Inschakelpiek

Voor wat betreft selectiviteit en uitschakelkarakteristieken:

Een B-automaat van 16A kan inschakelpieken opvangen tot 5x In (=5x16=80A),een C16 automaat to 10x In (10x16=160A) en een D-automaat to 20x In (20x16=320A).

Een 'gewone' smeltveiligheid (D patroon Gl/Gg) van 16A (bij een TT stelsel) kan een piek van 122A hebben gedurende 0,2 seconden.

Selectiviteit bereik je niet met verschillende karakteristieken maar met verschillende zekeringwaarden. Liefst met
een factor 1,6. Bijvoorbeeld een 25A voorbeveiliging met daarachter eindgroepen van maximaal 16A.
 
16Ax220 is toch ruim 3200 watt.
waar besteed je dat dan aan ?
veel versterkers of heb je er ook verwarmingselementen aanhangen ?
andere vraag is of je alle 40 zaken tegenlijk nodig hebt, anders kan je in delen/ setups werken
 
het is vaak de piekbelasting, elco's die zich volzuigen
daarna is er niks meer aan de hand, maar net die sec doet het hem vaak
 
Even voor de duidelijkheid.


P=U.I is niet geldig op een wisselspanningnet !!!!

Het juiste is P=U.I.cosf


Je toestellen die op DC werken is P=U.I wel geldig


Als je wat toestellen bij elkaar telt en je komt op 1000watt dan kan je niet zomaar delen door 220v en zeggen 4,55A

De stroomsterkte in je wisselspanning kring zal hoger zijn. hoeveel hoger is afhankelijk van de fase verschuiving (bv. cosf=0.8)

In het geval van onze 1000watt zal het dus 4,55A/0,8=5,7A.

Dus op een 16A kring bij 220V en een fase verschuiving van 0,8 kan je 2816Watt aan toestellen aansluiten. bij een faseverschuiving van 0,9 is dat 3168Watt. Hangt er vannaf wat je thuis krijgt dus....

Vaak is het vermogen op een toestel aangegeven met de eenheid VA of kVA ipv Watt, dat betekend dat de cosf niet is toegepast. Een kring van 220V en 16A kan dus een vermogen aanduiding hebben van 3520VA of 3,52kVA, het echte vermogen bij 16A zal een stuk lager zijn, afhankelijk van de fase verschuiving (cosf)


:L
:biertje:
 
blijft de vraag wat allemaal die 16 ampere overtreft ?
misschien de zwaarste trekkers eerst apart aan zetten, kijk eens naar wat de apparaten opgeven en geef eens een lijstje. kan natuurlijk ook met meer groepen je studio voeden , maar of dat nou de oplossing wordt ?
 
Maar is niet zo van toepassing voor ons thuisstudiootje, daar staan bijna allemaal apparaten met een cos phi van bijna 1, ok die ene TL balk of schakelende voeding in je PC zal het verschil ook niet maken.

Je bijdrage van je studio aan de fase verschuiving mag dan zeer klein zijn, je bent niet de enige verbruiker in het net. Het komt dus al verschoven binnen in je huis. Het is wel degelijk van toepassing voor iedereen in het net.


Spoelen verschuiven de fase in negatieve richting. condensatoren verschuiven de fase in positieve richting.

De Elektriciteit maatschappij zal parken met enorme condensatoren in het net plaatsen om de faseverschuiving tegen te gaan.
Verbruikers (fabrieken) met veel Electro motoren en/of zware trafo's zullen verplicht zijn om een condensator bank te plaatsen.

Wees blij dat je studio weinig fase verschuiving veroorzaakt, sterkstroom condensatoren zijn niet goedkoop ;)
 
misschien de zwaarste trekkers eerst apart aan zetten

Zo doe ik dat, werkt prima :okdan:
 
wel volume op 0/ speakers uit om ze te sparen, tijdens aanzetten
 
Je bijdrage van je studio aan de fase verschuiving mag dan zeer klein zijn, je bent niet de enige verbruiker in het net. Het komt dus al verschoven binnen in je huis. Het is wel degelijk van toepassing voor iedereen in het net.


Spoelen verschuiven de fase in negatieve richting. condensatoren verschuiven de fase in positieve richting.

De Elektriciteit maatschappij zal parken met enorme condensatoren in het net plaatsen om de faseverschuiving tegen te gaan.
Verbruikers (fabrieken) met veel Electro motoren en/of zware trafo's zullen verplicht zijn om een condensator bank te plaatsen.

Wees blij dat je studio weinig fase verschuiving veroorzaakt, sterkstroom condensatoren zijn niet goedkoop ;)

Idd maar op het verbruik en inschakelpiek van je studio heeft dat geen invloed, en eigelijk heeft cos phi ook helemaal niks te maken met inschakelpieken natuulk...
 
Idd maar op het verbruik en inschakelpiek van je studio heeft dat geen invloed, en eigelijk heeft cos phi ook helemaal niks te maken met inschakelpieken natuulk...

Als je 32 kettingtakels in je huis hebt hangen wel :D
 
Het enige wat je kan doen tegen inschakelpieken is je apparatuur niet tegelijk aanzetten. Wil je dat toch dan is de enige oplossing een automaat of een smeltveiligheid met een andere inschakelkarakteristiek plaatsen.

Een beeldscherm, PC of andere electronica kan een piekstroom geven tot wel 20x de nominale stroom. Vergeleken met dergelijke elektronica zijn dikke elektromotoren maar laffe componenten....
 
Laatst gewijzigd:
Ik schajel al in 4 etappes in. Dat gaat vaak goed, maar soms ook niet, als bijv ergens al licht aan is.
 
Nadat de woningbouwvereniging bij mij de meterkast had laten vernieuwen, lukte het plotseling niet meer om mijn mengtafel aan te zetten zonder de zekering uit te schakelen.
Ik begreep dat de lichtere 16A zekeringen (voorheen had ik 20A), uit veiligheidsoverwegingen nu de standaard zijn.

Misschien is dit niet wat je zoekt, maar ik heb dat probleem opgelost door zo'n inschakelbegrenzer voor de voeding van mijn mengtafel te plaatsen: http://www.terrasverwarmer.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=80
 
C automaat kost een tientje....
 
Vraag het anders eens aan zo'n kermisklant :eureka:
nee maar serieus, ik wil nu echt niet milieu gaan doen maar je kan toch wel een beetje selctief dingen aan/uit zetten?
 
Back
Top