Buchla integrator

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.744
Locatie
Zeist
screenshot.png


Als je het ingangssignaal op beide inputs van de integrator aanbiedt werkt de bovenstaande Buchla integrator dan als een echte (mathematische) integrator in plaats van als een slew limiter?
 
Blijft het uitgangssignaal altijd binnen de grenzen van het ingangssignaal, dat is de vraag. Zo ja dan is het geen echte mathematische integrator...
 
Ik heb het antwoord niet, maar ik vermoed dat het gebruik in een muzikale context leidend is bij het ontwerp en de toleranties van dit soort modules (misschien is enige onnauwkeurigheid zelfs gewenst voor organische/levendige output), en je niet moet rekenen op iets dat ontworpen of geschikt is voor laboratorium/wetenschappelijke toepassingen.
 
In elk geval kan je met deze Buchla module de slope van het uitgangssignaal met een ingangssignaal regelen wat voor een mathematische integrator vereist is. Maar tot nog toe zie ik bij alle "integrator"-modules voor Eurorack dat men het uitgangssignaal steeds binnen de grenzen van het ingangssignaal limiteert wat inderdaad vanuit het oogpunt van audio slim is, want dan blijft het uitgangssignaal automatisch ook netjes binnen de grenzen van de toelaatbare spanningen. Voor een echte mathematische integrator moet het uitgangssignaal echter ook groter dan een positief ingangssignaal of kleiner dan een negatief ingangssignaal kunnen worden. Over de nauwkeurigheid maak ik mij niet zo druk. Zolang de signalen er op een scoop uitzien zoals het hoort is het mij nauwkeurig genoeg.
 
Met het Gibbs fenomeen kan je dat inderdaad ook hebben maar dat is hier niet wat ik bedoel. Ik bedoel zoiets:
echt-en-nep.png

(Waarbij de praktische integrators vaak de geïnverteerde versie van het uitgangssignaal hebben.)
 
Maar ik snap niet zo goed waarom je dit nou perse in eurorack wil doen en denk dat je meer nadenkt en experimenteerd over elementaire principes.
Dan is het bovenstaande dan toch een square naar tri converter die daarna versterkt word?

kun je niet eens met een practisch voorbeeld komen met wat je wilt doen?

Een voltage controlled slew is een integrator.
Het bovenstaande kun je doen door de rising en falling edge goed af te stellen en daarna de output versterken met een vca.
Dus ja een voltage controlled slew kun je als square to tri converter gebruiken.
Ik denk een envelope ook.

Intergrators vind je overal in synths zo is een lowpass ook een integrator en kan me voorstellen dat een hoop circuits zoiets bevaten.
Maar dat werkt in de module zelf en is niet los beschikbaar.
 
Ik heb gezocht naar standalone hardware analoge computers maar die zijn (voor zover überhaupt nog verkrijgbaar) voor mij onbetaalbaar.

Verder is het in principe mogelijk zelf een complete analoge computer te bouwen - als ik het eeuwige leven zou hebben...

Voordeel van Eurorack is dat de meeste analoge computer modules ook in Eurorack versies beschikbaar zijn, behalve dus een echte integrator. Het liefst zou ik integrators kant en klaar kopen zodat ik geheel binnen Eurorack kan werken, maar het zal er waarschijnlijk wel op uitdraaien dat ik ze zelf moet bouwen.

Dan is het bovenstaande dan toch een square naar tri converter die daarna versterkt word?

Ik heb het vermoeden dat ook de Buchla integrator de toppen van de driehoeksgolf zou afknippen zodra ze boven of onder het ingangssignaal uitschieten, zoals in de tekening voor de nep-integrator geïllustreerd.

Een voltage controlled slew is een integrator.
Het bovenstaande kun je doen door de rising en falling edge goed af te stellen en daarna de output versterken met een vca.
Dus ja een voltage controlled slew kun je als square to tri converter gebruiken.
Ik denk een envelope ook.

Intergrators vind je overal in synths zo is een lowpass ook een integrator en kan me voorstellen dat een hoop circuits zoiets bevaten.
Maar dat werkt in de module zelf en is niet los beschikbaar.

Je zou per ingangssignaal de slope zo kunnen aanpassen dat de toppen van het uitgangssignaal niet langer worden afgeknipt, en dan het zo gevonden signaal indien nodig weer kunnen versterken. Maar dat vergt dan handmatig ingrijpen, of een extra circuit om dat te automatiseren. En dat terwijl een elementaire echte integrator in principe met 1 OpAmp, 1 weerstand en 1 condensator al te bouwen is. Een LPF en een slew limiter zijn ook geen echte integrators. Dat is wiskundig gesproken simpelweg onwaar. Althans ik heb nog geen voorbeeld van een Eurorack module gezien waarin die als een echte integrator in wiskundige zin werkt. (Vervelend genoeg wordt in de audio-wereld van alles integrator genoemd dat het wiskundig gezien niet is.) En aangezien ik vooral wiskundig denk wil ik een echte integrator.
 
Ik heb er echt de ballen verstand van hoor maar is het niet wijzer als je een wiskundige benadering zoekt om naar Serge schema's te kijken? Buchla is complex maar nog steeds gericht op het vormen en maken van een muzikaal instrument waarbij ik het idee heb dat Serge het meer vanuit de wetenschappelijke hoek benaderde.
 
