Pakketverzend bedrijven en hun diensten

je moet niet alleen maar naar andermans problemen mee lullen over hoe slecht een bedrijf is.:erm:
Zo'n bestelling is toch een persoonlijke ervaring.

Nou, nee. Als je het draadje doorleest blijkt dat veel van de genoemde problemen herkenbaar zijn voor anderen.
 
Dat noemen ze discussiëren, en verbeteren.
da's iets anders dan domweg klagen.
Ik heb verhalen gehoord (gelezen) nou, die maken zelfs een zware crimineel verlegen...:o::smeris:
 
Nee, Bax heeft PostNL al een paar jaar geleden verruild voor DHL
Bedankt voor de info. Is er überhaupt een muziek-webwinkel die verzend met PostNL? Dat ophalen in een achenebbisj fietsenwinkeltje drie gemeentes verderop: daar word ik niet goed van. DHL heeft hier dichtbij gelukkig een pakket-automaat-muur. Dat is echt geweldig makkelijk. Als het me lukt en als ik er op tijd bij ben verander ik de thuisbezorging van DHL altijd naar die automaat. Ik ga niet zitten wachten op die bezorger. Ik ben geen huisvrouw uit de jaren 1950 verdorie.

Verder vind ik dat mensen die service tot aan de voordeur willen en te besodemieterd zijn om iets op te halen aan het eind v/d straat in een automaat of Supermarkt extra moeten betalen. Zodoende gaan voor mij de verzendkosten omlaag. Want een pakketje van 20 gram verplaatsen van Rotterdam naar Den Haag kost bij PostNL 7,50 Euro maar een volwassen vent van 80 kilogram (= 80.000 gram) die zelfde afstand verplaatsen schijnt de NS te kunnen voor de helft van het geld.

Rekenen we even mee: 7 Euro per pakket, 20 pakketten per dag = 7 Euro x 20 pakketten x 20 dagen per maand = 2.800 Euro bruto per maand. Dat is een modaal salaris!!! Als je echt ZZP-er bent begin je echt voor jezelf: PostNL heeft geen meerwaarde. Als ik Thomann of Bax zou zijn dan zou ik die bezorging in eigen hand nemen (doet Bol.com volgens mij ook). Waarom pikken we dit nog?
 
Nog even terug te komen op mijn verhaal.
We wonen drie hoog en een bezorger zou in ons geval de trap op moeten en dat is lastig, zeker als hij veel hoogbouw op zijn route heeft. Dat hij daarvan baalt en geen zin in heeft kan ik me nog wel indenken.
In ons geval is er overigens weinig hoogbouw in de wijk en behoren tot de uitzonderingen. En aan de andere kant halen wij altijd onze zooi op beneden, dus de bezorger hoeft nooit naar boven te komen of dat nou een pakketbezorger is of thuisbezorgd.
Het is onze bestelling en daarom is het aso als je dat niet gewoon zelf ophaalt. Onze vaste bezorger van Postnl weet dat al jaren, maar bij DHL en DPD zie je elke dag nieuwe gezichten dus die weten dat niet.
Aan de andere kant is pakketbezorger wel een baan waarvoor je kiest en daarmee ook het risico om naar boven te lopen! Het heeft dus heel veel met mentaliteit te maken.
En die mentaliteit van deze bedrijven en bezorgers is ver te zoeken. Probeer bij deze bedrijven maar eens een klacht in te dienen en je weet genoeg. Dit nog los van alle verhalen in de Trustpilot..
 
Wij gaan in elk geval het risico niet aan met DPD of DHL en gaan zelf de boel ophalen in Keulen met een bus. Dat bespaart dat we straks domweg moeten klagen.
 
Ik zag vandaag dat je bij Thomann ook de optie hebt om je bestelling via UPS te laten bezorgen. Dat is een behoorlijke uitkomst daar UPS meer afhaalpunten heeft waarvan er een hier nog geen 300 meter verderop. Thomann denkt met je mee! :okdan:
 
Rekenen we even mee: 7 Euro per pakket, 20 pakketten per dag = 7 Euro x 20 pakketten x 20 dagen per maand = 2.800 Euro bruto per maand. Dat is een modaal salaris!!! Als je echt ZZP-er bent begin je echt voor jezelf: PostNL heeft geen meerwaarde. Als ik Thomann of Bax zou zijn dan zou ik die bezorging in eigen hand nemen (doet Bol.com volgens mij ook). Waarom pikken we dit nog?

Klinkt duur, tot je beseft dat er een heel distributie systeem achter zit (en niet alleen in/voor Nederland).

Dit geldt net zo goed voor Thomann/Bax. Er zit veel meer achter dan iemand in een bestelbusje met 20 pakketten de weg opsturen (‘vandaag bestellen en morgen afleveren’ is misschien haalbaar als al die adressen in dezelfde plaats zitten, maar een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk, als die 20 pakketten op 20 verschillende plaatsen in (alleen al) Nederland afgeleverd moeten worden).

