Opnemen van trompet

Spa

Breekpunt
Lid sinds
30 januari 2007
Berichten
303
Locatie
Elst
ZIjn er hier mensen die ervaring hebben met het opnemen van een trompet?
Ik krijg binnenkort een trompetist over de vloer en ik vroeg me af of er nog handige tips 'n trics zijn.

Ik heb niet heel veel mics beschikbaar: een Shure sm-58 en een Rode Nt1-A, dus daar zou het mee moeten gebeuren.
 
Hallo,


Klassieke microfoons voor een trompet zijn Sennheiser 421, Akg D202 en uiteraard grotmembraan condensators zoals Neumann. (mgoed, waar is Neumann geen klassieker;))

Als ik met jouw microfoons aan de slag zou moeten zou ik ze er allebei tegelijk voor zetten.
Een afstand tussen de 40 en 100cm is mooi.
Als je te dichtbij opstelt heb je kans dat de je teveel variatie in opnamelevel krijgt als de trompettist wat beweegt.
Als je te ver weg opstelt heb je kans dat je te veel galm vanuit de ruimte mee opneemt.
Let op dat je ze precies ver van de trompet opstelt anders zit je met fase gezeur.

Met twee microfoons kan je achteraf nog wat experimenteren mocht je de sound nog wat willen aanpassen.
 
zelf gebruik ik oa de akg414
zoals mlb zegt allebei kan, handig is om de trompetist er een beetje overheen te laten blazen, dus niet recht erin, zet eventueel de microfoons een beetje onder een schuine hoek en iets lager. de trompet heeft veel dynamiek en kan nogal hard aankomen, op deze manier heb je wat meer speling en is ie wat softer in de aanzet.
luisteren en uitproberen helpt.

er is ook op het net nogal wat literatuur te vinden over het opnemen van akoestische instrumenten bv een heel aardige handleiding van akg, even g'en dus
 
idd niet recht erin blazen, dat wordt lillik
ik vind trompet in de booth opnemen lastig, je hebt zoveel afstand nodig dat je die droge kleine ruimte er bij krijgt
in een iets grotere ruimte opnemen (met weinig weerkaatsing) vind ik zelf t mooiste
ligt ook een beetje aan het doel van de opname natuurlijk
trompet is wel fokkin retegaaf natuulk :)
 
k speel er wel s op hoor:)
ik baal wel steeds van t feit dat wat ik ooit leerde als een c een bes is
dat is zo rete irritant, maar goed
als ik later groot ben ga ik er nog meer tijd in stoppen
 
ik vind trompet in de booth opnemen lastig, je hebt zoveel afstand nodig dat je die droge kleine ruimte er bij krijgt

da's waar, voordeel is: je kan de microfoons er gerust wat verder vanaf zetten ( meter kan best )
de galm naderhand eraan toevoegen maskeert ook de ruimte wat
beetje grotere ruimte en niet zo half dicht bij de muur vanwege de reflexties
och eigenlijk gewoon even luisteren
tav 2 microfoons tegelijk : soms tape ik ze even aaneen, of met een postelastiek. opletten dat de voorkanten van de membranen gelijk staan ivm eerdere faseproblemen
 
Ik neem vaak blazers op waaronder ook trompet/cornet.
Mijn ervaring is dat nu juist die SM 58 erg fijn is voor trompet. Ik gebruik zowel een dynamisch mic als een ribbon voor trompet, condensator vind ik vaak niet mooi.
Zet je trompettist idd wel op een redelijke afstand ivm dynamiek en plak een stuk gaffer op de grond. Zo weet je de juiste afstand. Wanneer je meerdere blazers tegelijk opneemt altijd even experimenteren met de afstand voor de juiste verhouding en ook weer gaffer op de grond.
 
veel condensatormicrofoons (niet alleen chinese) klinken te schel voor een trompet of soortgelijke instrumenten. een sm58 is inderdaad niet slecht hier, maar een ribbon heeft mijn voorkeur. een beetje off-axis en / of op afstand plaatsen helpt vaak.
 
Ik heb nog nooit een ribbon voor trompet geprobeerd.
Dat ga ik binnenkort maar eens proberen.

(ik gooit thuis meestal een C414 of U87 ervoor)
 
Veel condensator mics kunnen de dynamiek niet aan (U87, C414 daar gelaten :-) Ribbon is erg fijn voor trompet, voor sax weer niet. Daar wil ik dan wel weer een condensator voor gebruiken en met trombone een condensator en ribbon.
 
Nou, inmiddels kunnen we denk ik wel concluderen dat alles zo'n beetje mogelijk is :D
Oftewel Spa: gewoon roeien met de riemen die je hebt en gebruiken wat je bevalt uit deze thread.

Zelf heb ik ook wat geleerd van deze thread, namelijk:
Ik heb nog nooit een ribbon gebruikt op blazer/trompet.
Dat ga ik eens proberen.
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat!
 
Back
Top