Buchla is complex maar nog steeds gericht op het vormen en maken van een muzikaal instrument waarbij ik het idee heb dat Serge het meer vanuit de wetenschappelijke hoek benaderde.

Die indruk heb ik ook. Maar heeft Serge ook Eurorack modules, of moet je dan binnen een heel ander format gaan werken?
 
Ja - ik hou van de minimalistische vormgeving van de Serge-modules. Maar ze zijn flink aan de prijs, en de afgekapte toppen zie ik ook hier weer:

 
Die indruk heb ik ook. Maar heeft Serge ook Eurorack modules, of moet je dan binnen een heel ander format gaan werken?
Ik zou ook zeker bij het eigen format van Serge 4u gaan kijken. Nogmaals ik heb weinig kennis van de wiskundige/ natuurkundige benadering maar ik denk dat het bereik van de integrator expres tot max 10v wordt gehouden. Dat is volgens mij de grens in euroland. Daarboven is het patchen op eigen risico en dat willen ze misschien voorkomen?
 
ja dat had ik al een gezegt dat de modules binnen de specs van eurorack moeten blijven.
Maar goed zal verwachten dat een analoge computer ook binnen zijn specs moet blijven.

Deze module is een voltage controlled slew licensed by Ken Stone Serge. Die heb ik onlangs gekocht.


True integrators are not very practical in music applications, because they are inherently unstable, they have infinite gain for DC, etc. Perhaps a lag modules offering purely linear response could play the role of integrator.
But yes, I agree, integrators are super important in a setup such as the Analog Thing. It would be impossible to solve differential equations without them.
source: The Analog Thing vs Eurorack - Page 2 - MOD WIGGLER

De reden waarom analoge computers weer in beeld zijn is dat ze goed zijn chaotische modellen te simuleren.
De man die de analoge computer heeft gemaakt waar we het in een ander topic over hadden die runt NLC Nonlinear circuits en sommige van zijn modules zijn idd analoge computers die chaos als modulatie brengen.
Noise en random is interrresant muziekaal gezien, chaos helemaal.
 
Het uitgangssignaal van een echte integrator loopt op zeker moment ook vast en dat is dan tegen de voedingsspanning van de module of tegen de grenzen die intern aan de grootte van de signaalspanningen zijn opgelegd. Anders dan bij een slew-limiter wordt het uitgangssignaal van een echte integrator echter niet gelimiteerd binnen de toppen en dalen van de ingangsspanning.

De man die de analoge computer heeft gemaakt waar we het in een ander topic over hadden die runt NLC Nonlinear circuits en sommige van zijn modules zijn idd analoge computers die chaos als modulatie brengen.
Noise en random is interrresant muziekaal gezien, chaos helemaal.

Hij zal binnenin sommige van zijn modules vast echte integrators gebruikt hebben, maar voor zover ik kon zien heeft hij geen modules in de aanbieding die wij als kopers als losse integrators kunnen inzetten.
 
Ok hier mijn Brainfart. Is het niet zo dat wanneer je het ingangssignaal zou verschalen naar een heel klein signaal, de bovengrens van 10v geen probleem meer is?

Immers kan je een analoog signaal in oneindig veel stapjes delen (overaftelbaar?)

De vorm van het signaal uit de eurorack integrator is dan hetzelfde als een integrator zonder bovengrens alleen dan kleiner.

Het hangt dan misschien meer af van de preciesheid van de eurorack integrator ?

Zoals gezegd dit is zomaar een gedachte, wellicht mis ik iets van de werking van een echte wiskundige integrator
 
Ow wacht hij gaat gaat nooit hoger als de ingang. Brainfart dus haha
 
Bij een analoge computer schaalt men de signalen door afwisselend verzwakken en versterken op zo'n manier dat ze in de hele patch binnen de grenzen van de toelaatbare signaalgrootte blijven. Dus dat is correct. Zou er voor Eurorack een echte integrator beschikbaar zijn, dan zou je daar hetzelfde kunnen doen.

Voor het verschil tussen een echte en een nep-integrator zie mijn eerdere tekening.
 
Voor wat ingewikkelder ingangssignalen lopen de uitgangssignalen van een slew-limiter (nep-integrator) en een echte integrator nog verder uiteen:
verschil.png

(Schetsje op het oog gemaakt, niet nagerekend.)
 
Die indruk heb ik ook. Maar heeft Serge ook Eurorack modules, of moet je dan binnen een heel ander format gaan werken?
Ik heb deze:

Studio electronics attenulag slew integrator?​

The Studio Electronics Attenulag is a Eurorack module that can be used as an integrator. An integrator is a type of electronic circuit that integrates the input signal over time, producing an output that is the cumulative sum of the input signal. The Attenulag has a slew rate of 1000 V/us, which is the rate at which the output voltage changes with respect to time. However, when used as an integrator, the output voltage may slew at a much slower rate due to the limitations of the operational amplifier used in the circuit.
A slew limiter can be used to limit the rate of change of the output voltage, preventing distortion and ensuring that the output signal remains within a desired range. The Attenulag can also be used for other functions, such as smoothing out random or noisy signals, or creating a sine wave from a triangle wave.
 
Back
Top