Decibel vraag

ik denk het volgende:

Je ervaart de hardheden van verschillende frequenties anders omdat er meer of minder haartjes in je oren zitten die die opvangen. Heb je meer haartjes om te beschadigen (of makkelijker) dan kan je daar eerder schade aan oplopen. Met name in het frequentie gebied wat belangrijk voor je is (menselijk stem).
 
ik denk het volgende:

Je ervaart de hardheden van verschillende frequenties anders omdat er meer of minder haartjes in je oren zitten die die opvangen. Heb je meer haartjes om te beschadigen (of makkelijker) dan kan je daar eerder schade aan oplopen. Met name in het frequentie gebied wat belangrijk voor je is (menselijk stem).

Exactly.

De frequentie die je "veel gebruikt" zal bij beschadiging meer hinder opleveren, waardoor de schade voor jou, als persoon (gemeten in hinder), groter zal zijn.
 
Misschien heb ik het gemist, maar die SPL curvem die stijgt niet verder dan +/- 15000Hz.

1. Valt het hierna niet meer verder uit te rekenen ofzo?
2. Als je 24/7 een pieptoon van pak m beet 30kHz op je oren hebt hangen, is dit dan schadelijk voor je gehoor in de 20/20 000 zone? Of richt dit dan net weer niets aan? Ik snap er niets van8~
 
lijkt mij niet, aangezien je geen haartjes hebt die daar gevoelig voor zijn.

Echter kan het natuurlijk wel zo zijn dat andere delen van je lichaam erop kunnen reageren ?

Als het maar hard genoeg is gaat alles stuk door trillingen.
 
Back
Top