Welke computer gebruiken jullie?

Mijn externe Samsung 2TB NVMe SSD via TB is sneller dan mijn interne no-brand Apple SSD.

Als je met een laptop werkt is een externe SSD idd onhandig maar voor een Mac Mini/Studio maakt het letterlijk geen zak uit en zie je er net suf uit dat je Apple net hun monopolie praktijken ondersteund en beloond.

Bovendien is een externe SSD veel duurzamer dan een SSD die op het moederbord vast gesoldeerd wordt.
Als je enige kans wil hebben dat je Apple 10-12 jaar meegaat, zoals sommigen hier plannen, zou ik toch die interne SSD zoveel mogelijk ontlasten en een externe SSD kopen.

En backups & archivering kunnen makkelijk op grotere/tragere disks over USB of netwerk.
Zodoende gebruik ik een SD kaart voor m’n samples om zo de interne disk enigszins te ontlasten. M’n hoofd zegt dat dit wel helpt, maar of dat echt zo is weet ik niet. Ik stream veel films/series via Netflix/Stermio. Is dit heel slecht of valt dit dan wel weer mee?
 
Mijn externe Samsung 2TB NVMe SSD via TB is sneller dan mijn interne no-brand Apple SSD.

Als je met een laptop werkt is een externe SSD idd onhandig maar voor een Mac Mini/Studio maakt het letterlijk geen zak uit en zie je er net suf uit dat je Apple net hun monopolie praktijken ondersteund en beloond.

Bovendien is een externe SSD veel duurzamer dan een SSD die op het moederbord vast gesoldeerd wordt.
Als je enige kans wil hebben dat je Apple 10-12 jaar meegaat, zoals sommigen hier plannen, zou ik toch die interne SSD zoveel mogelijk ontlasten en een externe SSD kopen.

En backups & archivering kunnen makkelijk op grotere/tragere disks over USB of netwerk.
De 2011 macbook air heb ik destijds met de maximale 256SSD uitgerust en die doet het nog altijd en staat voor 90% vol. Ik kan me daarom niet echt druk maken om de levensduur van de interne SSD, nog nooit eentje kapot gehad (in tegenstelling tot een externe 5400rpm die van de een op de andere dag ermee op hield). De nieuwe macbook pro heb ik met 1TB uitgerust omdat ik hem op de groei heb gekocht. Een 2TB samsung T7 externe SSD voor timemachine backups geeft extra zekerheid.
 
Je moet wel goed opletten wat je koopt als je een externe schijf haalt. Een TB4 over USB-C schijf gaat echt hard hoor. Een schijf die eigenlijk maar USB-3 haalt over een USB-C kabel niet zo. Het verschil zie je niet zo goed, je moet je echt even verdiepen.
 
Zoals jullie weten gebruikte ik een Atari STf als studio computer. Dat is natuurlijk waanzin in deze tijd en ook wel een beetje krampachtig.

Dus ik heb een upgrade gedaan naar een Mega ST 4. Van 1 naar 4MB RAM en een blitter chip erbij. Knallen jonguh.

Voordeel van een pc zonder harde schijf: je hele leven staat op 1 USB stick. Niks installeren of configureren. USB stick uit oude ST, in nieuwe, klaar.

Ik heb wel een aparte harde schijf hoor, maar die klinkt als een cirkelzaag en werkt gek genoeg niet meer.
 
ik zou het gewoon bij een draaiorgel houden met een vette ponskaart sequencer.
 
Ik ben nog steeds blij de M1
Nu zijn ze bij...

Wat is de laatste Microsoft PC?
De Intel core-13900k (5,5GHZ)?
 
Ik draai al vele jaren op een goedkope oude minidesktop HP met 8 GB intern geheugen, lage kloksnelheid en Windows 10. Ventilatoren maken best veel lawaai maar daar hoor ik toch niets van als ik mijn hoofdtelefoon op zet. Heeft me €50 euro gekost. Draai daar moeiteloos Bitwig studio op en werk er ook modulair op met de Grid binnen Bitwig Studio. Heb er wel 2 schijven ingezet SSD van 1 TB en een oude laptopschijf van 320 GB. Daarnaast nog een 5 TB externe SSD gekoppeld voor back up en samples. Als soundcard gebruik ik momenteel de Virus Acces Snow die natuurlijk ook fantastische sounds bevat. Lekker compact zo. Ben tevreden.
 
