Voordat de MC-707 hier in de studio stond, heb ik ook lang getwijfeld om iets te kopen uit de MPC reeks.
Hier ook. En de Deluge. Elektron was voor mij te veel gericht op samples (i.i.g. de digitakt / octatrack)
Uiteindelijk toch gekozen voor de MC-707, omdat dit instrument beter te gebruiken is voor jam sessies.
Ik ook. Wel beperkter, maar daardoor meer gefocussed op muziek maken.
Tenminste, de video's die op YouTube staan gaven voor mij de doorslag om die conclusie te trekken. De workflow bij de MPC's is primair toch meer gericht op sequentiële tracks (klassieke DAW stijl), niet zozeer op het vormen van loops die je vervolgens live gaat combineren.
Ja, dat idee had ik eerst ook (en dat klopt ook tot op zekere hoogte).
Maar ik heb tot m'n verbazing en plezier echt wel lekker zitten jammen de afgelopen dagen met de MPC.
Ik had in no time een basis van drie secties (couplet, refrein, bridge) waar ik met mutes kon variëren om een complete track te kunnen beginnen.
Het stelde eigenlijk veel minder voor dat ik in het begin dacht (en een beetje tegenop zag).
En het grote scherm heeft toch meer meerwaarde dan ik had verwacht.
Vooral het kunnen benoemen van ongeveer alles (sequences, tracks, programs, pads) vond ik een voordeel net als de veel verder doorgevoerde 'acties' (kopiëren, transponeren, verplaatsen, noem maar op) die ook nog eens beter uitgelegd kunnen worden in het scherm.
En dan heb je natuurlijk de 100% betere browser van de MPC voor presets etc. Dat vind ik persoonlijk één van de minste punten van de 707.
De 'verkenner'.... (of het gebrek er aan), zonder favorieten, zoekfunctie, verbergen etc.
De MPC is echt een verademing wat dat betreft.
Waar ik wel moeite mee had, was het gebrek aan 'dedicated' knoppen, zoals de 707 heeft per track. Dat maakt het 'improviseren' een stuk minder intuïtief.
De piano roll viel mij wat tegen. Het is net wat makkelijker dan op de 707, maar best een gepriegel met veel in- en uitzoomen.
Zal vast wennen, maar ik vind het corrigeren van noten op de 707 irritant en had verwacht dat dat op de MPC heel soepeltjes zou gaan.
Qua geluid (intern) is het wat mij betreft 'gelijkspel', al klinkt de 707 net wat warmer en zijn de effecten voor mijn gevoel iets beter op de 707.
Dat maakt de MPC wel weer goed doordat je veel meer kunt combineren en automaten en de nieuwe synth (hype) doet het echt heel goed. En gek genoeg gaat de MPC qua sounddesign veel minder ver, waardoor je niet verzuipt in opties, maar snel wat kunt tweaken.
Uiteindelijk hangt de MPC inderdaad meer richting een DAW en het 'exporteer klaar maken' van een track dan de 707 en biedt bijzonder veel waar voor je geld.
Vooral als je veel met (sample) loops werkt als basis voor je tracks. Maar helaas is hij net niet geschikt voor wat ik 'nodig' heb voor de band. (t.o.v. werken met een DAW dan)
Anders had hij mogen blijven en zou ik een MpC-707 setup gaan opzetten.
De Groovebox ervaring van Roland past daar beter bij. De MC-707 dient hier in de studio als meesterbrein van de setup. Dat zal in de toekomst ook alleen veranderen als Roland met een opvolger op de proppen komt, die meer te bieden heeft.
Ik zeg nooit nooit, want ik zie veel ruimte voor verbetering, maar de 707 mag zeker nog even blijven voor de 'freestyle' jamsessies.
Het steeds maar blijven bijkopen van complexe gear, moet je ook goed mee uitkijken. Je moet immers veel tijd steken in het leren van al die apparaten, zeker als je het op basis van "muscle memory" wilt gebruiken.
Dat is absoluut waar. En dat speelde ook mee in de keuze om hem terug te sturen.
Ik ken mijzelf, dan zou ik een maand of 2 niks anders willen dan MPC-en, terwijl er nog genoeg projecten op me wachten zonder MPC
Daardoor gaat je hele productiviteit omlaag, waardoor je verzeilt raakt in jam sessies die uiteindelijk geen volledige tracks opleveren.
Ik herken deze situatie, al vind ik zelf jam en verken sessies ook erg waardevol.
Af en toe wat nieuws leren geeft mij veel voldoening. Zeker als er iets moois als een lekker jam uit voortvloeit.
Ik weet iig dat ik op basis van ratio de MPC heb teruggestuurd, terwijl het GAS nog altijd rijkelijk door m'n aderen vloeit en ik onbewust een beetje baal van de juiste keuze die ik heb gemaakt.