De NS brengt je dan wel voor minder van Den Haag naar Rotterdam, maar dat is niet van jouw eigen adres naar het adres waar je naar toe moet.

En waarom ik dit (nog) pik? Omdat ik het zelf niet kan en het wel (voor mij) verdomde gemakkelijk is dat mijn bestelling naar mijn adres wordt gestuurd in plaats van dat ik het zelf mag ophalen (even op en neer naar Glasgow om iets te kopen voor mijn Juno106 wat niet in Nederland verkrijgbaar is bijvoorbeeld)…
 
Laatst gewijzigd:
Dit kwam ik toevallig vanmiddag tegen. Een pakket tegen de deur gezet ergens in een wijk en een deur daarnaast een doos met Pampers en weet wat die zooi kost per pak! 'Bezorger GLS'. Zo gaat dat..:stupid

thumbnail.jpeg


En dan mijn eigen bestelling bij Thomann vandaag.
Ik dacht laten we UPS maar nemen.. wie weet is dat beter dan DPD of DHL. Helaas.. het is precies hetzelfde zooitje en ze zijn nog duur ook :r
Kreeg gisteren een mail van UPS dat de bestelling vandaag donderdag bezorgd zou worden.
Een uur later krijg ik een nieuwe mail: de bestelling was een dag verschoven naar vrijdag. Nou prima maakt verder niet uit, een dagje later en pas mijn afspraken aan.
Kom ik vanmiddag thuis, komt de buurvrouw aangebeld: ze zegt je hebt een heel zwaar pakket gekregen vandaag en voegt daaraan toe: ik vroeg de bezorger of deze het pakket naar boven wilde brengen.
Deze vent laat vervolgens niks meer van zich horen en zet het pakket ter waarde van ettelijke honderden euros!! gewoon op de gang zodat iedereen het mee kan nemen en rijd weg.. echt ongelooflijk..:stupid
Gelukkig was mijn buurvrouw zo wijs om naar beneden te lopen en het pakket bij haar in de schuur neer te zetten en zo veilig op te bergen..! :okdan:
En dan die fijne communicatie via mail.. eerst donderdag, dan vrijdag en vervolgens toch vandaag en dan zonder te communiceren de zooi afleveren..
En dan krijg ik volgende week nog het een en ander binnen via DPD en houd mijn hart al vast.. Hopelijk komen ze maandag dan ben ik de hele dag vrij en anders zie ik de bui alweer hangen..:frons:
 
Hopelijk komen ze maandag dan ben ik de hele dag vrij en anders zie ik de bui alweer hangen..:frons:
Bij sommige vervoerders kan je aangeven bij wie ze kunnen afleveren als je zelf niet thuis bent, gewoon nog even met Thomann regelen dat ze dit op het pakket aangeven.
Altijd handig als er iets mis gaat, dan komt het pakket in ieder geval bij de buurvrouw of een andere goede buur terecht en niet bij iemand met wie je verder geen kontakt hebt.
 
Dit kwam ik toevallig vanmiddag tegen. Een pakket tegen de deur gezet ergens in een wijk en een deur daarnaast een doos met Pampers en weet wat die zooi kost per pak! 'Bezorger GLS'. Zo gaat dat..:stupid



En dan mijn eigen bestelling bij Thomann vandaag.
Ik dacht laten we UPS maar nemen.. wie weet is dat beter dan DPD of DHL. Helaas.. het is precies hetzelfde zooitje en ze zijn nog duur ook :r
Kreeg gisteren een mail van UPS dat de bestelling vandaag donderdag bezorgd zou worden.
Een uur later krijg ik een nieuwe mail: de bestelling was een dag verschoven naar vrijdag. Nou prima maakt verder niet uit, een dagje later en pas mijn afspraken aan.
Kom ik vanmiddag thuis, komt de buurvrouw aangebeld: ze zegt je hebt een heel zwaar pakket gekregen vandaag en voegt daaraan toe: ik vroeg de bezorger of deze het pakket naar boven wilde brengen.
Deze vent laat vervolgens niks meer van zich horen en zet het pakket ter waarde van ettelijke honderden euros!! gewoon op de gang zodat iedereen het mee kan nemen en rijd weg.. echt ongelooflijk..:stupid
Gelukkig was mijn buurvrouw zo wijs om naar beneden te lopen en het pakket bij haar in de schuur neer te zetten en zo veilig op te bergen..! :okdan:
En dan die fijne communicatie via mail.. eerst donderdag, dan vrijdag en vervolgens toch vandaag en dan zonder te communiceren de zooi afleveren..
En dan krijg ik volgende week nog het een en ander binnen via DPD en houd mijn hart al vast.. Hopelijk komen ze maandag dan ben ik de hele dag vrij en anders zie ik de bui alweer hangen..:frons:
Kun je er tijdens het bestelproces voor kiezen om niet aan de deur maar bij een afhaalpunt te laten bezorgen?
 
