Steve Albini overleden

FUCK NEEEEEEEEE NEEEEE AH SHIT.

Dit vind ik echt heel erg. ;{
 
Wow, 61 jaar oud en altijd gezond geleefd. Damn!

Hier een mooi stuk over hem bij De Morgen:


Surfer Rosa van de Pixies is trouwens een ongelooflijke classic. In Utero van Nirvana trouwens ook geen onbekende plaat.
 
Laatst gewijzigd:
Wow, 61 jaar oud en altijd gezond geleefd. Damn!
1715242485091.jpeg


Wel sneu zo jong. Indrukwekkende staat van dienst, maar niet echt mijn bands verder.
 
RIP
 
Schokkend nieuws, met bizarre timing (volgende week komt er na lang niets weer een Shellac album uit, hoe vreemd gaat dat zijn).

Goed te zien dat er hier ook de nodige mensen bekend met 'm zijn.

FWIW, naar mijn idee heeft 'ie z'n beste gitaarwerk afgeleverd bij de band-met-foute-naam (Rapeman) en hij heeft natuurlijk die epic eerste stel The Jesus Lizard albums opgenomen.
 
Als ik mij goed herinner viel die naam geregeld in de tijd dat ik nog naar de VPRO radio luisterde om bij te blijven wat betreft de alternatieve pop muziek.
 
Als ik mij goed herinner viel die naam geregeld in de tijd dat ik nog naar de VPRO radio luisterde om bij te blijven wat betreft de alternatieve pop muziek.
Yep, hij was al lang actief en toen al een duizendpoot in het 'herrie-genre'.
 
61 jaar is natuurlijk veel te jong alhoewel ik niets met the Pixies en Nirvana heb moet ik zeggen.

Yep, hij was al lang actief en toen al een duizendpoot in het 'herrie-genre'.
'herrie genre' da's een mooie omschrijving wel en lang geleden kon ik hardrock erg waarderen, progressive en symphonic rock ook dus herrie kon en kan ik wel naar luisteren en nog steeds luister ik zo nu en dan naar rock en sommige metal maar deze stroming herrie da's dan weer niet mijn kopje thee.
 
'herrie genre' da's een mooie omschrijving wel en lang geleden kon ik hardrock erg waarderen, progressive en symphonic rock ook dus herrie kon en kan ik wel naar luisteren en nog steeds luister ik zo nu en dan naar rock en sommige metal maar deze stroming herrie da's dan weer niet mijn kopje thee.

'Herrie-genre' beetje bedoeld als geuzennaam ;) . Zoveel soorten ervan ook. Qua Albini was het meer de 'alternatieve gitaarrock', dus niet hardrock & metal, al zijn de afbakeningen nooit volledig strak (gelukkig).

Ha, misschien was het onderscheid een beetje zo:
hardrockers konden spelen, maar maken soms wel wat saaie ongevaarlijke muziek, ondanks de vervormingsgraad (dat mag ik zeggen, want zelf zo ook begonnen qua spel & voorkeuren).

Vervolgens door vrienden 'richting de (al genoemde) VPRO-herrie' getrokken.
Die lui doorgaans een stuk minder op hun instrumenten (wat een generalisatie toch, oef),
maar naar m'n idee vaak wel veel spannendere muziek.

Ja en dan kom je uit bij The Jesus Lizard, die konden EN goed spelen EN hadden de spannende insteek.
EN met dan de recording/engineering van Albini erbij is de cirkel rond en heb je een stel epic albums.
 
Die lui doorgaans een stuk minder op hun instrumenten (wat een generalisatie toch, oef),
maar naar m'n idee vaak wel veel spannendere muziek.

Tja, hoe definieer je goed? Eenvoudig kan ook verfijnd zijn. Neem Debaser van The Pixies, dat is gewoon een perfect liedje. Iconische baslijn, die stem van Frank Black en later Kim Deal, de gitaren. Speel het na op de piano en er blijft weinig over. Het zijn de ingrediënten en de opname die het zo goed maken 👍



Je kunt je trouwens ook vergissen in simpel. Echt goede bands hebben vaak een twist. Net even een onverwacht akkoord of een verrassende zanglijn. Dan klinkt het vooral eenvoudig. Dat heb ik ook vaak bij de Beatles, met de eenvoudigste akkoorden maakten ze de mooiste liedjes. Geef mij dezelfde akkoorden en het wordt saai en cliché.

The Jesus Lizard ken ik niet. Die ga ik eens beluisteren.
 
Laatst gewijzigd:
Tja, hoe definieer je goed? Eenvoudig kan ook verfijnd zijn. Neem Debaser van The Pixies, dat is gewoon een perfect liedje. Iconische baslijn, die stem van Frank Black en later Kim Deal, de gitaren. Speel het na op de piano en er blijft weinig over. Het zijn de ingrediënten en de opname die het zo goed maken 👍

Je kunt je trouwens ook vergissen in simpel. Echt goede bands hebben vaak een twist. Net even een onverwacht akkoord of een verrassende zanglijn. Dat heb ik ook altijd bij de Beatles, met de eenvoudigste akkoorden maakten ze de mooiste liedjes. Geef mij dezelfde akkoorden en het lukt me niet.

Die 'minder op hun instrumenten (inclusief de disclaimer)' kan uiteraard een verdere nuancering gebruiken.

Misschien eenvoudig door het om te draaien naar die hardrockers (ook dit gaat weer een disclaimer & nadere nuancering kunnen gebruiken ;) ), die dus vaak wel een moppie spelen kunnen en allerlei acrobatiek op hun instrument kunnen uithalen, maar daarbij voorbij kunnen gaan aan een catchy song en die twists die je noemde. Ja en wat je zei, net die ene sound of manier van opnemen.

Er zijn inderdaad legio songs die bloedje-simpel te spelen zijn, maar wat je al zei, die je niet zomaar verzint.
Als ik zelf al eens iets wilde 'clonen' kwam ik doorgaans uit bij iets met teveel noten. Door dat uit te dunnen en te werken aan de frasering werd het simpeler te spelen en allerbelangrijkst: sterker.
 
Zijn er trouwens nog meer Nederlandse bands, behalve The Ex, die met Albini hebben gewerkt? Van die band weet ik het, toevallig.
 
Ah, Cords, daar heb ik Taurus No Bull van in de kast staan. Van Shellac 1000 Hurts, mooi doosje. Ik dacht dat ‘ie toch wel wat jaartjes ouder dan ik was, met zo’n productiviteit.
 
Zijn er trouwens nog meer Nederlandse bands, behalve The Ex, die met Albini hebben gewerkt? Van die band weet ik het, toevallig.

en Gore natuurlijk; Wrede... hij staat er bij vermeld, heb de ceedee...
 
Wil nog ff melden dat zijn band Big Black een tijdje de TR-606 als drummer gebruikte. Fuck yeah. En het ding had een naam en album-credits: "Roland" :D

en toch een synth-connectie dus he.
 
Laatst gewijzigd:
Wanneer je met technische analoge akoestische geluidsopname bezig bent snap ik deze draad wel. Maar op een elektrische forum. Hij had een grappige kat. Gecontroleerd kat met het verlies van je baasje.
 

Attachments

  • IMG_2216.png
    IMG_2216.png
    586,3 KB · Bekeken: 14
Back
Top