Collapril 2022 - Krautrock1958 & SmartBits

Op de valreep het resultaat van onze CallApril samenwerking. Het leek ons leuk om er ook nog wat bij te schrijven over hoe we e.e.a. ervaren hebben:

De CollApril vanuit het perspectief van @krautrock1958

De Collab samen met @SmartBits heb ik over het algemeen als prettig ervaren want als je beide wat verschilt in smaak en werkwijze kan het best lastig zijn maar gelukkig stonden we beiden open voor de suggesties van de ander en is het echt een goede samenwerking geweest wat heeft uitgemond in een fijne track.
We spraken af dat we straight naar elkaar zouden zijn met op- en aanmerkingen en dat kritiek geen probleem was zolang het opbouwende kritiek was want beleefd blijven en suggesties accepteren die je eigenlijk niet ziet zitten daar wordt een track niet beter van, we doen zoiets toch samen.
@SmartBits kwam met een clip waarin duidelijk was dat hij zanger was en daarnaast gitaar speelde dus afgesproken dat hij dit deel voor z'n rekening zou nemen.

Ik kwam met een basistrack van drums, een soort van funky lijn uit Pigments waarop @SmartBits een baslijn maakte en kort daarna speelde ik de horns in en een arpeggiolijntje uit Xpand waardoor het bij elkaar een funkytrack begon te worden.
In de volgende fase kwam @SmartBits met zang en een gitaarlijn waardoor het al meer en meer een track begon te worden, @SmartBits vertelde dat zoals de track zich toen ontwikkelde dat het wel iets anders werd dan wat ie normaal gesproken deed maar dat ie dat juist wel verrassend vond.
Ik had al eerder wel 'ns een funkytrack gemaakt dus voor mij ging het lekker en ik was blij dat we hiermee door konden.

We waren nog niet happy met de track zoals ie toen was want het was nog wat te repetitief zo bij elkaar en kwamen kort daarna onafhankelijk van elkaar tot de conclusie dat er een bridge in half time bij moest dus daar waren het meteen over eens al werd de bridge nog wel een beetje een struggle.
Ik kwam een paar keer met een opzetje met oa een pianolijntje erin en nog wat later een synthlijntje maar we waren er beide nog niet tevreden over tot @SmartBits een paar dagen later z'n tekst afhad voor de bridge en in een heerlijke creatieve vlaag er ook meteen de goede instrumentatie bij had gemaakt, het was echt een moment dat de dingen op hun plek begonnen te vallen.

We hebben nog wat heen en weer gebounced omtrent de vocals in het arrangement en @SmartBits heeft dat ingevuld en in de laatste fase kwam er nog een vrouwelijke stem bij zodat het al met al een prima arrangement werd.
Daarna was het vooral schaven hier en daar en nog een keer de drums en de horns opnieuw ingespeeld tot deze ook naar tevredenheid waren.
We hebben ook nog wat met de volume levels gespeeld in het outro want ik vond dat vooral @SmartBits z'n stem goed naar voren moest komen.
@SmartBits wilde graag de eindmix doen en al ben ik heel happy met de track zoals we die samen hebben gemaakt maar de laatste mix kan ik niet helemaal achter staan waardoor het in de eindfase voor mij persoonlijk wat tegenviel en ik toch wat teleurgesteld ben helaas.

De CollApril vanuit het perspectief van @SmartBits

Voorafgaand aan de CollApril had ik zelf eerlijk gezegd wel bedenking of ik wel mee zou moeten doen. Ik ben met mijn gezin in november naar een "klushuis" verhuisd en mijn oude, comfortabele hardware studiootje zit nog steeds in dozen op zolder. Het enige wat ik op dit moment gebruik is een bijna 10 jaar oude DAW met een Keystep en Electra One als controllers. Het zou dus betekenen dat ik volledig in the box zou moeten gaan werken. Op zich geen punt, maar toch wel anders dan lekker aan de knopjes gaan zitten draaien. Uiteindelijk denk ik dat dat ook eerder een zegen dan een vloek is geweest want doordat ik meer gefocused was op wat zou passen bij de track was ik minder bezig met het experimenteren met geluid. Met presets kwam ik dan toch sneller tot resultaten dan dat ik met de hardware waarschijnlijk was gekomen. We hadden besloten om beiden met Ableton Live te gaan werken. Maar ik ben toch vrij snel terug gegaan naar mijn oude, vertrouwde Pro Tools. Gewoonweg omdat ik daar veel sneller mee kan werken. Helaas heeft dat ook implicaties gehad. Omdat ik niet strak op een tijdlijn werkte, maar gewoon dingen aan elkaar ging knippen en plakken kon dat uiteraard nooit meer recht komen in de Live session. Ook het feit dat ik gewend was om in PT op 44.1 KHz te werken en @krautrock1958 zijn sessie in 48 KHz stond heeft de nodige extra handelingen en dus tijd gekost. Leermoment voor de volgende keer om ook daar afspraken over te maken . En voor mijzelf moet ik een dergelijke samenwerking niet aangrijpen om een voor mij redelijk nieuw programma onder de knie te krijgen.

