Hardware sequencer als 'brein' van je setup - wat gebruiken jullie?

Ik heb altijd een mpc gehad om mn zooitje aan te sturen... 60 mk1, 2500, live

Maar nu een Pyramid...
 
Ik heb een korte tijd een Korg SQ1 gebruikt maar was toch wat beperkt en als ik iets met sequences doe dan gebruik ik toch m'n Beat Step Pro en af en toe in combinatie met de Minibrute 2S.
Keek ff de draad door maar behalve mezelf zie ik dat alleen @theemagician er ook één gebruikt, had ik niet verwacht eigenlijk want ik dacht dat die dingen behoorlijk populair waren.
 
Ik heb een korte tijd een Korg SQ1 gebruikt maar was toch wat beperkt en als ik iets met sequences doe dan gebruik ik toch m'n Beat Step Pro en af en toe in combinatie met de Minibrute 2S.
Keek ff de draad door maar behalve mezelf zie ik dat alleen @theemagician er ook één gebruikt, had ik niet verwacht eigenlijk want ik dacht dat die dingen behoorlijk populair waren.
Op het moment van reageren had ik m nog niet, maar heb nu sinds een maandje mij setup uitgebreid met een BSP, en ik moet zeggen, het werkt érg intuïtief! Ik gebruik m overigens als slave om wat modules aan te sturen -- het is dus niet het 'brein' van m'n setup -- maar ik kan inmiddels al niet meer zonder!
 
In afwachting van Oxi, werk ik nu met een Squid en SQ-64
de SQ is buggy as hell en ligt nu niks te doen, de Squid is een fijne sequencer, maar beperkt door 4x16=64 steps en geen song mode, pattern chaining mode.
Had 7 jaar geleden m’n Cirklon nooit moeten verkopen. Sta nu tot mijn dood weer op de wachtlijst.
 
Ik gebruik momenteel een Keystep Pro als brein voor mijn modular setup. Ik gebruik hem als sequencer, arpeggiator, master-clock en live-toetsenbord. Ik moet het ding nog wat verder uitdiepen om er echt fijn mee te kunnen werken en ik merk dat er nog wel wat bugjes inzitten, inclusief een hele irritante met note-stealing op de gate/cv-outputs. Maar ik merk dat de workflow van dit apparaat me erg bevalt. Misschien kan ik zelfs nog wel een of twee van mijn gewone synths aansluiten op deze setup.
 
Voor mijn live setup gebruik ik een Korg Electribe sampler. het werkt allemaal nog niet helemaal zoals ik wil.
zo moet ik nog een midi trough kastje halen zodat ik drie synths kan aan sturen met de electribe.
Ik gebruik een midi keyboard om mijn korg microx aan te sturen. en met de microx stuur ik mijn Behringer Neutron aan.

Wat ik graag zou willen is dat ik soort midi switch heb zodat ik met mijn midi keyboard de partijen kan in spelen op mijn electribe.
tot nu toe ben ik erg tevreden met de electribe, al heb ik wel al zitten gluren naar de roland MC-101
 
Voor mijn live setup gebruik ik een Korg Electribe sampler. het werkt allemaal nog niet helemaal zoals ik wil.
zo moet ik nog een midi trough kastje halen zodat ik drie synths kan aan sturen met de electribe.
Ik gebruik een midi keyboard om mijn korg microx aan te sturen. en met de microx stuur ik mijn Behringer Neutron aan.

