ongebruikelijke setups/workflows met software/hardware

Dank Sunny,

Het kwartje wilde nog even niet helemaal vallen bij me, maar sinds gisteren een patchbay in mijn rackje gehangen. Inderdaad ineens eenbhele hoop modulaire flexibiliteit met in- en outputs.

Helemaal leuk om makkelijk verschillende signalen met maar 1 kabeltje prikken door verschillende apparaten te halen!

Nogmaals dank dus :)


ik heb daw met rme card en adat extra in/uit
gaat allemaal naar via patchbays naar analoge tafel en naar andere patchbay naar rack/ tafel met analoge randapparatuur.
verder alles midi gekoppeld met daw.
werkwijze varieerd van : daw naar li/re via mengtafel monitors

of analoog geluidjes maken en digitaal verder bewerken

of daw div uitgangen naar analoog spul en weer opnemen in daw

of analoog en via analoge tafel sends naar daw als effect.

en zoiets.

vooral de uitgebreide patchbay mogelijkheden maakt het zo ongeveer 1 groot modulair systeem.

ook voor mensen met weinig geld kan dat bv met 2dehands motu traveller interface heb je sowieso al 8 analoog in/uit. patchbay 25-35 euro 2dehands , klein macky of ander oud tascam tafeltje en je hebt in principe een heel flexibele setup. versterker/ monitor ca 300 euro. kortom voor de prijs van 1 synth heb je een leuke flexibele modulaire hybride studio
 
Even een patchbay vraag: ik heb 2 Spirit Folio F/14 mixers, de 2e als uitbreiding van de 1e. Ik wil van beide mixers de send naar een effectenbak sturen,mono (b.v. een Boss SX700, of Zoom 1204). Hiermee wordt de 2 mixers samen 1 grote mixer.

Kan ik in een patchbay de beide sends van de mixers op basisniveau mixen en van hieruit 1 mono kabel aansluiten op het effect?

Ik doe nu op het effect input links send 1 van mixer 1, en input rechts send 1 van mixer 2, maar dat werkt alleen voor mono effecten, signaal komt dan samen in het effect. Ik heb liever 1 mono in en stereo uit, dan werken stereo effecten ook.

Ik kan er een Behringer MX400 mixertje tussenhangen, maar patchbay lijkt me ook wel wat.
 
Okee, bedankt, patchbay topic ga ik uitpluizen. Ik had al de manual van de Samson S-patch pro gelezen, daar bleek het niet echt uit. Wel van 1 naar 2 signalen splitten, maar niet andersom, van 2 naar 1 (wat dus feitelijk mixen is....)
 
Ik maak mijn beats zonder de computer, Rm1x out naar S2800 in s2800 thru naar su700 in, dan heb ik nog een stel synths die ik meestal in de su sample en de s2800 gebruik ik voor vinyl samples. Opnemen naar de computer doe ik gewoon via de mic input! ( I don't care what you think!)

Oh en dan meestal nog een filtertje over mijn beats heen in cubase maar ik zeg natuurlijk niet welke ! :p
 
Ik moet het nu met een hele beperkte setup doen, een MC-202, een MBase01 en een MonoTribe plus wat pedaaltjes en software. Later komt er nog een mini MS-20 bij. Daarbij wil ik nog dingen doen met een software setup. Maar ik heb het nog niet helemaal lekker draaien op dit moment wat betreft syncen (FSK naar MC-202) met software. De 202 en de MonoTribe spelen wel prima samen, triggers vanuit de MC-202 laten hem gewoon steppen in sync (en als ik een kabeltje gescoord heb kan ik hem met de update ook als synth aansturen!).

Toch denk ik dat het uiteindelijk wel lekker gaat werken allemaal.

Wat ik een beetje miste was dat op het moment dat ik alle apparatuur tegelijk aangesloten had alles ver uit elkaar stond en niet meer uitnodigde tot spontane jams. Daarom ga ik in mijn nieuwe huis straks proberen om een soort van compacte cockpit te bouwen.
 
Leuke topic, en die eerste reactie begrijp ik ook niet.

