TR-808 & 909

Neen ! Gare sounds imho. De net niet "plof" snare (die niet "tof" doet), de rimshot en claps zijn samples. De cymbals klinken ook gaar (de beste vind ik de 707 ride en crash). De 909 hihats zijn weer wel goed. De toms missen de levendigheid van de "echte". Ik zou aanraden een tr8s te nemen, daar zit letterlijk alles in, en je kan er zelf nog samples in gooien als je wilt. Heb 'm zelf ook ! Van oud vrouwtje geweest !. Roland TR-8s is ideaal om bv kits te combineren, met de analoge feel en op te slaan als één preset, onafhankelijk van welk pattern je speelt.
Dus voor mij is dat 707 cymbals, 909 hihats, en de 606 snare die je in decay kan spreiden tot een 909 achtige snare is ook vet met wat individuele distortion erop. De FM kit is ook erg dik !

Bekijk bijlage 3843396
...jouw smaak hoeft natuurlijk niet de smaak van een ander te zijn. En: ik reageerde niet naar jou he ;D Wel interessant overzichtje btw.
 
Zit een beetje te kijken vergelijken;

maar de meningen verschillen wel een beetje over de verschillende alternatieven.

OVer die TR8s:
Ik neig nog steeds meest naar de TR8s ook omdat dat de 'safe choice' lijkt. word bijna unaniem als goede authentiek klinkende 606,707, 808,909 beoordeeld. Denk eerder dat ie meer kan dan ik wil dan dat ie tegen zou vallen (zo zijn samples op zich niet zo belangrijk voor mij, dat kan de rytm al. kan je samples layeren met synths op de tr8s (zoals op de rytm)? dat zou nog wel geinig zijn (maar dus absoluut geen must!)

- De Tr6s
lijkt ook redelijk geschikt maar ben wat huiverig voor verlies van directe controls... gaat soms ten koste van bedienings plezier en dat is echt welk heel bealngrijk! zal nog eens wat filmpjes kijken, maar bij twijfel ga ik denk ik snel voor wat anders.

- De MC707
lijkt me supervet, maar wel echt meer dan wat ik zoek (dat is zelfs de TR8s al een beetje). ook behoorlijk stukje duurder (maar ook niet onbetaalbaar).

- de Drumbrute
Daar lees ik meer verschillende dingen over. de demo's die ik checkte klonk hij mij persoonlijk echt niet onaardig. En is ook nog eens een stuk goedkoper. en daardoor het overwegen waard, maar prijs is niet doorslaggevend. Als ik geld het belangrijkste had gevonden dan had ik het wel bij een VST-tje of wat samples gehouden, want dat klinkt best goed vind ik.
Maar verder niet onbelangrijk (en volledig subjectief);ik vind de TR8s veel mooier om te zien. die drumbrute is best lelijk vind ik (maar smaken verschillen :D). Dat in combinatie met het feit dat de meningen verder wel een klein beetje verdeeld zijn neig ik toch weer naar de veilige keuzes Tr6s en Tr8s.

- de behringer clones
heb ik ook overwogen! al paar maandjes terug ook (ook de 303 variant, ben daar toen uiteindelijk voor een VST gegaan (ABL3)). maar uiteindelijk heb ik denk ik toch liever meerdere devices in 1 apparaat. en daarnaast vind ik de behringertjes ook best wel lelijk (net als de originele 808 en 909!) :)
 
vergat de novation drumstation nog -
Nog neit veel van gezien en gehoord.
zie hem ook niet zo 1-2-3 te koop staan bij de grotere zaken (niet heel goed gezocht nog hoor).
Is die alleen als zon's rack module te koop ook? want dat is ook niet wat ik zoek. liefst plat op tafel naast een push 3, vanbovenaf te bedienen.
 
vergat de novation drumstation nog -
Nog neit veel van gezien en gehoord.
zie hem ook niet zo 1-2-3 te koop staan bij de grotere zaken (niet heel goed gezocht nog hoor).
Is die alleen als zon's rack module te koop ook? want dat is ook niet wat ik zoek. liefst plat op tafel naast een push 3, vanbovenaf te bedienen.
Zijn idd alleen rackmodules, en zonder sequencer. En sommige versies hebben problemen met hun voeding, die vallen regelmatig uit. Ik heb er ook eentje even gehad.
 
