Maak zelf ook eens een Avant Garde track

20125085_1_IMG_FIX_700x700.jpg


STOKEt

Een dialoog tussen het vrije geluid en de dwingende beat. Soms een balts, soms een strijd op leven of dood, tegenstanders en geliefden tegelijkertijd. De toeschouwer raakt in verwarring en weet geen partij te kiezen. Een sensexperiment van analoog en digitaal vastgelegd door Von Naphoven.
 
Gelukkig hebben we nog Radio Patapoe...
Leuk!
Dat zou best eens kunnen :D Overigens zou radio 100 dit jaar 30 zijn geworden 8)
Ik ben nog steeds boos dat ze dat om zeep hebben geholpen. Radio 100 is indertijd opgegaan in DFM radio : http://dfm.nu/nl.index.html

"Frodo launched his radioshow Oorsmeer on Amsterdam's infamous underground Radio 100. Thirteen years later the show is still running on http://www.dfm.nu, weekly covering a broad spectrum of avant garde electronica and abstract soundscapes."
 
Laatst gewijzigd:
in de jaren 90 deed ik nog wel eens studio sessie,s met wat freestyle muzikanten, die toen ook wel vaak optraden in bands als heidecker en ted hayes..
zo,nbeetje allemaal op een korg wavestation gespeeld dit die ik toen maar net had..

de beelden zijn van verleden jaar
 
Zou een echte modernist zich niet verzetten tegen het hokje ´avant garde´? En de inteelt in deze scene? :-)
 
Het mag eigenlijk niet want ik heb dit niet zelf gemaakt. Maar ik wilde het toch even laten horen want dit lijkt me behoorlijk avant garde. Ik heb het jaren geleden gedownload van radio DFM en ik heb het indertijd bewaard onder de naam 'wanstaltig'. :)
 

Attachments

  • wanstaltig.mp3
    3,2 MB · Bekeken: 53
al die termen....
ik heb ook wel eens avanthop of techgarde gehoord.. zelf draai ik altijd chillimal, dream & bass, chill on dubhop, en chillectro in de chill out op feestjes
 
coucou

het doet me wa denken aan Varese's poeme electronique Uit 1958
nuno cannavarro's plux quba , Andrei tarkowsky's Solaris, harmony's korines
Gummo ...

gemaakt met uitsluitend de jp-08 in de vlieger , aka vliegtuig,
uit Rome & field recordings van Roma, de stad ....

http://www.soundcloud.com/torturado/muoio-per-te-roma-mp3
 
dit is uiteraard de onvervalste avantgarde rock..
en bands die veel klassieke invloeden gebruiken uit het avantgarde tijdperk zo als de franse zheul stroming, met bands als magma, univers zero, art zoyd, present ed.. maar ook de canterbury stroming heeft de nodige avant garde afgeleverd, met name henry cow..
 
@bliepertronic:
Zappa kan zeker tot de Avant-garde gerekend worden - ook in zijn hele wijze van benadering.

Die Art Zyod is een prachtig voorbeeld van z.g. klassieke meuk Avant-garde: burgelijke moderniteit van een stelletje elite die al het contact met de werkelijkheid zijn verloren en de facto nog in het verleden leven van een klein wereldje.

Henry Cow mag er ook wezen als het gaat om Avant-garde dat zich niet in het 'concertgebouwcircuit afspeelt. Doe me aan Soft machine denken.

Het mag duidelijk zijn dat ik de Avant-garde die uit het klassieke muziek circuit komt meestal van een potsierlijke ouwe lullen vervelendheid vind. Zeker als het op partituur gezet wordt.
 
klassieke muziek circuit komt meestal van een potsierlijke ouwe lullen vervelendheid vind. Zeker als het op partituur gezet wordt.

Op mij komt de recente ´avant garde´ soms over als een elitair gezelschapje.. Die tijdens orgies en zegeltjesslikkerij, bagger produceert. Maar doorbreekt in hun vriendenkringetje, dankzij veel hautaine wijze woorden en de juiste netwerkcontacten.. :-)

Het voordeel van de klassieke avant garde composities is misschien dat het nog op muziek lijkt?
 
Maar, geniet je ook werkelijk van die 'klassieke' meuk (in welke vorm dan ook)?

Ik heb een klassieke basisopleiding gehad, maar heb dat wel achter me gelaten. Toch denk ik de laatste jaren sinds ik deuntjes produceer, vaak terug aan mijn band met mijn laatste pianoleraar. Ik luister eigenlijk nooit naar klassieke muziek, maar als ik het tegenkom kan het me soms wel raken.

edit: En oja, het voordeel van bladmuziek, is dat muziek van ver voor de mogelijkheid tot opnemen, tegenwoordig nog min of meer reproduceerbaar is. Het is vergelijkbaar met archeologie.. :-)
 
Laatst gewijzigd:
scepticist:
Duidelijk!
Ik ben ook niet zonder klassiek verleden.
In de jaren van vorming als jong kind nogal eens met mijn moeder klassieke concerten bezocht (meestal piano, cello en viool) en pianoles gehad.
Mijn leerlaar vond mij dusdaning recalictrant dat ie weigerde mij les nog te geven.
Daar heb ik nog steeds profijt van ;-)
 
@MarsMusica:
Je loopt wel een beetje achter met je Cobra.
Hoewel, de muziek loopt nogal achter op de beeldende kunsten dus in dat opzicht wellicht gepast.
Jouw bijdrage: embed werkt niet en de link ook niet. Doe eens niet zo modern ;-)
 
Back
Top