Zyklus MPS-1 kloon

Jeroenhn

Nieuwkomer
Lid sinds
30 april 2003
Berichten
19
Links en rechts bleek er toch wel wat interesse te zijn in the Zyklus MPS-1 en een poos geleden heb ik van de oorspronkelijke ontwikkelaars de broncode en schema's gekregen. Samen met wat andere enthausiastelingen zijn we een kloon gaan maken, omdat het in handen krijgen van een origineel toch wat onmogelijk leek (schrijf ik terwlijl ik nu twee originelen hier heb staan..).
Het idee is om uiteindelijk alles als open source vrij te geven (met de zegeningen van de originele ontwikelaars), en natuurlijk kijken of we wat leuks kunnen toevoegen.

De hardware is gebaseerd op een ordinaire Z80 en er zit verder niets 'custom' in, een hoop TTL, CPU, PIO/SIO/CTC en wat geheugen.

De eerste klonen werken inmiddels. Eigenlijk wat er nog ontbreekt is een goede behuizing en dan is het 'klonen' wel klaar, maar leuker is natuurlijk om te kijken of we nog meer functionaliteit erin kunnen prutsen...

Het project is te volgen via zyklus-mps.com

De kloon, hier met een Teensy MCLZ8 Emulator als CPU:

IMG_6942-2.jpeg


De originele:
dd.jpg
 
Heel mooi project! Leuk dat de makers van het origineel dit mee mogelijk gemaakt hebben.

Ik heb, uiteraard, nooit met de originele gewerkt. Is er verbeterruimte nodig en mogelijk qua gebruiksgemak?

Doet hij alleen note of zou je ook velocity, midi cc... sporen kunnen toevoegen?
 
Heel mooi project! Leuk dat de makers van het origineel dit mee mogelijk gemaakt hebben.

Ik heb, uiteraard, nooit met de originele gewerkt. Is er verbeterruimte nodig en mogelijk qua gebruiksgemak?

Doet hij alleen note of zou je ook velocity, midi cc... sporen kunnen toevoegen?
Thanks!
Opgenomen patterns hebben note info maar ook velocity info.

Er is zeker ruimte voor verbetering, vooral in het gebruiksgemak. De grootste klacht van Vangelis over de Zyklus was het 'menu diving' om tot resultaten te komen. Het "Direct" systeem wat hij vervolgens van 1988 tot 1993 heeft gebruikt (custom voor Vangelis, maar van de zelfde ontwikkelaars), hoewel inhoudelijk radicaal verschillend van de Zyklus, heeft een betere, meer directe user interface.

Uiteindelijk zijn er honderden ideeen om te doen, maar uiteindelijk moeten we gaan kijken hoe we het makkelijkste stappen gaan zetten.
Z80 als platform is natuurlijk erg gelimiteerd, dus replatforming is stap 1.
 
Ja als je voorbij de Z80 wil (en dat zal al gauw gebeuren gezien de beperkingen daarvan), zal je ofwel intern meerdere Zykli cores parallel moeten laten lopen of de boel omzetten naar een krachtiger processor.
 
Back
Top