Wat ik graag zou willen is dat ik soort midi switch heb zodat ik met mijn midi keyboard de partijen kan in spelen op mijn electribe.
tot nu toe ben ik erg tevreden met de electribe, al heb ik wel al zitten gluren naar de roland MC-101
Ik gebruik hiervoor de MC-707
Die kun je zo instellen dat je midi keyboard per track een andere synth aanstuurt.
(en dus ook sequenst)
Ik heb er 3 synths aan hangen. Omdat twee ook een midi thru hebben, heb ik geen midi splitter nodig.
(De 707 heeft 2 midi out poorten, dus ik moest 1 synth doorlussen)
 
Mijn MPC-One vormt het middelpunt van mijn hardware-setup met vooral analoge/virtueel analoge synths. Dat werkt prima voor jam sessies en zelfs uitgewerkte ideeën. Aan de MPC hangt de volgende apparatuur:
* Virus II keys (masterkeyboard)
* Behringer Crave
* Modal Cobalt 8m
* Moog Werkstatt
* Behringer Arp 2600
* Waldorf Rocket
* Roland D110
* Roland JV880
* Darktime sequencer

Daarnaast heb ik nog een tweede setup met alleen Maschine MK3 die aan computer hangt aan een Computer en een derde setup met USB-keyboard aan mijn laptop.
Soms wissel ik de MPC-One en Maschine MK3 om maar mijn voorkeur is toch de MPC-One.

Vanuit verschillende invalshoeken werken prikkelt mijn creativiteit en levert variatie op. Files kan ik van de ene naar de andere setup meenemen. Dat maakt e.e.a. nog flexibeler.

Recording/afwerking doe ik altijd in Bitwig Studio
 
heb m te leen van pioneer.. nog niet veel mee gedaan.. ik ben geen pad man... maar daar staat tegenover dat de performance tools wel tof zijn. die realtime pattern switch modussen zijn gewoon super cool.. de learning curve is redelijk ok maar ik vind t nog iets te veel menu af en toe.. ik gebruik nog steeds mn analog keys voor zowel midi als cv!! monsterlijk snel en goed.. en gewoon keys... de midi en cv latency is op de squid heel goed in sync. en zelfs m'n 808 via din sync pakt hij net zo strak.... ik weet t niet maar die squid is wel een geniale syncer.. toch prefereer ik m'n analog keys.. zelfs m'n pioneer sp16 kan ik als een soort mini sync brein gebruiken. je kunt er midi channels in maken en je gear aansturen en zelfs cc uitsturen naar 8 functies. die squid is op zich wel goed uitgewerkt hoor, eigenlijk kan je er zo veel mee.. maar ik doe het in de praktijk niet.
Sweet! Ik kan mij wel vinden in veel dingen die je zegt. Inmiddels ben ik ook best gewend geraakt aan sommige minpunten van de squid. Als je die een keer begrijpt is het een geweldige sequencer die zoals je zegt heel goed is uitgewerkt. Mijn setup is ook nu helemaal erop aangepast door niet te veel machines er mee aan te sturen. Dat is sowieso ook overzichtelijker vind ik. Er zijn een paar "jammer dat je dit niet kan"-functies zoals pattern chaining en dat je die performance tools niet op alle tracks tegelijk kan gebruiken. Ik gebruik algemeen liever keys maar hij werk erg goed samen met externe midi keyboards. Stuurt alle input automatisch naar de goede midi kanaal als je track op de squid selecteert.

Analog four lijkt mij ook een tof ding. Maar 4 tracks + 1 CV zou voor mij te weinig zijn. Heb liefst zoals in de titel van de draad aangekondigd een brein :)
 
Beetje old school maar gebruik al jarenlang een Motif ES7 als ‘masterkeyboard’. Heb geen zin om de overstap naar PC te maken, 4 of 5 hardware synths kun je prima aansturen met de ES die ook nog eens een zeer fijn toetsenbord heeft. Ook nog prima interne sounds en als ‘starter’ heel veel MIDI files met drum rifs .. My two cents ..
 