- De MC707
lijkt me supervet, maar wel echt meer dan wat ik zoek (dat is zelfs de TR8s al een beetje). ook behoorlijk stukje duurder (maar ook niet onbetaalbaar).
Ik vind hem vet, maar die heeft alleen sample based drums.
Voor mij geen probleem, maar aangezien je daarmee begon (dat je synth based drums wilde)
Toen ik hem kocht 'dacht' ik dat ik na verloop van tijd een drumcomputer 'ernaast' zou kopen, maar daar is het nog niet van gekomen.
(samples zijn nog altijd genoeg voor mij).
 
@Montfrooij en @Analogic

Dan vallen die 2 af :)
ik dacht ff dat die mc707 ook synthese based was, maar dat is dan voor andere sounds en niet voor de drums. of niet?
Ja en nee. De beste drumsynth modellen (ACB) zitten in de TR-8s / Tr-6s, terwijl de mc707 (ZEN-core) synthengines heeft, maar niet voor de drums voor zover ik weet. Want dan zou Roland zichzelf in de weg gaan zitten.

Even een sidenote, de Roland JD-Xi heeft ook echt goeie Roland TR x0x drumsamples on board, betere dan de drumstation, en nog 3 synths erbij met een capabele sequencer voor dat alles in de x0x stijl. Ik heb hem zelf ook (toevallig alweer). Enorm leuke jam- en schets machine. 2e hands rond de 300 euro. Youtube staat vol met mensen die hele liedjes nabouwen met alleen één jd-xi, jean michel jarre, vangelis, rank 1, 80's popmuziek etc.
 
Zit een beetje te kijken vergelijken;

maar de meningen verschillen wel een beetje over de verschillende alternatieven.

- de Drumbrute
Daar lees ik meer verschillende dingen over. de demo's die ik checkte klonk hij mij persoonlijk echt niet onaardig. En is ook nog eens een stuk goedkoper. en daardoor het overwegen waard, maar prijs is niet doorslaggevend. Als ik geld het belangrijkste had gevonden dan had ik het wel bij een VST-tje of wat samples gehouden, want dat klinkt best goed vind ik.
Maar verder niet onbelangrijk (en volledig subjectief);ik vind de TR8s veel mooier om te zien. die drumbrute is best lelijk vind ik (maar smaken verschillen :D). Dat in combinatie met het feit dat de meningen verder wel een klein beetje verdeeld zijn neig ik toch weer naar de veilige keuzes Tr6s en Tr8s.
Drumbrute heb ik, de originele, niet de Impact. Is een ontzettend veelzijdig ding qua programmeren, denk aan polyritmes enzo. En zeer betaalbbaar. Qua klank niet heel vet maar zeker bruikbaar ook gezien de individuele outputs voor elke sound. Hele fijne duidelijke manual ook erbij.

Wat ook gewoon een heel leuk dingetje is dat is de RD6. Enorm funky aparaatje en alleen voor de snare zou ik die al kopen. En individuele uitgangen!
 
Zit een beetje te kijken vergelijken;

maar de meningen verschillen wel een beetje over de verschillende alternatieven.

OVer die TR8s:
Ik neig nog steeds meest naar de TR8s ook omdat dat de 'safe choice' lijkt. word bijna unaniem als goede authentiek klinkende 606,707, 808,909 beoordeeld. Denk eerder dat ie meer kan dan ik wil dan dat ie tegen zou vallen (zo zijn samples op zich niet zo belangrijk voor mij, dat kan de rytm al. kan je samples layeren met synths op de tr8s (zoals op de rytm)? dat zou nog wel geinig zijn (maar dus absoluut geen must!)

- De Tr6s
lijkt ook redelijk geschikt maar ben wat huiverig voor verlies van directe controls... gaat soms ten koste van bedienings plezier en dat is echt welk heel bealngrijk! zal nog eens wat filmpjes kijken, maar bij twijfel ga ik denk ik snel voor wat anders.

- De MC707
lijkt me supervet, maar wel echt meer dan wat ik zoek (dat is zelfs de TR8s al een beetje). ook behoorlijk stukje duurder (maar ook niet onbetaalbaar).

