Officiële Dance muziekvideo's uit de jaren negentig (1990's/nineties)

Droomsfeer

https://droomsfeer.nl
Lid sinds
7 september 2021
Berichten
373
Locatie
Limburg


De afgelopen weken ben ik op YouTube op zoek gegaan naar officiële muziekvideo's uit de jaren negentig. Specifiek uit de categorie Dance muziek. De beste resultaten die naar voren zijn gekomen tijdens deze speurtocht, zijn verwerkt in een afspeellijst/playlist. In totaal, bevat deze ondertussen iets meer dan 150 video's. Genoeg content dus om een (24/7) muziekzender op televisie mee te beginnen, zoals destijds het Nederlandstalige TMF (The Music Factory). Het overgrote deel van de video's is afkomstig van de officiële YouTube-kanalen van de originele artiesten en/of muzieklabels. Bij een klein aantal video's was dat helaas niet mogelijk. Dit komt enerzijds door de slechte audio- en/of videokwaliteit op de originele kanalen, of doordat deze video's alleen beschikbaar zijn middels de kanalen van fans/liefhebbers. De afspeellijst is zeker nog niet compleet, maar bevat inmiddels een zeer groot aantal tracks die het beluisteren en bekijken waard zijn.



Onderstaand een aantal voorbeelden van artiesten, die je minimaal twee keer kunt terugvinden in deze afspeellijst:
  • 2 Brothers on the 4th Floor
  • 2 Unlimited
  • Ace of Base
  • Cappella
  • Captain Hollywood Project
  • Corona
  • Culture Beat
  • Dune
  • Haddaway
  • Jam & Spoon
  • Magic Affair
  • The Prodigy
  • RMB
  • Snap
  • Whigfield












Suggesties voor aanvullingen zijn uiteraard zeer welkom. Laat zeker even weten wat je eigen favorieten zijn, liefst met linkjes naar de video's. :okdan:
 
E.e.a. maakt nogal uit wat je verstaat onder dance. Uit het lijstje hierboven, Ace of Base is iets heel anders The Prodigy, bijvoorbeeld. Als ik het wat ruimer (en met name Brits) neem, dan hier wat zo in me opkomt.


U-U-Utah Saints!





FSOL mag niet ontbreken:





Ook een favorietje:





En:





Ooit uitgeroepen tot het slechtste nummer van het jaar, maar een favoriet van mij :D





KLF had al een jaren '90 nummer in 1988:




Ook:



Er is nog zoveel meer.
 
Laatst gewijzigd:
Moet t eurodance zijn?
E.e.a. maakt nogal uit wat je verstaat onder dance. Uit het lijstje hierboven, Ace of Base is iets heel anders The Prodigy, bijvoorbeeld. Als ik het wat ruimer (en met name Brits) neem, dan hier wat zo in me opkomt.
Het hoeft niet perse Eurodance te zijn. Dit was uiteraard hét mainstream Dance genre in de jaren negentig, maar dat wilt niet zeggen dat de lijst daar volledig op gebaseerd moet zijn. Alles kan en mag, zolang het maar dansbare muziek is. Maar ook weer niet té vrolijk/kinderachtig zoals Aqua's "Barbie Girl". Ja, dat was heel populair. Nee, dat komt niet in deze lijst te staan. :D

Ja. Uit Zweden en ongeveer dezelfde tijd had ik liever dit in de categorie bekende, populaire nummers.
Leila K.'s "Open Sesame" stond er al in.

Op de valreep van de nineties
Mr. Oizo: een simpele track die eigenlijk vooral bekend is vanwege die aparte video met het vreemde gele poppetje. Hij komt erbij te staan in de lijst.
 
heb je lijstje gereviewed.

Rainbow to the stars van Dune staat er in, en minstens 1 track van RMB en Scooter.
dikke voldoende dus.

Deze had er nog wel bijgemogen:

 
Back
Top