Sonic Pi

midi_note_on :a3, channel: 1 ; sleep 1 ; midi_note_off :a3, channel: 1

Deze regel werkt bij mij en is bedoeld voor het naar buiten voeren van de midi.
Daarbij heb ik dan ook een hardware midi kabeltje-inclusief-omzetter aangesloten.
Daar heb ik er zelf twee van de eerste jaren geleden voor ongeveer €30 gekocht en nog steeds te koop. EE-MU . PWR
De tweede is een van het merk iRig-pro die kan audio en midi in en uit de computer halen en ook de Ipad mocht je die hebben.
dat werkt al heb ik die niet. Maar bij een ander geprobeerd.
 
Dan vrees ik inderdaad dat mijn versie van Sonic Pi te oud is, en dat dat de reden is dat MIDI het bij mij niet doet. De recentere Flatpak versie van Sonic Pi doet het helemaal niet. En een simpele oplossing lijkt er ook niet te zijn, want de latere versies van Sonic Pi voor Linux worden niet ondersteund.

Of ik zou de Windows versie van Sonic Pi onder Wine moeten draaien. Maar of dat werkt...?
 
Gaat niet lukken, net even onder Wine geprobeerd maar dan krijg ik Sonic Pi niet eens geïnstalleerd. Ik vrees dat ik toch maar eens een oud laptopje met Windows moet aanschaffen voor gevallen waarbij het met Linux Mint alleen niet gaat... :(

Zijn op laptopjes eigenlijk ook externe computerspeakertjes aan te sluiten zodat het geluid ergens naar lijkt?
 
Mooi - dan moet er bij de Kringloop voor onder de honderd euro wel zo'n laptopje met Windows te scoren zijn.
 
Let er wel op dat de activation van Windows gaat lukken, of dat alles erbij is, inclusief serial e.d.
 
Wat moet er dan bij zitten? Is het niet genoeg als Windows erop staat?
 
Ja - dat scheelt niet eens zoveel met de Kringloop! En dan weet je zeker dat er niet na een paar weken weer die gehate popup verschijnt dat Windows geactiveerd moet worden waarna de zaak vervolgens blokkeert. Daar heb ik inderdaad genoeg ellende mee gehad. Nog eens goed over nadenken wat ik ga doen...
 
Ja - dat scheelt niet eens zoveel met de Kringloop! En dan weet je zeker dat er niet na een paar weken weer die gehate popup verschijnt dat Windows geactiveerd moet worden waarna de zaak vervolgens blokkeert. Daar heb ik inderdaad genoeg ellende mee gehad. Nog eens goed over nadenken wat ik ga doen...
Wat eigenaardig. Zo kreeg ik een oud computertje van een goede kennis met Windows er op die ook niet geactiveerd is.
En toch blijft deze het doen. Maar het is maar een eenvoudige reserve computer, wat traag met opstarten. Het zou mogelijk zijn dat ik al verschillende keren geregistreerd sta met Windows.
 
Mooi - dan moet er bij de Kringloop voor onder de honderd euro wel zo'n laptopje met Windows te scoren zijn.
Bij die kringloop waar ik was had je de keuze €35 of €45 inclusief monitor en toetsenbord. Er zit iemand (een knappe kop) die al dat `afval` oplapt in een uur tijd. Tevens werkverschaffing voor `mensen-met-afstand-tot-de arbeidsmarkt` autisten, zwakbegaafden, sociale-werkplaats-mensen, en mensen die niet makkelijk een baan kunnen krijgen en toch graag willen werken. Meestal wel een ontspannen sfeer daar.
 
Ik weet ook niet precies hoe het zit, ik werk nu al jaren met Linux. Maar toen ik weer Windows XP probeerde te installeren op een oud laptopje (met een installatiebestand van het Internet Archive) bleef die het ondanks de activeringswaarschuwingen ook een tijdlang doen, maar uiteindelijk na een x aantal dagen blokkeert die dan toch weer. Wat me nu wel gelukt lijkt te zijn is om Windows XP binnen een VirtualBox te laten draaien op een Linux laptop. Maar veel meer aan programmatuur kan er nu niet meer bij zonder dat die vast loopt...

Ik weet het nu ook even niet meer. Wil je Sonic Pi per se met MIDI gaan gebruiken?
 
Ik weet het nu ook even niet meer. Wil je Sonic Pi per se met MIDI gaan gebruiken?
Het liefst wel. Want al die New-age / Ambient geluiden ken ik nu wel. Die zijn zelf aan te passen en te veranderen.
Dat is op zich best aardig. Maar ze geven onmiskenbaar een stempel van de Sonic-Pi op het geluid.
En om er dan nog iets origineels van te maken waarbij het lijkt alsof het niet uit de Sinc-Pi komt is bijna niet te doen.

Maar als je al een RaspBerryPi hebt dan zou je het SonicPi programma vanuit dat programma misschien kunnen updaten.
Wat ik wel gedaan heb. Met SUDO ??? SUDO e.d. is het niet bepaalt gebruiksvriendelijk. Dat kost me hoofdbrekens en frustratie. En dan stop ik ermee omdat het te lang duurt.
Apple (soft) ][ en Microprofessor-Z80 en simpele-HTLM programmeren kan ik wel. Met Virtual basic 6 ben ik ook gestopt omdat ik er niet verder mee kwam.
 
Bestaat er al een gratis online versie van Sonic Pi? Dat zou het probleem ook oplosssen, want dan gebruik ik die gewoon.
 
Nee, volgens mij niet. Hier een draadje op een forum over Sonic Pi waarin het idee is besproken, maar het is er (nog) niet, dacht ik.
 
Zag inderdaad dat het idee van een online versie hier en daar besproken wordt, maar kennelijk is men daar dus nog niet in geslaagd...
 
Lijkt me ook niet zo heel gemakkelijk. Als je kiest voor een server-model, dan moet je servers met voldoende capaciteit in de lucht houden om iedereen te kunnen bedienen. Kies je voor lokaal, dan moet alles via de webbrowser van de gebruiker, met alle beperkingen, soorten browsers, verschillende versies enz. wat mogelijk problemen geeft.
 
Heb nog weer geprobeerd om met kunst en vliegwerk een recente versie van Sonic Pi te installeren, maar dat lukt me niet op mijn Linux computer. Heb het nu opgegeven. Met MIDI voor Sonic Pi kan ik dus voorlopig even niet verder.
 
Sonic Pi - The Live Coding Music Synth for Everyone
Hier kun je kiezen. Windows heb ik gekozen met een Windows computer.
Het werkt gewoon ik heb er niet voor betaald misschien is het `freeware`
Eerst maar eens kijken of ik er wat mee kan doen.
In oktober 2022 heb ik het gedownload en het werkt nog steeds.
Ook stoort het geen andere programma`s anders verdwijnt het snel bij mij.
Sam Aron is een jood heb ik begrepen en daar heb ik juist niks tegen. `K zou niet durven.

Met Artificiële intelligentie kun je programma`s schrijven.
Maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
 
Back
Top