- de Drumbrute
Daar lees ik meer verschillende dingen over. de demo's die ik checkte klonk hij mij persoonlijk echt niet onaardig. En is ook nog eens een stuk goedkoper. en daardoor het overwegen waard, maar prijs is niet doorslaggevend. Als ik geld het belangrijkste had gevonden dan had ik het wel bij een VST-tje of wat samples gehouden, want dat klinkt best goed vind ik.
Maar verder niet onbelangrijk (en volledig subjectief);ik vind de TR8s veel mooier om te zien. die drumbrute is best lelijk vind ik (maar smaken verschillen :D). Dat in combinatie met het feit dat de meningen verder wel een klein beetje verdeeld zijn neig ik toch weer naar de veilige keuzes Tr6s en Tr8s.

- de behringer clones
heb ik ook overwogen! al paar maandjes terug ook (ook de 303 variant, ben daar toen uiteindelijk voor een VST gegaan (ABL3)). maar uiteindelijk heb ik denk ik toch liever meerdere devices in 1 apparaat. en daarnaast vind ik de behringertjes ook best wel lelijk (net als de originele 808 en 909!) :)
Jo, check de TR-8, de voorganger van de tr8s, als je alleen de 808/909/606 wilt, of neem er een met de 7x7 expansion dan heb je ook de 707/727 erbij.

Voor een pure 808/909 ervaring vind ik die beter dan al die toeters en bellen van de tr8s. Je mist bijv de snappy pot op de tr8s. de bd/sd van de tr8 hebben 4 controls, de tr8s maar drie..
Voor live jamming is ie ook echt supersnel werken. Die TR8s zit vol met menus :)

mijn 2ct
 
Jo, check de TR-8, de voorganger van de tr8s, als je alleen de 808/909/606 wilt, of neem er een met de 7x7 expansion dan heb je ook de 707/727 erbij.

Voor een pure 808/909 ervaring vind ik die beter dan al die toeters en bellen van de tr8s. Je mist bijv de snappy pot op de tr8s. de bd/sd van de tr8 hebben 4 controls, de tr8s maar drie..
Voor live jamming is ie ook echt supersnel werken. Die TR8s zit vol met menus :)

mijn 2ct
ga ik dan zeker ff checken, thanks!
Er is vast wel ergens een mooie side-by-side video en/pf review van te vinden.
kan ik daarna wel kijken of ik die extra toeters en bellen de moeite vind en of de menu's me te ver gaan.
klein beetje menu diven om bij wat minder gebruikelijke functies te komen vind ik geen ramp, maar moet ook weer niet te ver gaan.
 
ga ik dan zeker ff checken, thanks!
Er is vast wel ergens een mooie side-by-side video en/pf review van te vinden.
kan ik daarna wel kijken of ik die extra toeters en bellen de moeite vind en of de menu's me te ver gaan.
klein beetje menu diven om bij wat minder gebruikelijke functies te komen vind ik geen ramp, maar moet ook weer niet te ver gaan.
Precies.. en deze is ook ACB. De upgrade van de 7X7 is gratis, aangezien de TR8 vervangen is met de TR8S. Kortom, als je de TR sound zoekt, kan dit zeker een aanrader zijn. Ik heb deze sinds kort ook, lekker hands-on tweaken, cleane sound. Midi/USB, 4-Outs.. kortom leuk!
 
@Montfrooij en @Analogic

Dan vallen die 2 af :)
ik dacht ff dat die mc707 ook synthese based was, maar dat is dan voor andere sounds en niet voor de drums. of niet?
Klopt. Je kunt er wel drum geluiden mee maken, maar dan zit je aan een 'tone track' vast en die eet direct een hele track op (voor één geluid) ipv een drum track, die 16 geluiden apart kan sequencen.
En dat is 'zen core' en geen ACB. Ik heb geen eigen ervaring met ACB, maar iedereen roept dat ACB beter is (dus dan zal het vast zo zijn.....)
 
Zijn idd alleen rackmodules, en zonder sequencer. En sommige versies hebben problemen met hun voeding, die vallen regelmatig uit. Ik heb er ook eentje even gehad.

Oudere Novations, ook eerste gen Bass Station, werden traditioneel geleverd met adapters die met 300 (PSU-2) of 500 mA (PSU-4) te weinig power leverden. Heb dat destijds zelfs nog gehad bij de A-station die af en toe bevroor. En bij de Drumstation kon het zomaar voorkomen dat met een bass en een kick een van de twee de hele unit uitschakelde. Oplossing is simpelweg een voeding te nemen met meer oomph. 600 mA is het minimum, wat Novation (nu) ook adviseert. Heb om van al die powersupplys af te zijn (ondermeer) mn oude Novations al jaren op een Chioks DC7 aangesloten, die levert max 660 mA levert en nooit meer problemen gehad.