We zijn gestart zonder de optionele beperkende regels te gebruiken en eigenlijk hebben we daar later niet meer naar gekeken om daar wel aan te kunnen voldoen. @krautrock1958 was vrij voortvarende in de initiële fase, ik kreeg direct al twee ideeën toegestuurd. Omdat ik daar wat minder mee kon kwam meteen de gedachte in me op om het wat meer naar mijn eigen comfortzonde te trekken en zelf een basisidee aan te leveren. Ik kreeg al snel een derde idee aangeleverd wat al wat meer uitgewerkt was, waar ik ook van dacht dat ik er misschien wel wat mee kon. De stijl was niet wat ik normaliter zelf zou maken, maar qua muziek luisteren heb ik een brede smaak, dus het idee om zelf wat aan te leveren om uit te werken heb ik lateen vallen. Een keer wat anders doen dan je normaal zou doen is 1 van de uitdagingen van een dergelijke samenwerking. Dus ik heb de handschoen opgepakt en ben wat aan het experimenteren gegaan met sounds die ik er wel bij vond passen. O.a. met de Mellotron VST van Arturia, maar ik vond het toch lastig om iets te bedenken wat echt een toevoeging zou zijn. Ook de Clavinet VST van Waves leek me een aangewezen kandidaat. Als ik zelf goed toetsen had kunnen spelen had dat misschien gewerkt, maar nu bleef het bij het omzetten van de ene sound naar een andere sound en was het toch te statisch. Clavinet is toch een instrument wat door kundige handen gespeeld moet worden, en die heb ik niet.

Ik was in ieder geval al aan het spelen met wat zang ideetjes. Op de fiets terug van het werk en een wandelingetje in de pauze kreeg ik al wat ingevingen, een idee welke kant het op moest. Ik heb @krautrock1958 een guide vocal gestuurd, zittend achter het bureau ingezongen met mijn handheld Telefunken M80, zodat hij een idee kreeg wat ik voor ogen had. Later heb ik die vocals met mijn Warm Audio WA47 opnieuw ingezongen, direct ingeplugd in mijn MOTU M4. Op een rommelige zolder heb je iig weinig last van vreemde weerkaatsingen, dat is dan weer het voordeel van dat je huis niet af is. Wel oppassen dat je je huisgenoten niet wakker zingt... De "oe-hoe" backing vocal heb ik eerst zelf ingezongen, maar ik vond 'm nog wat aan de dunne kant, zo in m'n eentje. Ik bedacht me dat ik nog een setje rechtenvrij samples van vrouwelijke pop-vocals had. En met wat duw en trekwerk van Melodyne paste die er best leuk bij. De tekst van het nummer heb ik voor mijn geweldige ega geschreven.

Gitaar spelen vind ik ook altijd leuk, dus het leek me weleens interessant om te kijken of ik iets passends kon maken. Ik ben een hooguit matig gitarist, maar ik kreeg gelukkig wel iets opgenomen wat de goedkeuring van @krautrock1958 kon wegdragen. Als ik het me goed herinner had ik mijn Variax JTV-69 gitaar op een Gretsch emulatie stand staan. De amp sim is Waves GTR.
De bridge was nog wel een dingetje wat niet direct stond. De voorzetten van @krautrock1958 waren niet helemaal wat ik passend vond. Maar gelukkig had ik in een nachtelijke sessie nog een bevlieging die @krautrock1958 gelukkig wel kon waarderen. Daar paste de Mellotron wel mooi in. De MS-20 is mijn favoriete synth, maar ik kon er wat lastig bij om 'm uit de opslag te halen. Dus ik heb voor de track de PS-20 van Cherry Audio gebruikt als vervanger. Die doet het erg goed moet ik zeggen, ik vind 'm ook wat beter dan de MS-20 VST van Korg zelf.