Over ventilator gesproken: bij een Mega zonder opties is het wat kantjeboord of je een ventilator nodig hebt. Dus ik heb een kleine 40mm fan gekocht, heel goedkope van 56dB ofzo. Maar dat is op 12V. Ik draai hem op 5V. Je hoort absoluut niks.
 
Die nieuwe iPad Pro is wel een serieuze verleiding die ik op termijn ook niet ga weerstaan denk ik.

Inmiddels gebruik ik nu bijna anderhalf jaar mijn iMac M1 en dat nog steeds tot zeer grote tevredenheid.
Ik ben nog niet echt tegen beperkingen aangelopen, maar merk de sprong voorwaarts voornamelijk met video editing.
32 videosporen van samengestelde clips gaat moeiteloos en lezen en schrijven van/naar de externe SSD waarop mijn projecten en bibliotheken staan heeft geen merkbare vertragingen tot gevolg. De ventilator heb ik nog maar één keer gehoord.

Toen de iMac M3 werd aangekondigd was daar wel even een baalmomentje, maar in de tien maanden waarop ik daarop had moeten wachten heb ik zoveel gedaan dat ik niet had kunnen doen met mijn oude computer dat ik de keuze om indertijd de M1 aan te schaffen niet betreur.
 
De M1 is voor mij ook een enorme stap voorwaarts. In wat het aankan betreft muziek productie, maar ook de lange batterijduur is een mooie winst. Kan makkelijk de hele dag onderweg zijn, werken waar ik wil, tussendoor wat muziek maken en bij thuiskomst nog even een film kijken zonder de laptop aan het stroom te hangen.

Het is mooi dat ze door blijven gaan met de ontwikkeling. Hoop toch zeker wel 5 tot 7 jaar met deze laptop te gaan doen. Kan me nog niet voorstellen waar ze tegen die tijd zijn betreft reken kracht en batterijduur.

Als iemand die is overgegaan vanuit Windows zijn er wel een paar kleine dingetjes die ik mis in het gebruik ( ijs is perfect). Maar ook hier is het een mooie stap voorwaarts geweest voor mij. Vooral na het lezen van de hoeveelheid reclame en andere onnodige dingen die je tegenwoordig bij Windows krijgt.
 
Inmiddels gebruik ik nu bijna anderhalf jaar mijn iMac M1 en dat nog steeds tot zeer grote tevredenheid.
Ik ben nog niet echt tegen beperkingen aangelopen, maar merk de sprong voorwaarts voornamelijk met video editing.
32 videosporen van samengestelde clips gaat moeiteloos en lezen en schrijven van/naar de externe SSD waarop mijn projecten en bibliotheken staan heeft geen merkbare vertragingen tot gevolg. De ventilator heb ik nog maar één keer gehoord.
Klinkt heerlijk!
 
Hier staan enkele MacPro 4,1/5,1 uit 2009-2012.
Ze draaien Monterey met OpenCore en kunnen dual booten met Mojave voor oudere plugins indien nodig.
Het OS zet ik op een sata SSD maar alle soundlibraries, samples en projecten staan op snelle nvme SSD's die via pcie op het moederbord zitten zodat het project/sample snel laadt. Bovendien is dit ook een manier om projecten te beschermen tegen een eventuele crash. Der zitten uiteraard backup SSD in en de studio mac heeft ook een exacte spiegel (exact dezelfde configuratie, plugins etc) beneden. Zo kan ik in mijn living een project opendoen zonder de gans de studio aan te moeten zetten. Die macs zijn automatisch gesynchroniseerd via Carbon Copy Cloner over her netwerk. Studio B is dus ook een parachute voor mocht er iets mislopen met studio B.
 
Als je als Applegebruiker zegt dat Windows zuigt met audio en midi, hoor je altijd dat dat tegenwoordig niet meer zo is - totdat Windows gebruikers zich onbespied wanen 😂
 
Back
Top