Voor mij is de drumstation qua sound acceptabel. Neem aan dat de tweededehandsprijzen dat ook zijn, omdat het een rackmodule is, geen drumcomputer.
 
Klopt. Je kunt er wel drum geluiden mee maken, maar dan zit je aan een 'tone track' vast en die eet direct een hele track op (voor één geluid) ipv een drum track, die 16 geluiden apart kan sequencen.
En dat is 'zen core' en geen ACB. Ik heb geen eigen ervaring met ACB, maar iedereen roept dat ACB beter is (dus dan zal het vast zo zijn.....)
ACB modeleert de geluiden. In het geval van Roland op basis van de elektronische circuits. Zo heb je in het geval van de nieuwe TR series dezelfde controle over je drumgeluiden (pitch, decay, snappy, etc.) Je kunt je geluiden dus flexibeler passend maken.
Deze techniek wordt ook in de Boutique en AIRA-synth producten gebruikt. Digitaal op basis van modeleren van analoge circuits (inclusief quirks e.d. Nice!). Sommige fabrikanten beginnen dit nu te complimenteren met een analoog filter en dan wordt de sound al een stuk interessanter.
 
ACB modeleert de geluiden. In het geval van Roland op basis van de elektronische circuits. Zo heb je in het geval van de nieuwe TR series dezelfde controle over je drumgeluiden (pitch, decay, snappy, etc.) Je kunt je geluiden dus flexibeler passend maken.
Deze techniek wordt ook in de Boutique en AIRA-synth producten gebruikt. Digitaal op basis van modeleren van analoge circuits (inclusief quirks e.d. Nice!). Sommige fabrikanten beginnen dit nu te complimenteren met een analoog filter en dan wordt de sound al een stuk interessanter.
Ja dat is mij bekend, maar wat het 'betere' is dan de zen core nog niet.
Ik dacht dat die ook geluid 'maakte' ipv een 100% rompler.
 
Ja dat is mij bekend, maar wat het 'betere' is dan de zen core nog niet.
Ik dacht dat die ook geluid 'maakte' ipv een 100% rompler.
De ZEN-core is meer in lijn van de PCM/Wave techniek. Het werkt met partials (geluidsfragmenten), envelopes en filters en maak op die manier een bepaalde klank of preset. Een goede video van een tuber nadat er een uitgebreide editor beschikbaar is gekomen voor de MC-101. Ik heb deze om die reden ook een tijdje serieus overwogen.. wellicht ooit nog.

 
De ZEN-core is meer in lijn van de PCM/Wave techniek. Het werkt met partials (geluidsfragmenten), envelopes en filters en maak op die manier een bepaalde klank of preset. Een goede video van een tuber nadat er een uitgebreide editor beschikbaar is gekomen voor de MC-101. Ik heb deze om die reden ook een tijdje serieus overwogen.. wellicht ooit nog.


Ik ben er even wat dieper ingedoken, maar de kok laat zich niet in de pan kijken, dus we zullen het echte verschil nooit te horen krijgen van Roland.

De marketing is duidelijk en hoe ik het begrijp o.b.v. verschillende 'experts' :
ACB heeft functies die analoge componenten na kan bootsen.
Dus 'alles' wat het geluid beïnvloedt in een hardware synth, hebben ze in software functies nagemaakt, waardoor je veel meer invloed hebt op het geluid dan bij ZEN core.
En je krijgt veel kleine verschillen per aanslag, omdat al die functies ook een beetje randomness kunnen introduceren.
Dus de evelope kan elke keer net even iets anders klinken (als het origineel dat ook had).
Daardoor is het CPU intensief en heb je altijd maximaal 4 voices. (ik gok dat dit gewoon hard coded is, wat bij Roland software vaker het geval lijkt, omdat iemand ooit bedacht heeft dat de hardware nooit meer kan dan 4 voices).
Een voorbeeld wat je met ACB kan bereiken is dat je de 'ouderdom' van de componenten mee kan geven. Hierdoor kan een 303 klinken als nieuw en zoals hij zou klinken als de componenten oud waren (en daardoor onstabieler).