Hier dient de Roland MC-707 als centrale middelpunt van de setup. Die heeft acht tracks in totaal, en kan acht verschillende clips per track bevatten. Je kunt tevens geluiden en effects wisselen per clip. Dus behoorlijk wat speelruimte i.c.m. de onboard synth engine. Daarnaast dient de MC-707 als MIDI-sequencer voor een Moog Mother-32 en een Moog Subharmonicon, om zo wat complexere sequences te kunnen maken. Een Groovebox geeft voor mijn workflow het beste resultaat. Complexe workstations, met bijbehorende tien centimeter dikke handleidingen, zijn toch te moeilijk te doorgronden. Daar zit dan te veel op en aan, waardoor de vaart er regelmatig uit ging en teveel projectjes bleven liggen. Met de MC-101 en MC-707 workflows klikt het een heel stuk beter, en kun je de sequencer lekker laten doorlopen tijdens live aanpassingen. De motion recording van diverse parameters is trouwens ook geweldig. Er zijn wat kleinigheidjes die ik mis qua sequencing, die je wellicht op een ander soortgelijk apparaat wel zult vinden. Echter zou ik niet de hele workflow en opgedane kennis overboord willen gooien, omdat je dan weer alles opnieuw zou moeten leren voor dat andere apparaat.
 
Isla 2400 clock uit naar Digitone als masterclock en transport via midi naar Digitakt = 20 miditracks voor synths/ipad whatever. Digitakt thru als dinsync uit als clock voor beatstep pro daarmee blijft de midi out van van de DT vrij. De BS pro sequenced een groot deel van eurorack en de clock van een volca beats die alleen gebruikt wordt als clock divider. De sync output van de volca gaat via een mult de rest van eurorack in voor sync zaken. Werkt als een trein.
 
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden .. in mijn setup (ES7 als ‘masterclock’ , 16 tracks, per track MIDI kanaal in te stellen en keuze voor interne of externe aansturing geluid (of beide).. Enige lastige is de Nord Lead (2X) die geen zin heeft zijn midi tempo aan te passen (bij arps bv) op een externe bron, maar dat is een ‘bekend dingetje’ van de oudere Nords …
 
Ik gebruik een octatrack. ik vond de MPC te veel een DAW in a box.
voordeel van de octatrack is dat je 8 midi tracks hebt, met 3 LFO's per track, en goede arp opties, maar ook nog de 8 sample tracks (en dat het een mixer kan zijn, met 4 inputs).
nadeel van de octatrack is dat je max 4 note polyphony hebt voor de midi tracks, en dat de track length beperkt is. maar aangezien ik met name er mee jam en als ik iets serieus eruit krijg wsch toch alles in een DAW zou opnemen is dat niet zo erg voor mij.

Heb ook geprobeerd de squarp pyramid te gebruiken, mooi ding met superveel opties, maar die heeft dan weer geen audio inputs, en geen mogelijkheden als sampler.
dus moest een keuze maken en die is gevallen op octatrack.
 
Tja, ik denk dat die hardware drum simulatie kastjes wel blijven ondanks dat het softwarematig
steeds ‘makkelijker’ wordt om ingewikkelde beats te maken…

Als ik live zou optreden, Ga (lees: durf) ik echt niet met een laptop en DAW voor ‘n man of twintig
zitten spelen. Dan moet ik echt zéker weten of mijn laptop plus DAW stabiel samenwerken.
En hoe beperkt is je kennis van vooral je laptop?
Bij mij MINIMAAL...:?:)
Ik zie het al voor me:
ik druk op play, er begint een bassloopje te spelen en opeens...DUUUNK!

Crash! Einde optreden !

Dan zal ik een hardware seq kopen en dan zou mijn set-up er meteen heel anders uitzien...:P
 
Ik treed zelden meer op maar de vorige keer heb ik maar een sequencer gebruikt en dat was de interne van de Korg Kronos. Ik kon daar ook wat audio in kwijt zodat ik een paar oude synthesizers niet mee hoefde te nemen. De Kronos kan ook crashen en als dat gebeurt kun je bij het opstarten een koffiepauze nemen, maar gelukkig verliep alles vlekkeloos. Anders was ik gaan improviseren. Ik was twee weken bij E-Live en daar zag ik weer hoe het mis kan gaan met laptops op het podium. De betreffende muzikanten hadden geen plan B en waren volledig afhankelijk van de laptops.
 
Back
Top