Mijn setup is ook hybride. Als DAW gebruik ik Buzz (oude versie uit 2000 met allerlei patches) met een paar VSTtjes (samplers, ABL2) en tevens tape sync (fsk) naar de 707. Master klok dus via audio. Als de audio hapert, hapert de rest lekker mee en loopt het strak door. De 707 stuurt via een doepfer msy-2 de 606 en de 303 aan met din sync. De midi klok uit de msy-2 gaat terug de PC in, naar een zelfgebouwde MIDI sequencer. Deze stuurt de VST's aan en de externe midi gear (909, u220, juno 106). Audio en midi gaat via een tascam us-1641 (14 analoge inputs) naar Buzz voor effecten en afmixen.

De filosofie is flexibiliteit, er moet gejamd kunnen worden, tracks bouwen is secundair maar wordt naarmate die sequencer vordert steeds praktischer haalbaar. Voorheen programmeerde ik alles in de ingebouwde sequencer van Buzz maar dit was ik op een gegeven moment zat. In de nieuwere versies van Buzz is dit wel verbeterd qua workflow maar toch wilde ik het sequencing gebeuren een beetje meer in eigen hand nemen.
 
Mijn setup is ook hybride. Als DAW gebruik ik Buzz (oude versie uit 2000 met allerlei patches) met een paar VSTtjes (samplers, ABL2) en tevens tape sync (fsk) naar de 707. Master klok dus via audio. Als de audio hapert, hapert de rest lekker mee en loopt het strak door.

Heb in een ver verleden ooit eens met Buzz gespeeld. Werkt dat nog onder Windows 7 64-bit?

Mijn setup is eigenlijk heel gewoon: gebruik enkel Reason 6, maar ben van plan om de Panorama P4 of P6 te kopen, want gewoon met de muis balkjes tekenen in de piano roll (of computer keyboard gebruiken) is niet echt bevorderlijk voor de inspiratie...

Heb wel een tijdje voor de fun zitten klooien met Impromptu en met een demo van Numerology (die ik dan in een virtual box draaide omdat ik op Windows zit en Impromptu & Numerology Mac only is), maar ben niet echt van plan om daarvoor een Mac te kopen (hoewel ik stiekem hoop dat iemand een Rack Extension maakt wat enkele op Numerology gebaseerde midi sequencers naar Reason brengt).
 
Leuke topic, en die eerste reactie begrijp ik ook niet.

Mijn setup is ook hybride. Als DAW gebruik ik Buzz (oude versie uit 2000 met allerlei patches) met een paar VSTtjes (samplers, ABL2) en tevens tape sync (fsk) naar de 707. Master klok dus via audio. Als de audio hapert, hapert de rest lekker mee en loopt het strak door. De 707 stuurt via een doepfer msy-2 de 606 en de 303 aan met din sync. De midi klok uit de msy-2 gaat terug de PC in, naar een zelfgebouwde MIDI sequencer. Deze stuurt de VST's aan en de externe midi gear (909, u220, juno 106). Audio en midi gaat via een tascam us-1641 (14 analoge inputs) naar Buzz voor effecten en afmixen.

De filosofie is flexibiliteit, er moet gejamd kunnen worden, tracks bouwen is secundair maar wordt naarmate die sequencer vordert steeds praktischer haalbaar. Voorheen programmeerde ik alles in de ingebouwde sequencer van Buzz maar dit was ik op een gegeven moment zat. In de nieuwere versies van Buzz is dit wel verbeterd qua workflow maar toch wilde ik het sequencing gebeuren een beetje meer in eigen hand nemen.

Hee Kanarie ik wil graag wat meer weten over FSK sync en dergelijke vanuit Buzz. Ik was vroeger helemaal lijp van Buzz en ik ben aan het zoeken naar een flexibele host. Ik dacht aan Ableton maar nu je het over Buzz hebt had ik zoiets van hey mijn oude liefde kan ook FSK én het is gratis :okdan:
 
Hee Kanarie ik wil graag wat meer weten over FSK sync en dergelijke vanuit Buzz. Ik was vroeger helemaal lijp van Buzz en ik ben aan het zoeken naar een flexibele host. Ik dacht aan Ableton maar nu je het over Buzz hebt had ik zoiets van hey mijn oude liefde kan ook FSK én het is gratis :okdan:

Men neme:

2 stuks Synthrom Sinus v2.0, kies waveform "sin.square", een op 1200 Hz en een op 2400 Hz.

Deze tegen elkaar in laten gappen door 2 stuks 11-gapper, dus een met patroon "o.o..o.." en de andere met ".o.oo.oo". Speed van de gappers op 0:1 Ticks.