In de laatste week kwam helaas ook tante Corona op visite, dat heeft wel impact gehad op de productiviteit. Dat en wat technische hobbels maken dat de mix wat mij betreft acceptabel is maar @Krautrock1958had wat anders voor ogen. Het ontbrak helaas aan tijd om daar nog tot overeenstemming te komen. Dus het is wat het is, ik ben in ieder geval benieuwd wat de meningen er over zijn! Ik vond het leerzaam en leuk om meegedaan te hebben. Het is toch een stok achter de deur om eens een keer iets af te maken, dat was me al heel lang niet meer gelukt.



En voor de volledigheid ook nog de tekst:

Over the Moon and back

If I was you and you were me
And you could see through these eyes
You'd see yourself in a different light
You might be suprised

We can take on the world together
'Cause you gave me a chance
We're on top of the world together
'Cause you gave me your hand

Over the Moon and back
I'm over the Moon
Over the Moon and back
Back to you

You mean the world and the universe to me
My most precious endeavore
Life is short in a grander scheme
but this love is forever

We can take on the world together
'Cause you gave it a change
We're on top of the world together
'Cause you gave me your hand

Over the Moon and back
I'm over the Moon
Over the Moon and back
Back to you

And in these darker times
You're my lighthouse on the shore
You're my guiding light
My everything and more
And more...
And more...
And more...

Over the Moon and back
I'm over the Moon
Over the Moon and back
Back to you
 
Mooie track. Ben toch erg benieuwd naar wat @krautrock1958 anders had gewild aan de eindmix. Is dat niet iets wat achteraf gewoon nog aangepast kan worden?
 
Mooi werk!
Mooie track.
Thanks!
Ben toch erg benieuwd naar wat @krautrock1958 anders had gewild aan de eindmix.
Het outro was een paar dagen voor de einddatum een beetje anders en in mijn optiek wat beter in balans en de horns klopte in dat gedeelte, nu zitten er in het outro een paar noten die voor mij niet okay zijn, dat had ik graag nog willen aanpassen.
Ikzelf had de voorkeur voor een net iets rustiger mix qua levels waardoor sommige nuances voor mijn idee er iets beter uit kwamen, het is ook een smaakverschil kan je zeggen.
Is dat niet iets wat achteraf gewoon nog aangepast kan worden?
We zaten op de laatste dag en @SmartBits had nog wat coronaverschijnselen en had niet de fut om er nog meer werk van te maken op het einde.
Hij wilde graag de eindmix doen en dat hadden we zo afgesproken dus dan is zijn mix uiteindelijk ook de mix die geplaatst wordt, we gaan dan niet twee mixen posten.
Het was ook een wat lastig verhaal doordat we beiden een andere manier van werken hebben zoals te lezen is en daardoor er zo nu en dan ook foutjes ontstonden die dan weer gecorrigeerd moesten worden.
 
Ik heb d’r ook maar ff een clipje bij gemaakt voor Social Media:

 
Ja, gaaf hoor. Fijne track geworden. Snap dat er wat teleurstellingen langs kwamen, maar dat moest ik achteraf lezen - ik hoorde het er niet aan af, zeg maar. Mooi stukje muziek. Hopelijk (inmiddels) een tevreden gevoel. Dat zou best terecht zijn, namelijk. Helemaal met al die uitdagingen.

En dank voor al het schrijfwerk, was leuk om mee te kunnen lezen.
 
@krautrock1958 al een tijdje hier niet gezien op het forum, meestal komt hij toch minimaal om de paar dagen wel even buurten. Ik hoop dat alles goed met 'm is.
 
@krautrock1958 al een tijdje hier niet gezien op het forum, meestal komt hij toch minimaal om de paar dagen wel even buurten. Ik hoop dat alles goed met 'm is.
Hier ben ik weer!:)

M'n woning kreeg een nieuwe fundering en twee weken terug kreeg ik de sleutel dus ik had van alles te doen oa keuken terug bouwen, nieuw zwevend toilet maken en betegelen, radiatoren terug plaatsen, laminaat weer op de grond witten/schilderen enz en daarna verhuizen. (ik was helemaal op de afgelopen dagen)
Ben nog niet klaar maar ik kan weer wonen en doe nu op sommige dagen weer wat maar ik, heb nu weer tijd voor andere dingen ook.

Gaaf hoor!! Lekker funky sfeertje :) Gefeliciteerd met dit mooie werk!!

Oh.. en ook de tekst vind ik ook heel sterk!!
Thanks!
 
Back
Top