Zen core is een versimpelde vorm van digitale klankopwekking. Niet enkel PCM/WAVE, maar dat is wel één van de mogelijke klankopwekkers.
ZEN kan ook gewoon virtueel analoog (sine, square etc.) klank opwekken en heeft daarna een standaard digitaal synth pad. (filter, amp etc.etc.) maar niet die verschillende analoge functies die aangeroepen kunnen worden in een bepaalde volgorde (om dichter bij het origineel te kunnen komen).
Dit is veel efficiënter geprogrammeerd dan ACB en kan een grotere polyfonie aan (niet hard coded, want het verschilt per instrument wat je max polyfonie is), maar klinkt minder precies zoals het origineel.

Nou ja. Dat is wat de 'experts' er van maken. Gebaseerd op educated guessing en hardop fantaseren en wat Roland ons wil laten geloven.
 
Ik denk dat ACB een opgeblazen marketing kreet is.
Geloof wel dat het lekker kan klinken maar denk dat ik dat soort gedrag prima zelf in bv mijn Z1 kan proggen.
Denk dat het niet ver van de OB/P6 'vintage mode' zit.
De vco's dan wellicht ieder hun eigen start fase, drift etc.
Maar dan wel per model de boel nagebootst. Envelops curves etc...

ACB doet gewoon heel veel parameters na en is daar cpu intensief.
Roland heeft ook ABM wat veel lichter is.
 
Ik denk dat ACB een opgeblazen marketing kreet is.
Geloof wel dat het lekker kan klinken maar denk dat ik dat soort gedrag prima zelf in bv mijn Z1 kan proggen.
Denk dat het niet ver van de OB/P6 'vintage mode' zit.
De vco's dan wellicht ieder hun eigen start fase, drift etc.
Maar dan wel per model de boel nagebootst. Envelops curves etc...

ACB doet gewoon heel veel parameters na en is daar cpu intensief.
Roland heeft ook ABM wat veel lichter is.
eerst een klein stukje offtopic:

ik zat van t weekend een beetje te spelen hiermee op de Quantum (vanwege je eerste post in "sounddesign tips").
Was best leuk, filter frequentie gekoppeld aan een global-LFO met S&H vorm (en warping om het verloop gladjes te laten lopen), en ook geprobeert met de Komplex modulator (en de entropy knop) En dan hele subtiele afstellingen, en keyboard tracken erbij ook.
behalve filter cutoff ook met de resonance knop geprobeerd en ook nog met wat warp afstellingen in Waveform mode.
Dat geeft een geluid best wat leven. ook wel leuk met net wat minder subtiele afstellingen.
voor envelop times kan de quantum dit trouwens met een dedicated knop (EnvelopVar: die attack en decay settings subtiel varieerd), iets wat op meer functies aanwezig is (global pitch variation zag ik ook bijv).
(zonder daarbij te pretenderen dat ik een echte analoog connaiseur ben; ik hou gewoon van het uitpluzien van de apparatuur en de mogelijkheden).
Desalneittemin ook wel leuk als een synth het ook gewoon als mogelijkheid heeft ingebouwd.
U-he Diva en Ableton drift hebben volgens mij ook allebij opties om analoge oscillators na te bootsen.


okee, weer on topic:

ik heb van t weekend ff zitten kijken vooral naar de TR6s, TR8s en de TR8.
De Tr6s gaat m denk ik niet worden. wel fijn en klein... maar mis net wat teveel directe controls.
De Tr8 is wel heel gaaf ook, maar begrijp ik goed dat die geen FM heeft zoals de TR8s? niet dat dat super belangrijk is, maar ik vind die geluiden wel goed klinken in de demos en ach... beetje experimenteren met extra funcites... altijd leuk. Mocht de TR8 dat wel gewoon hebben ook, laat ff weten. Maar goed, zelfs als de TR8 dat allemaal wel kan dan neig ik nog steeds naar de TR8s vanwege het uiterlijk (vind m net wat leuker ogen dan de TR8) en de verkrijgbaarheid (ik wil het liefst een nieuw apparaat).
 
Het zijn ook gewoon die YouTube synth kanalen die alles overhypen. Klonen is ook echt van deze tijd omdat er gewoon niks anders meer is. Die 909 gaan we binnen 60 jaar nog altijd horen. Ik zit momenteel in de gym, ik hoor letterlijk de 1 na de andere Kerri Chandler kloon.

Vernieuwing? Hoe dan..
 
Back
Top