op? ik doe iets fout daar?
Tot nu toe geen manual gelezen, eigenlijk niet echt nodig. meestal.

Wel een goed voornemen, ik zat aan iets soortgelijks te denken aangezien het stof op sommige plekken wat schaamteloze vormen heeft aangenomen.
wat heb je onder het stof staan dan?
Ik ben benieuwd naar het weekverslag! Gaat er ook iets hoorbaar op het forum komen?
Soort van weekverslag kan wel, computer met cubase ligt ergens onder het stof op zolder en daar ligt ie goed. 8o)
 
De JP8000 heeft een plastic behuizing met een slechte airflow en elco's met lage toleranties als het gaat om temperatuur. Die combi maakt dat recappen vaker voorkomt.
Heb de mijne nog niet moeten doen, heb hem best al lang, die is nooit gerecapped.
Batterij al 2 keer vervangen, gaat maar 8 tot 10 jaar mee.
 
Volgens mij werd de arpeggiator niet meegenomen in het opslaan van een patch of performance.

Mijn JP8000 is toe aan een recap helaas. Moet een half uur aanstaan voordat er weer wat fatsoenlijk geluid uitkomt... 😪
 
Heb de service manual gevonden online.
Mooi dat deze nog mag onderhouden worden van Roland.
 

Attachments

  • jp8000.pdf
    10,5 MB · Bekeken: 111
Volgens mij werd de arpeggiator niet meegenomen in het opslaan van een patch of performance.

Mijn JP8000 is toe aan een recap helaas. Moet een half uur aanstaan voordat er weer wat fatsoenlijk geluid uitkomt... 😪
Met een beetje geluk hoef je maar 1 condensator te vervangen, was mij mij ook zo. Zo gedaan.
 
8080 is onwijs gaaf ding. Ik heb er meerdere . Twee midi in / midi en keyboard midi of zoiets. Echt super super simpel is hij niet . Hij heeft 2 lagen. Zoiets als een jd800. 8080 heeft ook eq en feedback reverberation. Er was iets met de attack (klikky) negatieve attack supersnel dus.
 
Laatst gewijzigd:
Negatieve attack? De toon begint al voor je de toets aanslaat?

Dat klinkt nog debieler dan verborgen galm :D


Ik moet nog wel een keer een JP8080 eigenlijk.
 
Negatieve attack?
Dat klinkt nog debieler dan verborgen galm :D
Ik ben een malloot want ik kijk soms op synthforum
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top