Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.688
Locatie
Zwolle
Even een vraag uit nieuwsgierigheid.

Ik koop de laatste tijd weer fanatiek cd'tjes en die vind ik bij Kringloopwinkels en muziekwinkels. Daar staan er dan een enkele honderden, maar er moeten er nog veel en veel meer zijn in de wereld. Wat is daarmee gebeurd? Staan die bij mensen op zolder? Ergens in een verlaten magazijn? Of gooiden mensen die gewoon weg?

Vinyl kun je volgens mij omsmelten, toch? Maar wat doe je met oude cd's? En wat deden platenmaatschappijen vroeger als een album hopeloos flopte en ze er al honderdduizenden van geperst hadden?

Ik vroeg het me zomaar even af 😁
 
Mijn CD collectie staat nog deels in de kast en deels in een doos op zolder. Ik zou 97,5% wegdoen (eigenlijk alles behalve een aantal CDs met emotionele waarde of speciale uitgaven) als het nog wat op zou leveren en ik zin zou hebben in het gedoe. Het kleine aantal LPs dat ik had al lang geleden weggeflikkerd. Alle oude VHS banden bij de vorige verhuizing de kliko in.

Bij mij zijn gegevensdragers hun leven niet zeker in elk geval.
 
alles staat hier thuis in kasten of dozen, ik doe niks weg, zelfs niet wat ik erfde, gratis kreeg van vrienden enz.
Hoewel dat dom is want die hoempapa komt vast nooit terug in de mode met kermisklanten en zo van die toestanden... Maar grootvader tekende op de hoezen van wie hij die platen kreeg enz, heb er toch n band mee op een of andere rare manier
 
Ik heb nog een duizendtal 45t singels op zolder liggen.
De meeste LP's heb ik ooit weggegeven, ook best wel een berg en nu spijt van.
Heb ook nog een paar honderd CD's liggen.

Doe hier niets meer mee, is decoratie.
 
Ik heb wel wat cds proberen te verkopen op marktplaats maar was vaak veel gedoe met lage opbrengst. Ik heb al een paar jaar geen cds meer gedraaid thuis. Een deel zal ik nooit wegdoen omdat het om collectors editions gaat. Ik vermoed dat een groot deel gewoon bij mensen in de opslag ligt of rechtstreeks naar grofvuil.
 
Alles weggedaan , verkocht via marktplaats.
De moeite om vinyl te luister is al jaren geen hobby meer.
Soms denk ik nog wel eens aan de kwaliteit en de dynamiek van een goede plaat , maar vergeet wel de ruis en dat tikje wie je dan af en toe hoor.
 
Heb ook nog heel veel CD's en Curvers vol met singles en 12" en.. veelal Disco. Ik draai het nooit maar laatst even door een bak heen gebladerd.. dat alleen voelt al als een feest.. :)
Oh.. ook nog CD's gekocht van MP zelfs.. om mijn 'No Sweat' verzameling compleet te krijgen.. die zitten nu in mijn computer.. net zoals alle andere CD's.

In de ninetees had ik mijn hele CD collectie in een database gezet die op 'n Pentium I laptop stond. CD's in een papieren hoesje met 'n code erop.. ik had er iets van 500.. dus dat scheelde wel wat ruimte als ik ergens ging draaien. :D
 
Laatst gewijzigd:
Ik werk zelf als vrijwilliger bij de Kringloop en de aanvoer van goede LP's is de laatste tijd sterk verminderd. Dat hoor ik ook van verzamelaars. De golf van LP's van mensen die op de CD overstapten is nu wel voorbij, en zelfs de CD lijkt op zijn retour. De idee dat een CD iets van waarde zou kunnen zijn leeft toch minder dan voor de goede oude vinyl. Zou me niets verbazen als CD's massaal weggegooid worden door mensen die hun muziek nu via de computer binnenhalen.
 
Heb nog wel iets op zolder staan, vooral cd's, maar ook een beetje vinyl. Het grootste deel van de cd's is achtergebleven aan de andere kant van De Grote Plas. Ik mis ze niet, met cd's als fysiek object heb ik geen emotionele band ofzo, de muziek zelf kun je tegenwoordig online beluisteren.

Als ik dat zou willen, komt in de praktijk eigenlijk niet zo vaak voor. Ik weet heus wel dat ik zo langzamerhand ook een beetje op leeftijd kom :beard: maar ik wil niet blijven hangen in de tijd van vroeger en de muziek van toen. Heb dan meestal ook wat meer interesse in de muziek van nu gemaakt door de jongere generaties.
 
Laatst gewijzigd:
CD's komen er bij mij al 15+ jaar niet meer in, maar wat ik heb blijft uiteraard. Vinyl koop ik nog wel af en toe, met name de wat meer obscure releases in kleine oplage. Tijdje lang ook volledige collecties 45's opgekocht op mp etc, voor met name sampling werk. Daar zijn 45's toch wel ideaal voor. Inmiddels een paar duizend 45's en zo'n 1000 lp's verder. Leuke verzameling maar man wat zit er een gewicht in.

Ben trouwens benieuwd hoeveel van mijn jaren 80/90 CD's het nog goed doen en hoe lang die lijmlagen het nog gaan volhouden.
 
Dat er veel exemplaren van een plaat te koop staan betekent veelal dat zo'n plaat voor de verzamelaars oninteressant is. Je kunt er dus niet zonder meer uit concluderen dat er nog een levendige handel in is. Karrenvrachten vol James Last, Nana Mouskouri, BZN (afgezien van hun debuut LP), etc. komen er bij de Kringloop nog steeds binnen, maar als je dat in je platenbakken zet verkoop je er nagenoeg niets van. Het enige dat je daarmee bereikt is dat de klanten concluderen dat het neuzen in de platenbakken geen zin meer heeft.

Vraag: wat houdt "CD's weggedaan" voor de mensen die dat hier schijven in, is dat weggegooid, weggegeven/verkocht of naar de Kringloop gebracht? Dat is interessant om te weten voor de beantwoording van de topic vraag.
 
Ik koop tegenwoordig veel CD's tweedehands, omdat ze goedkoop zijn en in veel CD's speel. Wat dat betreft voelt het als 20 jaar geleden LP's kopen.

Ik heb ook veel LP's. Ik heb onlangs nog een draaitafel op de markt gebracht, dus het leeft hier bij mij nog wel. :)
 
Dat er veel exemplaren van een plaat te koop staan betekent veelal dat zo'n plaat voor de verzamelaars oninteressant is. Je kunt er dus niet zonder meer uit concluderen dat er nog een levendige handel in is.

Jawel je kan daar precies zien hoeveel stuks er van een exemplaar verkocht zijn en voor welke prijs tot 4 jaar terug. Moet je er alleen wel eerst een account aanmaken
 
Cd's zitten al 10 jaar ergens in een doos.
Vinyl staat te schitteren naast mij. Onlangs nieuwe draaitafels gekocht en weer volop aan het genieten ervan.
 
Ik heb heel veel LP's uit de kringloop winkel.
Maar de laaste 10 jaar is dat een stuk moeilijker geworden.
Volgens mij is daar een hele handel in onstaan.
Zie zelden nog leuke jazz/funk platen.

Verder komt er ook nog veel uit op vinyl.
Als je op vinyl wilt uitbrengen moet je vrij lang wachten heb ik begrepen.
 
20 jaar geleden vond ik soms leuke LP's in de kringloop. De laatste 10 jaar is meer dan 99% echte rommel, en alles wat net ietsje beter is, is meteen veel te duur. Ik kan al jaren goedkoper én beter kopen in bepaalde platenzaken.
 
Back
Top