Die 2 samen door een lowpass filtertje om de scherpe randjes eraf te halen.

Je moet deze dan naar een aparte uitgang op je geluidskaart sturen, ik gebruik Polac ASIO Out hiervoor.

Stel je wilt 6 modulaties per kwart noot, dan moet Buzz op 8 TPB ingesteld worden.

10 minuten laten sudderen en klaar is je fsk signaal:)

Het kan geen kwaad om je signaal naar je normale output te sturen om het te beluisterten en vergelijken met een echt fsk signaal. Als het heel anders klinkt, heb je waarschijnlijk iets verkeerd ingesteld.
 
Ik had alleen 1 probleempje met de FSK VST, mijn Roland MC50 sequencer wacht op een start pulsje (FSK versie 2 o.i.d.), dit kan de FSK niet genereren. Die had ik toen zelf maar opgenomen in audio, eerst die puls afspelen waarna de FSK VST het overneemt.

In mijn setup genereert de PC FSK, deze gaat naar de MC50, en de MC50 genereert een strakke midi clock voor andere gear.....

Dit lijkt me ook beste wel hybride en ongebruikelijk :) (maar te veel gedoe, wel leuk voor strakke audio opnames)
 
Interesting topic, Dat inspiratieloos klikken heb ik op de volgende manier opgelost:

Mijn workflow is dan als een blanco canvas:

MPC2500(JJOS) -> Synths/PC met evt softsynths/IODock -> Audio naar Mackie tafel ->Tascam DP24 Multitrack

De Midi sla ik op in de MPC, de audio in de MTR -> audio sporen importen naar PC ->T-racks mastering en evt ander knip/plakwerk met bv Cubase/Soundforge-> evt terug nr Mackie/MTR voor nabewerking/Mixdown met outboard. "Done"

Zodoende behoud ik het muisklikken voor als ik echt iets heb waar ik volledig achter sta en kan ik aanklooien wat ik maar wil, Hersenloos naar een beeldscherm staren doe ik al voor mn werk, is echt een downer omdat dan thuis in de studio nogeens te doen.. Een fysiek apparaat blijft overigens voor mij ook veel fijner te werken dan beeldscherm werk.. Het nodigt meer uit om aan knopjes te draaien! :engel:
 
Ik heb een EMU XL7 sequencer/synth gescoord op SF :-) Daar zat ik al lang op te azen.

Computer als sequencer gaat er nu voorlopig uit. Ik moet me er nog in verdiepen, maar ik zie mogelijkheden om een lineaire sequencer zoals de MC50 of een Kawai Q80 (die zowel lineair als pattern based is) te syncen aan de XL7.

Of de midi data van een jam sessie op de XL7 opvangen op een 2e sequencer en dit verder lineair als track uitwerken.
 
Ik heb mijn setup (low-end spul) voor mezelf eens uitgetekend als geheugensteuntje, midi channels en mixer channels. Mixer zit propvol. Ik heb een 2e Soundcraft mixer liggen, dezelfde, door ruimtegebrek i.c.m. weinig gebruik nu niet aangesloten. Zou dan een submixer voor drum kunnen worden, of zo schakelen dat de 2 mixers 1 grote mixer worden, incl. delen van send/return effecten.

Zoom ST224 sampler die ik heb zie ik nu vooral als een stand alone bakje, en de R8M is leuk voor drum tracks bij gitaar opnames, past qua sound niet in deze setup.
 

Attachments

  • studio lay out_v2.jpg
    studio lay out_v2.jpg
    54 KB · Bekeken: 144
Maschine > midi out naar kontakt met een mapping voor de Transistor Revolution 808/909 banks. Alle info die ik nodig heb komt op de schermen van maschine.

Voor het sequencen gebruik ik of de stepsequencer van maschine ook via de midi out. Dit wordt in live allemaal naar 1 midi merge kanaal gestuurd die alle midi opneemt.

Voor het sequencen van de minibrute of vsts gebruik ik Numerology met een Launchpad.

De audio gaat naar een mackie mixer met en weer terug naar live in audio. Hier heb ik ook nog een kanaal waar de sherman filterbank opzit.

Allemaal erg simpel maar ik hoef hier door bijna niet naar mijn computer scherm te kijken als ik jam. Maar neem wel alle midi en audio op in Live
 
Back
Top