Mr Blue Skyyyyy is niet meer..

Synthurion

Ouwe rot
Lid sinds
19 november 2004
Berichten
1.344
Droevig nieuws: Richard Tandy, de toetsenist van mijn all time favorite band 'de in Birmingham gevestigde rockband Electric Light Orchestra (ELO)', is helaas op 76-jarige leeftijd overleden.

Richard Tandy.jpg


Hoewel Tandy vooral bekend was om zijn keyboardspel, trad hij in 1972 in dienst bij ELO als bassist, deel uitmakend van hun eerste live line-up die begon als een zijproject van The Move — een andere in Birmingham gevestigde act die eind jaren ’60 een reeks hitsingles in het VK had uitgebracht en begin jaren ‘70. Hij nam het over als toetsenist van de band na het vertrek van Roy Wood, met zijn speelstijl en keuze van instrumenten — waaronder de Minimoog, Oberheims, Yamaha CS-80, ARP 2600 en een Mellotron, onder andere — die een integraal onderdeel vormen van het kenmerkende geluid van de band.
Tandy deed ook alle Vocoder stemmen. (waarschijnlijk Moog Vocoder of EMS)

Hij stond op elk ELO-album met uitzondering van ‘No Answer’, dat werd opgenomen in 1971 voordat hij lid werd, en herenigd met Jeff Lynne in 2012 om een live set van de grootste hits van de band op te nemen, die werd vastgelegd in de thuisstudio van Lynne. In 2017 werd hij opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame als lid van ELO.

ELO's oprichter Jeff Lynne heeft de volgende verklaring vrijgegeven: "Het is met grote droefheid dat ik het nieuws deel over het overlijden van mijn oude medewerker en dierbare vriend Richard Tandy. Hij was een opmerkelijke muzikant en vriend, en ik zal het leven van herinneringen koesteren dat we samen hadden. Ik stuur al mijn liefde naar Sheila en de familie Tandy."

Jeff is momenteel bezig met een nieuwe plaat en gaat vanaf eind dit jaar op tournee. In hoeverre of dit uitgesteld gaat worden is nog niet bekend.

Mijn all time favorite Mr Blue Sky (beter als Bohemian Rhapsody f*ck Top 2000)

 
Hier ook vroeger groot fan van ELO, ze waren hun tijd ver vooruit met nummers als Twilight en don't bring me Down. Mr. Blue Sky was wel echt het bekendste liedje, ik heb waarschijnlijk nog de elpee Out of the Blue in de schuur liggen. R.I.P. Richard Tandy.
 
Helaas maar redelijke leeftijd in iederr geval.
ze waren hun tijd ver vooruit met nummers als Twilight en don't bring me Down. Mr. Blue Sky was wel echt het bekendste liedje,
Misschien hun tijd vooruit toen met die twee nummers maar ik vond het al een stuk minder toen, mr Blue Sky vond ik na één keer luisteren heel mooi.
Ik was groot fan van de vroegere jaren van ELO en toen heeft Jeff Lynne zoveel goede nummers geschreven, oa "Turn to Stone" en "Can't get it out of my Head" bijv maar het beste album vond ik toch A New World Record met zoveel goede tracks, echt een top lp indertijd, die heb ik wat gedraaid toen met vrijwel alleen maar hoogtepunten zoals Rockaria, Living Thing, So Fine, Mission en het prachtige Telephone Line;



en Tightrope bijv met die typische staccato strijkers, zo kenmerkend in die tijd voor ELO;

 
Laatst gewijzigd:
Schijnbaar door eerder op de dag ELO aan te klikken besloot yt z'n algoritme me zojuist Tightrope als clip aan te bevelen waarin Richard Tandy en ook de staccato strijkers meerdere keren in beeld zijn dus bij deze dan maar;

 
Blijft mijn favoriete nummer van ELO. Rust in vrede.
 
Sociale media, muziek en auteursrechten: mag dit?
Meneer blauwscherm. Mister blue screen.
ELO Vocaal, ze hebben ook wel wat neergezet.
Dit zijn eigenlijk twee onderwerpen in een.
Zie boven synth-link.
Want ik heb wel eens de muziek van ELO gebruikt in een Youtuubje.
En dat mag niet, dat is plagiaat. Maar Youtube werkt ook wel eens filmpjes bij als het niet te veel werk is.
Amper vijf seconden zou wel mogen. In het jaar 2012 was het wel handig als je met het blauw of groenscherm kon werken.
Mijn eerste probeersels staan er nog op en zijn niet ge-deleted.

De eerste keer met HD scherpte.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top