Mijns inziens gaat programmeren eigenlijk helemaal niet over de taal zelf (syntax & semantics). Dat is maar bijzaak en een middel om een bepaald doel te bereiken. Heb je een doel, dan zijn er 1000 niveaus om dat doel te kunnen bereiken (lees: algorythmes doorgronden, performance/memory optimization etc.) en dat vergt gewoon heel veel oefening.
heb je geheel gelijk in. ik programmeer ook niet meer vanwege dat ik geen doelen heb. C++, is meer, ik vind soms leuk om de taal wat beter te leren kennen, pointers ken ik wel, de basiszaken, vanuit C. maar classes, structures (dat is ook C), structures ben ik op een of andere wijze vergeten.
vooral classes, namespaces (was ook al in javascript, heerlik). dus geen doel, dus doe het soms, een beetje.
ik schrijf, dat was al duidelik, hoe ik schrijf, er is een invloed van programmeren aanwezig, of programmeertalen. niet vreemd. hoe precies... sja, nogal op eigen wijze...
Ik ben inmiddels 20jr bezig, na 3-5 jaar dacht ik dat het eindelijk redelijk onder de knie had, maar inmiddels ben ik er achter dat je eigenlijk oneindig bezig bent met bijleren en dat ik nog heel veel te leren heb
. Het gaat tegenwoordig zo hard dat alles volgen niet meer bij te houden is, keuzes maken/specialiseren is dan beter....
o dat klopt, ik heb niets tegen bijleren, ik vind dat juist heerlik, of blijven leren/studeren, maar als het materiaal konstant verandert, zoals een programmeertaal, of een vorm van aanpak, sja...
Maar dat bedoel ik ook, heb je een beetje een taal geleerd, dan ben je er nog lang niet, je moet er wat mee doen, in dit geval met DSP aan de slag, da's een wereld apart....
ja daarom zei ik het ook, ik denk dat ik de basis van C++ vrij snel onder de knie zou kunnen krijgen, vanwege de achtergrond die ik al heb, maar dan is het nog zeer specifiek voor DSP kode, en natuurlik optimalisaties, etc... SIMD, float/double, math funkties die veel cycles kunnen kosten, en andere juist weer niet.
dat is inderdaad een wereld op zich.
Dit is overigens niet bedoeld om te ontmoedigen, integendeel, juist goed bedoeld advies, leg de lat niet te hoog en begin lekker klein..., daarom zei ik ook Max met javascript (PureData of die anderen die genoemd worden zal ook prima zijn).
idd, daarom eerst Bidule, met MAX, ik was vergeten dat je daar ook javascript in kunt gebruiken.
Puredata spreekt me ook aan.
The Theory and Techniques of Electronic Music - Miller Puckette
dank!
@Grumble dank voor de link!
wat ik het liefst zou doorgronden; spectral; FFT (met reële en imaginaire getallen (moet ik getallen zeggen?), dat moet ik ff doorkrijgen, zelfs bij Bidule of niet? o ja, MAX, doet reëel en imaginair zeker, Bidule? kom ik achter, is makkelik, achter te komen..), en granular...
Csound, Puredata, Max, Bidule, Supercollider...
goed, ik sprong in, omdat ik even wakker werd van het programmeren, het is heerlik om te programmeren, maar wanneer geen doel, niet, vanzelfsprekend.
genoeg voorbeelden te vinden, Csound en granular b.v., heel veel mogelikheden, en voordelen, nadelen van de opcodes, of andere implementaties, zonder opcodes... etc. etc.
heel langzaam, en dan bedoel ik een paar jaar, wellicht, haha... of wie weet zit ik eens een dag, met Csound te werken, de voorbeelden, en snap ik een buffer, en manipulatie, en ga ik aan de gang....
ik ontmoedig mijzelf al, want het heeft weinig nut, je zo te gaan koncentreren, op wat ik in zekere zin al kan, met een kombi van plugins, programma's (Cecilia 5, b.v.). of andere methoden, die bijna dezelfde resultaten geven, goed zoveel mogelikheden.
dit zij-onderzoek geeft me altijd wel meer inzicht in de techniek waarmee ik werk, en dat kan ik inkorperen, al vergeet ik meer dan de helft, merk ik: ik kan een aantal synths veel beter begrijpen, ik weet wat ik doe....
ik ben 30+ bezig met schrijven, heb een oeuvre, ik noem het een corpus, dat staat, of ligt.....
en nog immer, ik moet weer opnieuw beginnen, hoe zeer ik ook materiaal beheers, waarschijnlik juist daarom, ik heb wel het uiterste uit de materie gehaald op een bepaalde, unieke wijze.
dank voor de reakties! opent wel dingen, en breekt ook dingen open, zelfs voor schrijven.... wellicht heb dit nodig voor het schrijven, niet voor muziek (al zijn ze wel verbonden, wat ik schrijf kent een grote bron in de muziek, een aantal procedes, of algoritmen....)
goed....