Bij sommige vervoerders kan je aangeven bij wie ze kunnen afleveren als je zelf niet thuis bent, gewoon nog even met Thomann regelen dat ze dit op het pakket aangeven.
Altijd handig als er iets mis gaat, dan komt het pakket in ieder geval bij de buurvrouw of een andere goede buur terecht en niet bij iemand met wie je verder geen kontakt hebt.

Ja daar begint het natuurlijk bij 'communicatie'. En daar gaat het al mis. Zoals gezegd, je krijgt een mail donderdag bezorgen en een uur later een mail, het wordt vrijdag en dan kom je thuis en dan was het toch weer donderdag..
In elk geval zover het er naar uitziet komen de rest van de spullen via DPD a.s. maandag en dan zijn we de hele dag thuis. Natuurlijk nog wel even ruim van te voren op de voordeur aangeven met een briefje opgeplakt dat we thuis zijn en de boel beneden ophalen voordat er heel gebruikelijk zonder bel een briefje in de bus ligt met de boodschap: wij zijn geweest en troffen u niet thuis, u mag uw pakket ophalen in een vaag gebouwtje afgelegen op het industrie terrein...zoals bijvoorbeeld gisteren met een pakketje van Bax via UPS waarvoor 22 euro afgerekend is.. gelukkig zit het ophaalpunt van UPS hier om de hoek vandaar voor UPS gekozen en 22 euro betaald.. We sparen de rest dat nog komt van UPS op voordat we naar het ophaalpunt gaan, anders blijf je lopen he..
 
Oh had ik al gezegd dat er geen briefje in de bus lag, maar via mail er achter moest komen dat het pakketje was afgeleverd bij het ophaalpunt hier om de hoek?
Hij is hier waarschijnlijk niet eens in de straat geweest. 22 euro!
 
Kort, maar aardig artikeltje op de site van NRC over de pakketjesbizniz:

 
Kort, maar aardig artikeltje op de site van NRC over de pakketjesbizniz:

Iedereen weet dat de PostNL's van deze wereld hun bezorgers mensonterend schofterig behandelen. Dat wil niet zeggen dat het voor die meer dan 7 Euro per pakket niet beter kan. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat het voor hooguit 5 Euro al beter kan. Ik heb ook het idee dat Bol.com geen PostNL gebruikt als je ervoor kiest om het zelf op te halen bij de lokale supermarkt: iets dat ik altijd doe als ik ervoor kan kiezen. Volgens mij stuurt Bol.com zelf busjes het land door naar de Supermarkten. Die bezorger heeft voor mij geen meerwaarde. En als je service tot aan de voordeur wilt moet je gewoon extra betalen.

Ik heb eerder hier een klein rekensommetje gemaakt hoeveel (en ik bedoel VEEL) er bruto wordt verdiend als je slechts 20 pakketten per dag bezorgt. Er blijft dus te veel an de strijkstok hangen bij PostNL en de aannemers die de bezorgers "in dienst" hebben dan wel als "ZZP-er" inhuren. Die Belgen hebben het goed gedaan met die inval bij PostNL. Het zijn smerige koppelbazen en slavendrijvers.
 
Kort, maar aardig artikeltje op de site van NRC over de pakketjesbizniz:


Precies DIT !
Daarom ook dien ik nooit een klacht in. Je dient tenslotte op Sicilië ook geen klacht in tegen de Cosa Nostra.
 
En als je service tot aan de voordeur wilt moet je gewoon extra betalen.

Precies maar zelfs dat blijkt een andere realiteit. Je kunt gewoon meer betalen, maar het is dan de vraag of je de service ook krijgt.
Voor mij hoeft dat gratis bezorgen dus ook niet, want dan krijg je in elk geval deze excessen.

Het is triest dat er echt geen speler is die er positief tussenuit springt. Ze zijn allemaal hetzelfde laken een pak.
Alleen van Fedex weet ik niet of die het wel beter doen.
 
[...]
Het is triest dat er echt geen speler is die er positief tussenuit springt. Ze zijn allemaal hetzelfde laken een pak.
Alleen van Fedex weet ik niet of die het wel beter doen.
Dat vind ik heel gek van veel bedrijfstakken. Ouderwetse kapitalistische concurrentie is er niet meer. Men fuseert tot een speler of 3 op de markt en weigert daarna te concurreren. Geen enkele verzekeraar keert uit en ze zijn allemaal even goedkoop. XS4All bestaat niet meer: bood meer service tegen een hogere prijs. Is opgekocht door KPN en nu slechts "een merk". Enzovoorts. Kapitalisme is dood.
 
Back
Top